Opinii despre concertele din 20 septembrie 2015, de la Ateneul Român, Sala Palatului și Opera Română
Ateneul Român, duminică, 20 septembrie, ora 11.00 - Cvartetul Michelangelo.
"Două lucrări importante de Bela Bartok și de Șostakovici, cu niște muzicieni excepționali, după părerea mea. Această ediție a Festivalului Enescu cred că a fost una dintre cele mai importante în ceea ce privește repertoriul și invitații. Cred că a fost cea mai bogată."
"Foarte interesant! Nu suntem de obicei amatori de muzică de cameră, dar a fost foarte reușit."
Sala Radio, duminică, 20 septembrie, ora 11.00 - Corul de Cameră Preludiu
"Merg la aproape toate concertele acestui cor. Deosebit! Iar acest instrument - corul - sună minunat. Sper să-l auzim în continuare la fel. O sărbătoare permanentă - spectacolul acestui cor!"
"Am fost foarte atins! Nu știu dacă din cauza faptului că până acum am ascultat doar muzică instrumentală în general. Lăsând la o parte profesionalismul și rigoarea, l-am simțit foarte emoționant."
Compozitorul Dan Buciu:
A fost un concert foarte frumos, un concert de muzică românească în care s-a făcut o trecere în revistă a foarte multora dintre capodoperele muzicii, mai ales a celei "clasice". Cu două excepții, autorii erau în aceeași împărăție în care se află și Nora Enăchescu acum. A fost impresionant! Știm cu toții ce formație valoroasă este, ce dirijor excepțional este Voicu Enăchescu și sigur că concertul de astăzi nu a făcut notă discordantă. Din contră!
Ateneul Român, duminică, 20 septembrie, ora 16.30 - Recitalul pianistului Christian Zacharias.
"A fost un recital minunat. Este o ocazie fantastică să auzim asemenea interpretări la pian. Pentru noi este nu numai o bucurie, e o ocazie unică."
"Excepțional! Prestația este minunată. Mozart mi-a plăcut foarte tare, Schubert mi-a plăcut foarte tare… Mi-a plăcut tot foarte tare. Este extraordinar! Mângâie pianul; nu e numai tehnică, este tehnică cu suflet."
Muzicologul Dimitru Avakian:
Este o personalitate care are un firesc al adresării care-l apropie de percepția omului obișnuit, care nu este neapărat specialist. Chiar măruntele gafe pe care le face - o pedală uitată peste niște pasaje, mărunte sunete agățate - intră în acest firesc al adresării umane. Acesta este motivul pentru care și eu personal îl iubesc foarte mult. În plus, știe să construiască. Or, a construi o sonată bazată pe cântec, pe spiritul cântecului, asta este un lucru care nu reușește multora. Îi reușește lui Zacharias. În plus, sunetul… calitatea timbrală este absolut cuceritoare.
Opera Națională București, duminică, 20 septembrie, ora 18.30 - opera Oedipe de George Enescu.
Clementina Timuș:
Îmi place concepția regizorală a dânsei. Spectacolul este mai sobru decât ultima variantă pe care am văzut-o în regia lui Petrică Ionescu. Este un spectacol interesant. Mă bucur că în Festival se cântă și Oedipe. Totuși, este opera pe care el a considerat-o cea mai importantă din toată creația lui. Este pentru noi o mare bucurie acest festival și ocazia de a fi văzut atât de multe spectacole excelente.
Soprana Alina Bottez:
O operă pe care o iubesc din tot sufletul și care a avut acum norocul de un dirijor absolut excepțional - Leo Hussain - și de un interpret al rolului titular străin care, iată, a făcut acest tur de forță de a învăța un rol atât de dificil. Este o bucurie că acest titlu atât de dificil de montat este permanent prezent în festivaluri și, de fapt, în stagiunile operei și sper ca acest lucru să continue tot așa.
Muzicologul Mihai Cosma:
Asistăm în seara aceasta la ultima reprezentație a acestei versiuni, a acestei montări de Oedipe realizată de Anda Tăbăcaru, o versiune care nu spun dacă a fost foarte bună sau foarte rea… în orice caz, o versiune de la care ne luăm adio pentru că în curând, foarte curând chiar, în mai puțin de două luni, vom invita publicul aici, la Operă, pentru o nouă variantă regizorală, scenografică a capodoperei enesciene. Acest lucru se va întâmpla cu ocazia Conferinței Opera Europa, în mijloc de noiembrie și sperăm că vom putea să oferim ceva cu totul special.
Sala Mare a Palatului, duminică, 20 septembrie, ora 19.30 - Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam. Dirijor: Andris Nelsons
Mihaela Doboș, muzicolog:
Din punctul meu de vedere a fost una din cele mai bune ediții. Eu cred că mersul este ascendent și că sunt toate premizele pentru o ediție 2017 excepțională. Concertul din această seară cred că a fost un final care certifică încă o dată valoarea tuturor edițiilor Festivalului "George Enescu". Orchestra Concertgebouw din Amsterdam este, realmente, una din cele mai bune din lume, iar dirijorul a fost ca o flacără. A ars în timpul concertului. Este un muzician desăvârșit, care cred că merită și pe care trebuie să facem toate eforturile pentru a-l avea din nou pe scena Festivalului "George Enescu". Nu spun pe scena Sălii Mari a Palatului, ci pe scena poate a unei săli viitoare, cu o acustică desăvârșită, așa cum merită numele lui George Enescu.
Anca Florea, muzicolog:
Ediția actuală mi s-a părut mult mai unitară în plan calitativ. Sigur, cu orchestre mari, cu nume mari, ca de obicei. Sunt sigură că majoritatea lucrărilor de Enescu au fost cântate foarte aproape de ceea ce trebuie, uneori chiar excepțional. Cred că a fost o ediție mult superioară altora. Mă bucur că deja și-au anunțat revenirea parte dintre artiștii de reală valoare. Asta înseamnă și că ei s-au simțit bine și asta înseamnă că se confirmă că au cântat cu plăcere.
Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului:
Sunt foarte bucuros că se închide cu Concertgebouw și mă gândesc la Nelsons și că se face Enescu și… în viitor… o fi ce-o fi.
Vă simțiți împlinit după această ediție?
Eu niciodată nu mă simt împlinit… că atunci înseamnă că mergem înapoi.
Denisa Comănescu, editor:
Emoția e copleșitoare. A fost un concert extraordinar! Sunt foarte fericită că am putut să fiu la acest concert cu Concertgebouw. Dirijorul a fost extraordinar. Rapsodia a II-a a fost… la început mi s-a părut că-i ciudată, a fost cu alt accent, însă splendidă. Brahms - la fel. Ravel - la fel. A fost un regal!