Interviu cu dirijorul Vasily Petrenko
Sala Mare a Palatului, joi, 17 septembrie de la ora 20.00, este gazda concertului susținut de Orchestra Regală a Filarmonicii din Liverpool, dirijată de Vasily Petrenko.
Orchestra Filarmonicii din Liverpool este cel mai vechi ansamblu profesionist din Marea Britanie, cu o istorie ce se întinde pe 175 de ani. Totodată, putem spune că este centrul activității culturale a orașului. Când i-ați devenit dirijor șef, la vârsta de 30 de ani, ce planuri ați avut? Ce doreați să aduceți nou în repertoriul și în sonoritatea orchestrei?
Când am devenit dirijor șef al acestei orchestre m-am gândit doar la faptul că trebuie să fie în primul eșalon al celor mai bune ansambluri din lume. Am considerat că trebuie să primească recunoașterea pe care o merită. Nu am vrut să schimb mare lucru, pentru că ei erau deja foarte buni și continuă să fie. A fost clar de la bun început că atât membrii orchestrei, cât și managementul muncesc din greu, însă cu plăcere, pentru a atinge excelența. Asta s-a întâmplat încă din prima zi de când am devenit dirijorul lor șef. Încercăm să fim cât mai deschiși către public. Sediul nostru este chiar în centrul orașului și simțim permanent dragostea oamenilor din Liverpool, iar orchestra le oferă muzică de calitate încă din 1840. Repertoriul nostru trebuie să fie versatil, nu doar cu lucrări de Beethoven sau Ceaikovski, așa că interpretăm multe partituri valoroase, unele în premieră absolută. Dăm o atenție specială publicului tânăr, un sfert din cei ce asistă la concertele noastre au sub 30 de ani, ceea ce reprezintă o realizare extraordinară. Biletele la concertele noastre se vând în proporție de 90-95%. A fost clar de la început că toată această structură, alcătuită din muzicienii orchestrei, management și public dorește să evolueze, să meargă mai departe, să progreseze, să obțină un important prestigiu și să ocupe un loc important în comunitate, să facă ceva pentru țară, pentru oamenii din Liverpool, pentru toată lumea.
Sunteți cel mai tânăr dirijor șef al orchestrei, de la înființare și până acum. Vă amintiți prima dumneavoastră întâlnire cu acești muzicieni? A avut loc în anul 2004.
Da, cred că era în decembrie 2004. Am sosit în urma unei solicitări venite pe neașteptate, pentru că orchestra nu avea dirijor pentru unul dintre concertele sale din stagiune, bugetul era foarte mic și au cerut firmei mele de impresariat să aducă un invitat cu un onorariu care să și-l poată permite, iar recomandarea a mers către mine. Am ajuns la Liverpool, fără să știu cum sună orchestra, având repetiție nu în oraș, ci într-una dintre suburbii. Sala era în sediul Primăriei, care se afla în renovare, așa că se auzeau zgomote peste tot în jurul nostru. În acea primă întâlnire am simțit o chimie specială cu orchestra, însă pentru a vedea cât de frumos este orașul, care acum, după 10 ani, s-a dezvoltat foarte mult, ai nevoie de timp. Primul nostru concert a fost un succes, publicul a aplaudat în picioare și mi-am dorit să revin la pupitrul orchestrei cât mai curând posibil.
De când ați preluat dumneavoastră orchestra, situația sa financiară s-a îmbunătățit, iar publicul a devenit mult mai numeros. Cum ați reușit această revitalizare?
Da, din punct de vedere financiar suntem acum mai stabili decât înainte, chiar și în timpuri grele economic, în Europa și în Marea Britanie. Vindem mai multe bilete ca niciodată. Tocmai am terminat renovarea sălii de concert, care a costat aproximat 12 milioane de lire sterline și va fi redeschisă în luna septembrie, cu o săptămână înainte de a veni la București. În ceea ce privește publicul, probabil că aceasta este cea mai mare realizare din ultimii ani, pentru că a crescut cu un procent de 30%. Am apărut în fața societății și le-am spus: vă rugăm, veniți la concerte de muzică clasică! Nu vă fie teamă, sunt accesibile pentru toată lumea! Muzica este un limbaj universal! Iar muzica clasică vă face viața mai frumoasă! Veniți și încercați! Iar lumea a început să vină, când a simțit energia și emoția care se răspândesc în tot orașul înaintea unui concert. Fiecare dintre acestea este un mare eveniment. Și bineînțeles că lucrez intensiv și la cele trei universități din Liverpool. Sunt profesor doctor onorific la toate trei. Lucrez cu studenții, le vorbesc, ei primesc bilete foarte ieftine la concerte. Încercăm să investim în viitor cât de mult putem.
În urma rezultatelor dumneavoastră muzicale extraordinare la pupitrul Filarmonicii din Liverpool, un critic a scris că ați transformat-o în "cea mai bună orchestră rusească din afara granițelor Rusiei". Din punctul dumneavoastră de vedere, ce calități trebuie să aibă o orchestră pentru a fi "rusească"?
O orchestră rusească în afara granițelor Rusiei înseamnă cu totul altceva decât o orchestra rusească la ea acasă. Am făcut o serie de înregistrări care s-au bucurat de succes cu lucrări de Șostakovici, pentru că le-am cântat foarte mult în concerte și pentru că muzica rusească trăiește în mine, în sufletul meu. Am încercat să o interpretăm într-un mod apropiat de cel în care se cântă în Rusia sau în fosta Uniune Sovietică. Cred că sunetul corzilor este unul bogat, foarte special. Îl poți obține și în Marea Britanie, dar lucrând cu partidele de coarde, oferindu-le sfaturi, ponturi, cum să folosești arcușul, unde să-l așezi pe coardă… sunt multe aspecte legate de tehnica de lucru și totodată de emoția pe care o investești. Dacă te implici emoțional 100% tot timpul, te vei apropia de stilul de interpretare rusesc. Însă nu cântăm doar muzică rusească. Avem o serie cu simfoniile de Mahler care se bucură de mare succes, continuăm cu muzică englezească, germană, vine Festivalul Beethoven. Încerc să interpretez orice muzică, de pe tot cuprinsul globului și suntem norocoși să avem un repertoriu clasic masiv. Desigur că nu am timpul necesar să interpretez tot ceea ce mi-aș dori.
Cum vă construiți repertoriul? Încercați să vă adaptați gustului publicului sau să-l educați?
Ambele. Desigur, cântăm multe lucrări în primă audiție, destul de multă muzică contemporană, dar o plasăm cu multă grijă. Dacă includem o asemenea premieră, balansăm programul cu o lucrare foarte bine cunoscută, pentru că în cazul contrar vor veni la concert doar amatorii de muzică nouă, nu publicul larg, iar eu consider că muzica contemporană trebuie să fie prezentată unui public cât mai extins. Timpul va judeca ce piesă este o capodoperă și care nu. Însă compozitorii care trăiesc trebuie să aibă șansa de a-și auzi lucrările. Însă le prezentăm cu mare-mare atenție. La începutul colaborării cu orchestra, am început prin a-l prezenta publicului pe Paul Hindemith, compozitor german din secolul 20. Iar asistența din Liverpool nu știa despre cine este vorba, nu-i ascultase muzica, s-a speriat la început de acest nume. Însă în timp au început să aibă încredere în mine și în orchestră și orice muzică, chiar și cea pe care nu o cunosc, știu că va fi minunată. Așa că încercăm să lărgim granițele pentru a cuprinde cât mai mult repertoriu, încercăm să fim versatili, moderni, să evoluăm.
Cum credeți că va continua colaborarea dumneavoastră cu Orchestra din Liverpool, ținând cont că aveți un contract pe o durată nedeterminată, o situație probabil unică în peisajul marilor orchestre?
Timpul ne va spune. Deocamdată ne bucurăm de această colaborare, de concerte și de repetiții. Și nu văd, pentru moment, nici un motiv pentru care am schimba ceva. Însă doar timpul ne va spune ce se va întâmpla în viitor. Sper să rămân în acest post atâta timp cât ne va face plăcere ambelor părți să lucrăm împreună.
Ați concertat deja împreună cu violonistul român Alexandru Tomescu, în cadrul Summer Pops series at Hope Street. Cum a decurs colaborarea dumneavoastră în Concertul de Glazunov, pe care îl veți prezenta și în Festivalul Enescu?
A fost o plăcere să fiu pe aceeași scenă cu Alexandru. Este un mare violonist. Publicul s-a bucurat să-l poată asculta la Liverpool. Am avut cronici foarte bune după concert. Sper să avem un concert chiar și mai bun la București. Este minunat că România produce soliști atât de buni, la fel ca și cel pe care am avut bucuria să-l ascultăm la Concursul Ceaikovski de la Moscova, Andrei Ioniță.
De asemenea, veți dirija la București Simfonia I de Rahmaninov, o lucrare a cărei premieră, sub bagheta dirijorală a lui Glazunov, s-a soldat cu un eșec răsunător. Care sunt capcanele din această partitură, capcane pe care Glazunov se pare că nu reușise să le depășească?
Povestea cu Glazunov și Rahmaninov este că Glazunov nu era în cea mai bună stare când a dirijat Simfonia, și probabil consumase niște băuturi înainte de concert și din acest motiv întreaga reprezentație a fost puțin ciudată. Simfonia I de Rahmaninov este o lucrare extraordinară și merită o apreciere mai largă. Are toate caracteristicile și toate elementele carismatice ale lui Rahmaninov: nostalgia, o pasiune arzătoare, emoții, acel fantastic scherzo și bineînțeles acel dramatic final, ce duce spre lumea sonoră a secolului 20. Mulți compozitori de la granița secolelor al 19-lea și 20 și nu numai ei, ci și pictori și dramaturgi, au prevăzut catastrofa care urma să aibă loc, faptul că lumea se îndrepta spre un Armaghedon, spre o pagină foarte dramatică din existența umanității și au avut dreptate, pentru că secolul 20 a fost cel mai însângerat din întreaga istorie. Simfonia I a lui Rahmaninov ne conduce către ceva ce în acel moment era încă necunoscut, spre o masivă devastare în concluzie. Este o lucrare foarte dramatică, dar există și o permanentă speranță pentru un final mai bun.
Veți dirija Rahmaninov și în cel de-al doilea concert pe care îl susțineți la București. Este vorba despre Concertul nr.3, cu Simon Trpcesky solist. Împreună ați înregistrat Concertele nr.2 și 3 de Rahmaninov, pentru Avie Records, iar CD-ul respectiv a obținut Diapason d'Or în anul 2010. Este Concertul nr.3 de Rahmaninov genul de partitură care permite mai multe lecturi? Vom asculta la București varianta de pe disc sau o nouă versiune?
Nu știu. Va trebui să discut cu Simon despre acest lucru. Am înregistrat toate concertele de Rahmaninov cu el. Și îl consider unul dintre cei mai mari pianiști ai zilelor noastre. Macedonia trebuie să fie mândră de acest muzician. Și este întotdeauna o plăcere să cânt împreună cu el. Chiar în ziua imediat următoare a acestui interviu voi concerta cu el la Auckland.
Din programul dumneavoastră va face parte și cea de-a Treia Simfonie de George Enescu. De ce v-ați oprit asupra acestei partituri?
Este întotdeauna o bucurie pentru mine să interpretez muzica lui George Enescu. Ultima oară când am fost la București am cântat o suită, acum vom prezenta o lucrare mai amplă, Simfonia a III-a. Am ascultat-o de mai multe ori și întotdeauna mi-am dorit să o dirijez. Însă o voi interpreta pentru prima oară și aștept cu nerăbdare acest lucru, să o aprofundez, să îi cunosc laturile interioare și mai ales să o prezint la București, acasă la George Enescu.
Maestrul Lawrence Foster spunea că pentru o bună înțelegere a Simfoniei ai III-a este necesar să te gândești și la concepția religioasă a autorului. Totodată domnia sa considera că această lucrare este cea mai dificilă din întregul repertoriu enescian. Ce părere aveți?
Pentru a interpreta muzica lui Enescu trebuie să ții cont de mulți factori. Nu doar despre concepția religioasă, ci și despre epoca în care a trăit, despre influența pe care muzica franceză a jucat-o în creația sa, și despre tulburările politice care s-au petrecut în România în timpul vieții compozitorului, ca și despre biografia lui. Este o lucrare foarte complexă și desigur că trebuie să cunoști multe alte lucruri, nu doar partea ce ține de religie. Cred că Lawrence dorea să ofere doar un punct de plecare pentru cunoașterea muzicii lui George Enescu, însă trebuie să o studiezi într-un context mult mai larg pentru a o înțelege și a o interpreta cât mai bine.
Publicul și criticii vă apreciază interpretările și datorită eleganței gesturilor dumneavoastră. Același lucru se spune și despre profesorul dumneavoastră, maestrul Yuri Temirkanov. Știm, de asemenea, că ați mai studiat cu alte două personalități ale dirijatului: Mariss Jansons și Essa Peka Salonen. Care dintre ei v-au influențat cel mai mult?
Cred că toți trei. Nu pot spune că unul dintre ei m-a influențat în mai mare măsură decât ceilalți. Și nu doar acești trei dirijori. Îmi amintesc unul dintre ultimele concerte ale lui Evgheni Mravinsky, unul dintre cei mai importanți dirijori sovietici. Eram foarte tânăr, dar am fost prezent la unul dintre ultimele lui concerte. De asemenea, îmi amintesc prima vizită a lui Leonard Bernstein și a Filarmonicii din New York la Leningrad, mi-l amintesc pe maestrul Georg Solti dirijând Filarmonica din St. Petersburg, îmi amintesc numeroase concerte ale lui Neema Jarvi, și am fost prezent la multe dintre concertele lui Valery Gergiev și ale Orchestrei Operei Kirov, după cum se numea atunci. Au fost mulți dirijori extraordinari și mulți muzicieni fantastici de la care am încercat să culeg ceea ce mi se potrivea. Dacă l-aș numi doar pe unul dintre ei, ar fi foarte incorect. Întotdeauna m-am gândit ce anume pot lua de la marii dirijori și încă mai învăț.
Fostul director artistic al ediției 1998 a Festivalului Enescu, Lawrence Foster, ne-a declarat în interviul la care făceam referire și mai devreme că pentru un dirijor este esențial să-și înceapă cariera într-un teatru de operă, pentru a lucra cu cântăreții. Dumneavoastră înșivă v-ați început cariera ca dirijor rezident al Teatrul de Operă și Balet din St. Petersburg. Cât de mult v-a ajutat acest stadiu?
Este o experiență extraordinară, cu atât mai mult cu cât lucrezi cu cântăreți ruși. Înveți multe, cum să faci ca muzica să evolueze, să aștepți intrarea fiecăruia. Te antrenează extraordinar. Pentru mine a fost o școală extraordinară și sunt foarte recunoscător pentru aceste începuturi în lumea operei pentru că m-au învățat să fiu pregătit pentru orice în viață.
Aveți și o experiență importantă ca dirijor al unor orchestre de tineret. Ați condus Orchestra de Tineret a Marii Britanii, iar din septembrie 2015 deveniți dirijor principal al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene? Ce loc ocupă aceste colaborări în activitatea dumneavoastră?
Este foarte important pentru mine să lucrez cu tineri. Întotdeauna mi-a plăcut să dirijez muzicieni tineri, fie că este vorba despre cei din Orchestra de Tineret a Marii Britanii, Orchestra de Tineret Scandinavă etc. Consider că este o investiție în viitor, pentru că vor deveni muzicieni profesioniști. Aceste colaborări reprezintă o parte importantă a activității mele și îmi place foarte mult pentru că Orchestrele de tineret, cu muzicieni tineri nu se vor menaja niciodată, întotdeauna dau tot ceea ce pot. Cântă pentru prima oară în viață simfonii de Mahler sau de Strauss ori alte lucrări. Este o experiență extraordinară să vezi cum dintr-un ansamblu de tineri se naște o orchestră profesionistă doar într-o singură săptămână și ce bine pot cânta! Este o plăcere incredibilă!
Ce amintire păstrați ultimei dumneavoastră prezențe în Festivalul Enescu?
Amintiri despre primirea extraordinar de călduroasă din partea publicului, era în luna septembrie, programul festivalului a fost absolut fantastic, cu Filarmonica din Viena. Orchestra Simfonică a Teatrului Mariinsky. Mă aștept la aceeași primire caldă și la plăcerea de a concerta la București și sper să ne vedem acolo!