Interviu cu violoncelistul Gautier Capuçon
În cadrul seriei "Mari orchestre ale lumii", a Festivalului Internațional "George Enescu", Orchestra Simfonică din Londra cu Ion Marin la pupitrul dirijoral concertează la Sala Mare a palatului miercuri, 9 septembrie, începând cu ora 20.00. Soliștii serii sunt violoncelistul Gautier Capucon și fratele său, violonistul Renaud Capucon, în Dublul concert pentru vioară, violoncel și orchestră în la minor op.102 de Brahms.
Anul acesta sunteți pe scena de la București în compania fratelui dumneavoastră, violonistul Renaud Capuçon. Vă mai amintiți când ați cântat prima dată împreună cu el și ce anume?
Cântam mereu împreună când eram mici, dar primul concert oficial, serios, pe care l-am susținut împreună a fost atunci când eu avem 13, 14 ani. Am prezentat un concert cu duo-uri de Ravel și Kodaly, dar și trio-uri. Am cântat apoi împreună vreme de 15 ani, dar de câteva stagiuni încoace ne întâlnim mult mai rar pe scenă, avem doar câteva concerte pe an în această formulă, iar cel de la București, cu Orchestra Simfonică din Londra și Ion Marin este unul dintre ele.
Cum a evoluat în această perioadă relația personală și profesională cu fratele dumneavoastră?
Este o mare șansă să putem face muzică împreună. Am cântat foarte mult împreună, am realizat numeroase imprimări, am cântat foarte des dublul de Brahms. Iar acum am ajuns într-un punct în care fiecare are nevoie de mai mult spațiu personal și de aceea suntem mai rar pe scenă împreună. În plus, cariera mea se concentrează acum mai mult pe partea solistică și mai puțin pe cea camerală. Sigur că, mai ales în vară, am și proiecte camerale, în care colaborez cu violoniști ca Lisa Batiashvili și Leonidas Kavakos, însă în cadrul stagiunilor concertez singur.
La București cântați Dublul de Brahms. Într-un interviu soția dumneavoastră, ea însăși violoncelistă, a declarat că sunteți "de o exigență aproape bolnăvicioasă." În acest context voiam să vă întreb: cât timp ați dedicat studiului acestei partituri dificile?
Nu este vorba numai de studiul acestei partituri, ci de studiul de zi de zi, cel de o viață. Învăț încă multe despre Brahms, chiar dacă între timp am cântat întreaga sa creație camerală și în plus și simfoniile sale, în orchestrele de tineret - cum este Orchestra Gustav Mahler, când eram mai tânăr. Toate aceste lucruri te ajută să progresezi și să stăpânești o creație. Nu este vorba, deci, despre studiul unei singure partituri, ci despre tot ceea ce există pe lângă ea. Și pentru a reveni la ideea de exigență - cred că pe măsură ce capeți mai multă experiență și ești mai conștient de ceea ce vrei să faci și de ce alegi o anume versiune muzicală, îți asumi și din ce în ce mai multe riscuri; însă există cu siguranță mai puțină conștiență de sine la început, când interprezi lucrarea la 15 ani. În timp, magia muzicii, această parte infinită și aproape impenetrabilă, este cea care contează - poți căuta toată viața, găsind cele mai diverse răspunsuri, iar uneori ai îndoieli. De aceea cred că este foarte important să rămâi curios și modest atât în raport cu muzica, publicul, compozitorul, cât și față de artiștii împreună cu care cânți. Când apărem pe scenă suntem noi înșine, trebuie să fim sinceri și umili în fața muzicii pe care o interpretăm. Este vorba, deci, despre o serie de împrejurări.
Deși interpretează opusuri dintre cele mai diverse, fiecare muzician are creațiile sale favorite, compozitori pe care îi adoră. Cât de aproape vă simțiți de muzica lui Brahms?
Brahms este un compozitor pe care îl iubesc încă de mic. I-am descoperit muzica atunci când aveam patru ani - ascultam mai ales muzică de cameră cu pian. Așa că m-am simțit mereu aproape de limbajul său muzical. I-am și cântat toată creația camerală și ăsta e un aspect important, e ca atunci când iubești un scriitor și ai mereu chef să-i citești cât mai multe cărți. Acest concert de Brahms este legat de povestea reconcilierii cu violonistul Joachim, iar pentru noi, violonceliștii, e important, pentru că nu există un concert pentru violoncel solo de Brahms. Structura este și ea fantastică - mai ales partea întâi, care începe cu o amplă cadență, lucru cu totul neobișnuit. În creația sa camerală, Brahms a folosit mereu violoncelul în expozițiile trio-urilor și cvartetelor sale cu pian; e adevărat că și instrumentul se pretează acestui lirism, acestui romantism. Așa că m-am simțit mereu foarte aproape de muzica lui. Sigur că munca de aprofundare și studiul unei creații nu se încheie niciodată, pentru că fiecare partener de scenă, fiecare orchestră și dirijor cu care cânți sugerează idei diferite. Iar ăsta e un lucru minunat!
Dacă ați putea face o conexiune, o paralelă între muzica lui Brahms și creația literară a unui scriitor - ce nume vă vine în minte?
Ne-am putea gândi la (Stefan) Zweig, de exemplu. Toată muzica lui Brahms - fie că vorbim despre simfoniile sale, creația camerală sau cea pentru pian, este caracterizată sonor și textural de o mare bogăție și generozitate și de un element aproape reconfortant. Sunt foarte bucuros să cânt din nou cu Orchestra Simfonică din Londra, împreună cu care am realizat anul trecut un turneu minunat, cu John Eliot Gardiner dirijor. Am cântat atunci Concertul de Schumann.
Iar la București Ion Marin se va afla la pupitrul dirijoral, un muzician cu care ați mai colaborat și în trecut.
Da, ne cunoaștem, dar a trecut foarte multă vreme de când am fost amândoi pe scenă împreună. Ion Marin e un muzician excepțional și mă bucur că vom cânta împreună Concertul dublu de Brahms.
La ora actuală există foarte mulți muzicieni care și-au început drumul artistic în calitate de instrumentiști, însă au virat mai târziu spre pupitrul dirijoral. Sunteți sau credeți că veți fi vreodată atras în această direcție?
E adevărat că de câțiva ani asta e un soi de modă. Aș putea spune două lucruri: în primul nu trebuie să spunem niciodată "niciodată" pentru că nu știm cum ne va arăta viața. În câteva zile eu împlinesc 34 de ani și cine știe ce voi face peste 20 de ani! Ceea ce pot spune cu certitudine este că am avut ocazia să fac parte din diverse orchestre de tineret și mi-ar plăcea, cândva, să pot simți sunetul, energia unei orchestre din postura de dirijor. Acum sunt violoncelist și vreau să merg cât de departe se poate cu instrumentul meu. Dirijatul nu este, deci, ceva ce mă privește acum, dar cine știe cum va arăta viața mea peste 20 de ani? În orice caz, în acest moment dirijatul nu se află pe lista proiectelor mele.
Vorbim despre mode ale momentului, iar una dintre ele este legată de tinerețea multor nume mari ale prezentului. Din experiența dumneavoastră de muzician tânăr cu o carieră deja impresionantă - credeți că o șansă ca aceasta, de a deveni celebru foarte devreme, poate fi periculoasă pentru un artist neexperimentat?
Aici sunt mai multe aspecte de care trebuie să ținem cont. În primul rând nu cred că există reguli în muzică. Există muzicieni minunați care și-au început cariera la 50 de ani, alții au făcut asta deja de la 15 ani. Nu cred că există reguli, deci, ci doar fenomene de marketing și comunicare. Sigur că media poate ajuta la dezvoltarea unei cariere, însă publicul este cel care decide - dacă publicul iubește un artist, indiferent de vârsta, țara de proveniență și cultura acestuia - asta primează. În același timp e nevoie de multă atenție și grijă în cazul în care un artist este aruncat în atenția mass-media, în lumina reflectoarelor foarte devreme. E adevărat că eu, la 34 de ani, am realizat deja multe, dar mă simt încă la început - sunt atât de multe lucruri pe care vreau să le învăț sau să le aprofundez, sunt atâtea persoane pe care îmi doresc să le cunosc încât am senzația că o viață nu o să-mi ajungă. Vreau să spun că o viață de muzician se și construiește, lucrurile trebuie făcute progresiv, urmând propriul ritm, ceea ce simți. Pentru unii totul se va derula foarte repede, alții au nevoie de mai mult timp, mai este și chestiunea rezistenței fizice, a organizării timpului de studiu, de descoperire a unei creații. Intră în joc enorm de mulți parametri și cred că o viață de muzician trebuie văzută pe termen lung pentru că o astfel de existență este foarte lungă. Este un miracol să te poți exprima prin muzică. Această chestiune trebuie tratată cu multă sinceritate, smerenie, și nu în ultimul rând cu răbdare, cred.
Susțineți tinerii violonceliști și prin intermediul unui proiect pe care l-ați demarat anul trecut în colaborare cu Fundația Louis Vuitton din Paris. Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le obțineți aici?
E un proiect ce se adresează tinerilor aflați în perioadă de tranziție: finalul studiilor superioare și debutul carierei profesionale (indiferent că este vorba despre cântatul într-un grup cameral, într-o orchestră sau ca solist). Am vrut să creez acest proiect foarte special, în cadrul căruia mă întâlnesc o dată pe lună cu șase tineri violonceliști din întrega lume; lucrăm împreună câte trei, patru zile în fiecare lună, este foarte intens. Eu vreau să îi ajut cât de bine pot - fie că este vorba despre chestiuni muzicale, instrumentale, fie că vorbim despre problemele ce pot apărea în viața unui muzician profesionist; vorbim despre multe lucruri, ca: stress și presiuni sau felul în care se poate gestiona o situație în care ai de cântat mai multe programe diferite în aceeași lună, de exemplu. Și ca să răspund întrebării dumneavoastră - acești tineri au în fiecare lună posibilitatea de a cânta în fața publicului în minunatul Auditorium al Fundației Louis Vuitton, conceput de Frank Gehry, iar ultimul concert, din luna iunie, m-a emoționat profund. Aceasta este cea mai mare satisfacție în ceea ce mă privește. Îi ascultam și puteam observa evoluția lor de pe parcursul acestui an. Am văzut câțiva violonceliști care la început erau timizi și care acum se deschideau în fața publicului, iar asta m-a bucurat, pentru că înseamnă că am putut ajuta. Sigur că un an nu e suficient, iar dezvoltarea lor va continua, dar cred că este o șansă pentru noi toți să putem lucra împreună în acel spațiu minunat al Fundației, iar eu fac tot posibilul să ajut cât pot.
Pentru că vorbim despre tineri violonceliști - ați avut ocazia să urmăriți ediția din acest an a Concursului Ceaikvski? L-ați ascultat deja pe câștigătorul de la categoria violoncel, Andrei Ioniță?
Din păcate nu am avut cum să urmăresc concursul, nu eram liber, dar am auzit deja lucruri foarte bune despre el și sunt convins că este un muzician minunat.