Opinii despre concertele din 19 septembrie 2015, de la Sala Palatului și Ateneul Român
Pianista Lena Vieru Conta:
Mi se pare că au cântat extraordinar! Au un rafinament al nuanțelor și o înțelegere a muzicii ieșite din comun. Rar am auzit un cvartet atât de sudat, la un nivel atât de înalt.
Violonistul Alexandru Tomescu:
Eu personal o cunosc pe Alexandra de ceva vreme; am avut mai multe concerte - atât în București, cât și la Londra - împreună și iată că acum ni s-au alăturat și colegii din Cvartetul Ad Libitum. Ne-am bucurat foarte mult să ne întâlnim muzical în această lucrare de Edvard Elgar, care se cântă foarte rar, din păcate. E o lucrare foarte romantică și foarte avântată și ne-am simțit cu toții foarte bine.
Pianista Alexandra Dariescu:
Sunt foarte recunoscătoare Festivalului "George Enescu" că m-a invitat din nou. Prima dată am fost în Concertul de Grieg cu Filarmonica Regală și acum în muzică de cameră. Mă bucur extrem de mult să fiu aici cu Alexandru Tomescu și cu Cvartetul Ad Libitum, de acasă, din Iași. A fost un public extraordinar. S-a ridicat toată sala în picioare! Am înțeles că a fost acest cvintet de Elgar în primă audiție în România, așa că mă bucur tare mult că am adus ceva de-acasă, din Londra, aici.
Integrala preludiilor de Șostakovici și de Szymanowski este al treilea CD al meu și al doilea din trilogia preludiilor. Această trilogie de preludii este o carte de vizită a mea. Sper să aduc publicului un repertoriu nou și divers, versatil, care să umple inimile de bucurie.
Ateneul Român, sâmbătă, 19 septembrie, ora 16.30 - Recitalul pianistului Piotr Anderszewski
Constantin Erbiceanu:
Polonezii au câțiva soliști de mare valoare, între care acest Piotr Anderszewski - foarte sobru, concentrat. Nu vrea să fie perturbat nici de lumină; de asta este o semiobscuritate în sală. Foarte bine și în Bach! Îi cunosc și pe Rafal Blechacz - care a câștigat Chopinul, Christian Zimmermann - vedetă internațională… dar m-a impresionat și acest Anderszewski.
Domina Răzuș, cercetător chimist:
Bach a fost extraordinar. Pentru mine este balsam pentru suflet. Și echilibru, și delicatețe și, în același timp, o sobrietate extraordinară, o rigoare a construcției muzicale care mă impresionează foarte adânc! Partea a doua n-am înțeles-o! Mărturisesc, nu m-a atins. Nu mi-a spus nimic. Este o joacă, o echilibristică făcută probabil pentru cei care cunosc mai multă muzică decât mine.
Ștefan Pleșa:
Un pianist excelent, dar un concert derutant prin neanunțarea schimbărilor intervenite. Înțeleg că Bartok nu a mai fost cântat decât ca bis… Însă, pianistul este excelent și pot să spun că mi-a plăcut foarte mult. Mă bucur că l-am auzit - în al pe disc, îl cunosc din discografie. Szymanowski, care aduce foarte mult a Debussy… a fost o seară plăcută!
Sala Mare a Palatului, sâmbătă, 19 septembrie, ora 19.30 - Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam. Dirijor: Andris Nelsons. Solistă: Janine Jansen - vioară.
În debutul concertului au vorbit Bert Koenders - ministru de externe al Regatului Țărilor de Jos și omologul său român Bogdan Aurescu.
Bogdan Aurescu: Sunt deosebit de onorat să iau cuvântul pe scena Festivalului Internațional "George Enescu", în deschiderea unui concert susținut de una dintre cele mai bune orchestre din lume - Orchestra Regală Concertgebouw Amsterdam - care se va desfășura la inițiativa Ministerului Afacerilor Externe sub auspiciile împlinirii a 135 de ani de relații diplomatice între România și Regatul Țărilor de Jos. Acest moment aniversar este legat de anul 1880, în contextul recunoașterii României ca stat suveran și independent.
Bert Koenders: Dați-mi voie sa spun câteva cuvinte despre George Enescu. A fost un mare muzician și un adevărat european: s-a născut în România, a studiat la Viena și a locuit la Paris, unde a lucrat cu toți marii interpreți și compozitori ai timpului său. George Enescu a cântat și la Amsterdam cu orchestra Concertgebouw. Lui Enescu i-a plăcut chiar și vremea din Olanda sau cel puțin așa i-a spus jurnalistului cu care a stat de vorbă în 1936. Acesta nu și-a putut ascunde mirarea: lui Enescu îi plăceau ceața și atmosfera închisă. Era probabil politicos. De la revoluția din 1989, am văzut o nouă Românie renăscând și jucând un rol important în cultura europeană prin artiștii săi, foarte admirați în țara mea.
Valentina Sandu Dediu, muzicolog:
Janine Jansen - minunată! De altminteri o știam ca pe o violonistă nu doar excepțional de virtuoză, că sunt mulți, dar extrem de talentată, versatilă, expresivă, diversă. A propus publicului românesc un concert nu ușor, foarte rafinat, al lui Bartok, o muzică minunată. Orchestra este, așa cum îi spune renumele, excepțională. Andris Nelsons, după părerea mea, mai puțin. Adică în Simfonia a VII-a de Șostakovici, mare demonstrație de virtuozitate orchestrală lipsită de orice tragism. Parcă uităm în ce situații, în ce condiții a fost scrisă această simfonie și ce mesaj transmite - cel al războiului. Și nu numai al războiului. Foarte curios o gândește Nelsons, epurată de orice tragism, de tensiune și mizând doar pe efect orchestral.
Grigore Constantinescu, muzicolog:
Această seară este începutul finalului acestei minunate ediții a Festivalului, o seară de elită, care a început cu o superbă versiune a Concertului nr. 1 de Bartok, o sonoritate încântătoare și total opusă finalului din Simfonia Leningradului. Simfonia a VII-a m-a impresionat, dar pentru că am ascultat încă trei simfonii de Șostakovici, pot să fac o comparație și să spun că această simfonie aparține mai mult trecutului decât Simfonia a X-a, decât Simfonia a V-a sau a IV-a. Nu mai înțelegem chiar tot ce-a vrut să spună Șostakovici aici, mai ales că noi știm că el meditează asupra destinului nefericit al Uniunii Sovietice.
Andrei Pleșa:
A fost o seară excepțională. Pentru mine, Concertgebouw din Amsterdam rămâne orchestra numărul unu dintre toate cele care au venit aici, chiar și înaintea Berlinului, și mă bucur c-am putut s-o văd pe Janine Jansen - o violonistă excepțională, plasată în fruntea tinerei generații. Ne-a cântat Concertul nr. 1 de Bartok, foarte rar cântat la noi, o piesă foarte frumoasă, dar, din păcate, prea scurtă. Și aș fi vrut să o aud pe Janine Jansen în ceva de două ori mai mult, adică de două ori 20 de minute, măcar într-un concert de Brahms, cum face la Paris săptămâna viitoare. Iar Andris Nelsons m-a răvășit cu a VII-a de Șostakovici. Nu este favorita mea, dar a fost peste așteptări. Orchestra este minunată, Andris Nelsons face un balet pe scenă, dar asta este o problemă secundară… produsul final este absolut remarcabil.
Liviu Prunaru, violonist:
Noi o luăm ca o foarte mare onoare. Răspunderea este oricum, pentru că de fiecare dată când venim și mai ales în România, colegii mei chiar îmi povestesc despre public și abia așteaptă să se întoarcă de fiecare dată. Noi am venit de dimineață, nu știam că sunt ultimele două concerte… Deci, pentru noi că e la început, că e la mijloc, că e la sfârșit… nu contează. Contează că este la București, că este în Festivalul Enescu și că este la mine acasă. Ăsta e cel mai important.
La finalul Concertului, protagoniștii au declarat:
Andris Nelsons: Este prima dată când vin la Festivalul Enescu, știam însă de acest festival minunat, așa că sunt foarte fericit și onorat că am putut veni cu Orchestra Concertgebouw pentru a închide festivalul cu două concerte a căror muzică este minunată. Cântăm în ultimul concert Rapsodia a II-a de Enescu, este o mare onoare: Enescu este o mare personalitate, un mare compozitor. Cred că pentru noi, muzicienii, oricare concert este la fel de important; nu există un concert mai important decât altul. Totuși, a susține concertul de închidere a festivalului Enescu este o responsabilitate specială pentru noi. Nu am mai abordat niciodată Rapsodia a II-a de Enescu; cunoșteam doar Rapsodia întâi, dar nici pe aceasta nu am dirijat-o vreodată. Este o premieră, deci pentru mine.
Janine Jansen: Este minunat să fiu, în sfârșit la București, este prima dată când vin aici, totodată, prima dată când vin la Festivalul Enescu despre care am auzit atâtea. Când mă uit la program este pur și simplu uimitor, vin aici numai muzicieni minunați, deci sunt onorată să fiu aici. A fost o atmosferă foarte plăcută și mă bucur că mi-am făcut debutul aici cu Orchestra Concertgebouw în care am mulți prieteni buni și Andris Nelsons cu care am o colaborare foarte bună. Mesajul meu către publicul festivalului Enescu este: "Sunteți foarte norocoși să aveți aici acest festival unic și minunat. M-aș fi bucurat și eu să am timp să merg la acest concerte, să le ascult la radio sau să le văd online, deci, da, sunteți norocoși să aveți acest festival".
Ateneul Român, sâmbătă, 19 septembrie, ora 22.30 - Academia de Muzică Veche. Dirijor: Richard Egarr. În program, Monteverdi - Încoronarea Poppeei
Silvan Ionescu, istoric și critic de artă:
Aceste spectacole nocturne, care au adus niște formații și niște interpreți de foarte mare valoare, interpretând muzică preclasică. În privința îmbăierii în Monteverdi… a fost, efectiv, o trăire estetică la cel mai înalt nivel, datorită acestei fabuloase Academy of Ancient Music, a dirijorului ei și a vocilor formidabile care s-au putut auzi în sala Ateneului. Nu vorbesc numai de Sarah Connolly, nu vorbesc de Louise Alder, ci de toți ceilalți care au fost extrem de buni. Este rarisim să putem asista la asemenea spectacole! Să nu mai vorbim de faptul că în această seară, Încoronarea Poppeei, cântăreții au și interpretat-o, au fost și actori în același timp, dând mai multă viață unei opere în concert care noi ne obișnuisem să fie destul de statică.