AUDIO. Concertele din 18 septembrie de la Ateneu și Sala Palatului
Anoushka Shankar, Manu Delago și Orchestra de Cameră din Zürich sunt muzicienii care au evoluat ieri la Ateneul Român în primul concert al zilei din cadrul Festivalului Internațional "George Enescu". A urmat un eveniment din seria "Mari orchestre ale lumii", cu program 100% Mahler, propus de Orchestra Națională a Franței.
Mai multe detalii aflăm din reportajul realizat de Lucian Haralambie:
Diversitate - acesta este cuvântul care ar descrie cel mai bine cea de-a 17-a zi de Festival Internațional "George Enescu".
Primul concert a fost cel de la Ateneul Român.
"A fost o foarte mare surpriză pentru mine. La un moment dat, am crezut că o să fie foarte monoton, dar a fost surprinzător pentru că a fost o alternanță de muzică lentă și meditativă și apoi foarte vivace. A fost foarte frumos!"
Anoushka Shankar la sitar și Manu Delago la tobă hang și percuție au fost soliștii Orchestrei de Cameră din Zürich și, în același timp, cei care au semnat lucrările din program. Concertul de la Ateneul Roman a fost comentat de Loredana Groza: "Senzațional! De la primele acorduri până la final am avut o stare transcedentală. M-a teleportat într-o altă lume și cred că măiestria și performanța sunt inegalabile. Acest concert din seara asta a fost o inspirație extraordinară. Felul în care a combinat orchestra de cameră cu toba, cu hangul și, bineînțeles, cu sitarul… cred că această orchestrație este atât de fascinantă și, cumva, m-a dus înspre filmele de la Hollywood, înspre Lawrence of Arabia și muzică spaniolă, și muzică clasică… au fost niște citate. A trecut prin foarte multe genuri. A fost incredibilă această călătorie! Și cât de modernă, și cât de simplu, dar cât de complex în același timp… și asta înseamnă atingerea genialității."
Și ajungem la concertul de la Sala Palatului. De aceasta dată o seară 100% Mahler cu Orchestra Națională a Franței condusă de la pupitrul dirijoral de Christoph Eschenbach. Pentru început, am audiat Ciclul de cinci lieduri scrise pe versurile poetului Friedrich Rückert cu baritonul Thomas Hampson solist.
Iar seara s-a încheiat cu Simfonia a V-a în do diez minor de același Gustav Mahler.
Declarația pianistei Verona Maier: "O seară în care un muzician fabulos cum este Christoph Eschenbach, venind dintr-o lume cu rigoare cum este cea germană și încălzit și rafinat de spațiul francez… un muzician ca el a făcut magie cu o orchestră pe care a avut-o nu numai la degetul mic, dar a avut-o cu sufletul de la un capăt la alturi alături de el. Mi s-a părut devastator ce-am auzit, de-o emoționalitate și de-o intensitate nu numai a afectelor pe care le-am auzit în toată diversitatea lor așa cum se cuvine la Mahler, dar și o arhitectură absolut fabuloasă. Recunosc, sunt puțin fără vorbe, pentru că ce am auzit pe scenă e dincolo de orice ar putea să spună cuvintele, chiar și dacă sunt cuvintele lui Ruckert la liedurile lui Mahler."