Festivalul Internațional 'George Enescu'. Interviu cu pianistul Sergio Tiempo
Dați-mi cinci motive pentru care vă place Beethoven!
Minunată întrebare! Cinci motive…
De fapt, sunt foarte puține motive ca să nu îți placă!
În primul rând, ce iubesc la Beethoven este omul. Idealurile lui se înalță în fața omenirii, în general. Acest lucru îl simt, de asemenea, și în muzica lui.
În al doilea rând, îmi place nevoia lui constantă de reînnoire. Pe parcursul întregii vieți, tot ce a scris a fost, bineînțeles, sub marca Beethoven. În același timp, reprezenta o nouă versiune a sa, trecând dincolo de toate limitele. Iubesc și acest lucru. La fel, faptul că era suficient de modest încât să nu accepte, în fiecare moment, că a realizat ceva. De fiecare dată se reînnoia…
În al treilea rând, îmi place elementul său de surpriză. Datorită acestei perpetue reînnoiri, te surprinde permanent. Și astfel, explorează teritorii noi și aduce tot felul de idei revoluționare.
Îmi place că, atunci când cânt Beethoven, să sune ca și când atunci ar fi scris lucrarea! S-ar fi trezit în dimineața asta și ar fi scris muzica asta. Este modul în care eu simt muzica lui… Ca și când ar fi o surpriză extraordinară pentru oricine.
Ca al patrulea motiv, cred că este unul dintre cei mai originali compozitori, în sensul interpretării. La Beethoven, o mulțime de indicații (legate de interpretare) pe care le găsești în partitură sunt surprinzătoare deoarece nu sunt întotdeauna foarte logice. De multe ori merg împotriva gramaticii logice a sentimentului creat de muzică. Și cred că face acest lucru dinadins; să creeze o semantică anume prin interpretarea în sine. Ceva ce niciun alt compozitor nu a mai făcut.
Și, la final, este atât de generos prin muzica sa și cred că aici mă întorc la primul argument. Felul în care scrie și ne oferă muzica sa este din dragostea pentru omenire. Iar nevoia de reînnoire (despre care vorbeam mai devreme) nu vine din dorința de a aduce inovația pentru sine. Ci e un fel nou de a ne spune, tuturor, că ne iubește.
Un adevărat compozitor nu creează un limbaj nou pentru că vrea să fie original ci pentru că nu găsește cuvintele necesare pentru a se exprima. De aceea, inventează un vocabular nou. Acest conținut al muzicii sale îl face etern; Beethoven nu este acaparat de vremea sau de epoca sa.
Așadar îl iubiți pe omul Beethoven (în primul rând), apoi nevoia de reînnoire, elementul de surpriză era al treilea, originalitatea interpretării se află pe locul patru și generozitatea pe locul cinci. Ați adăugat că un compozitor nu își generează originalitatea dintr-o nevoie a ego-ului ci din necesitatea de a-și găsi propriul idiom de exprimare. Ce se întâmplă atunci cu pianistul interpret? Ce spune pianistul din dumneavoastră? Ce spune solistul? Are și el nevoia de a-și găsi propriul drum de exprimare, de prezentare a propriei versiuni?
(Râde) Cred că oricine vrea să exprime ceva cu adevărat va fi automat original, pentru că toți suntem diferiți. Toți avem idiosincraziile noastre, propriul fel de a simți. Avem, desigur, și multe lucruri în comun.
Însă celelalte ne fac ceea ce suntem cu adevărat. Dacă suntem sinceri cu noi înșine, ne exprimăm prin munca de zi cu zi sau prim muzică. De aceea cred că oricare mare artist este original în ciuda propriei voinți. Pentru că în absolut tot și-a fost sincer sieși. Este foarte bine că ați adus în discuție acest aspect pentru că eu cred că Beethoven a fost un interpret incredibil. Era recunoscut ca un pianist fantastic dar și improvizator. Un alt element din partiturile sale (un element minunat) este că poți simți atâta spontaneitate în cadrul acestei uimitoare forțe arhitecturale.
Cred că un interpret adevărat trebuie să fie deschis către improvizație în sensul că, solist fiind, cânți tot ce e scris în partitură. Însă în momentul în care cânți, nimic nu este așa cum ai planificat, căci apare elementul animalului viu. Animalul viu care este această muzică ce îți cere lucruri în momentul în care o cânți. Și îți va cere lucruri diferite de ficare dată, dacă o asculți cu adevărat.
Așadar, cred că un interpret bun este cineva care învață să reacționeze la aceste nevoi instantaneu, când cântă.