Interviu cu Roger Wright, Directorul Festivalului BBC Proms
Ediția
BBC Proms 2008 (18 iulie - 13 septembrie) este prima coordonată de Roger
Wright în calitate de director al festivalului. Calitatea programelor
girate în ultimele decenii de personalități ale vieții muzicale britanice
- William Glock, Robert Ponsonby, John Drummond și Nicholas Kenyon -
a consolidat statutul celui mai important și mai popular festival de
muzică clasică din Marea Britanie, noului director artistic revenindu-i
misiunea de a clădi succesul festivalului în următorii ani și de a oferi
publicului noi provocări.
Roger Wright a studiat la Chetham's School of Music (Manchester), obținând diploma muzicală la Universitatea din Londra. După absolvirea studiilor superioare a devenit Directorul Centrului Britanic de Documentare Muzicală, gestionând cea mai mare colecție de muzică contemporană din Marea Britanie.
A colaborat cu Orchestra Simfonică BBC și cu Orchestra din Cleveland în calitate de producător și consilier artistic (1989 - 1992), fiind numit apoi Producător Executiv și Vice-președinte al companiei de înregistrări de muzică clasică Deutsche Grammophon (DG).
Începând din martie 1997 a ocupat poziții de conducere în cadrul postului BBC Radio 3, devenind în același timp directorul Festivalului BBC Proms, din octombrie 2007.
Coordonează activitatea a patru dintre formațiile BBC (Orchestra de Concert BBC, Orchestra Filarmonică BBC, Orchestra Simfonică BBC și BBC Singers). A primit premiul Asociației Britanice a Orchestrelor (2005) pentru contribuții deosebite aduse vieții de concert.
Suntem onorați să vă avem oaspete special pentru a inaugura ediția 2008 a Festivalului BBC Proms în România. Postul public de muzică clasică și jazz le oferă melomanilor o mare parte dintre aceste evenimente, iar misiunea noastră este aceea de a crea legătura cu podiumul de concert și de a-i face să înțeleagă spiritul acestui festival. Tradiția este încă importantă în ochii organizatorilor, iar rețeta lui Henry Wood pentru un festival de mare calitate și în același timp foarte popular a rămas una de succes. Care sunt ideile valoroase care răzbat din trecut?
Roger Wright: Încă din anul de debut al festivalului - 1895, două aspecte au fost și au rămas importante, până în zilele nostre: calitatea actului interpretativ și accesul la muzică, modalitatea de a aduce acest act interpretativ în fața unei audiențe cât mai numeroase. Prin intermediul tehnologiei suntem astăzi în măsură să câștigăm cu mult mai mulți ascultători decât în anul 1895. Prin intermediul radioului, televiziunii, internetului, ne putem adresa acum unei audiențe globale.
Proms - ul este considerat cel mai important festival de vară, nu doar în Marea Britanie, ci în întrega lume. Care este secretul durabilității și succesului?
Cred că succesul Festivalului BBC Proms constă în faptul că are o tradiție și o istorie aparte, personală. Pe parcursul timpului, standardul artistic s-a păstrat la un nivel de excelență, iar publicul a observat acest lucru. Iubitorii muzicii știu că pot veni la concerte și se pot bucura de o calitate muzicală excepțională. În același timp, publicul acestui festival este și el unul foarte special, iar în acest sens stă mărturia interpreților. Oamenii sunt deosebiți de entuziași și devotați, buni cunoscători ai muzicii. Pot fi zgomotoși înainte și după însă nu în timpul concertului, când ascultă cu multă atenție. 6000 de persoane la Royal Albert Hall din Londra - ascultând cu maximă concentrare - este un lucru deosebit, în sine.
Considerați tradiția foarte importantă, dar în același timp reînnoirile constante în umbra trecutului aduc cu ele semnele timpului nostru muzical. Care considerați a fi - în această ediție - cele mai novatoare idei în politica muzicală a festivalului?
Anul acesta se bazează pe anumite linii de dezvoltare care s-au prefigurat în ultimele ediții. În anul 2008 încercăm să accentuăm atmosfera festivă, astfel încât am introdus trei zile speciale ale festivalului: prima dedicată muzicii folclorice, a doua consacrată creației lui Johann Sebastian Bach, iar cea de-a treia consacrată muzicii lui Karlheinz Stockhausen. Sunt trei experiențe diferite și în același timp o oportunitate pentru publicul nostru de a-și petrece o zi întreagă în compania noastră. Fiecare dintre aceste teme muzicale sunt abordate din mai multe unghiuri. În ziua Bach spre exemplu, sunt programate diferite concerte: un recital de orgă, un concert cu "Patimile după Ioan", iar noaptea târziu - cele trei "Suite pentru violoncel solo". În "Ziua Stockhausen" de asemenea - un număr de concerte diferite - în timp ce "Ziua Folk" va include primul concert promenadă gratuit din istoria Proms-ului. După cum probabil știți, costul redus al biletelor la aceste concerte-promenadă este deosebit de apreciat de public. O altă idee nouă este aceea de a oferi un concert-promenadă introductiv, ca ofertă gratuită. Am programat acest tip de concerte în weekend și suntem nerăbdători să vedem ce categorie de public vom reuși să atragem. Sunt persoane care au auzit de festival, au trecut pe lângă Royal Albert Hall, dar care poate nu au pășit niciodată în incinta clădirii. Ar putea fi o experiență deosebit de interesantă în noua ediție.
În fiecare an așteptăm cu nerăbdare temele ediției, aniversările, achizițiile de muzică nouă ale festivalului și primele audiții de muzică nouă, evenimentele muzicale cele mai răsunătoare. Vă invit să vă referiți în continuare la alegerile pe care le-ați făcut pentru ediția 2008, în termenii programelor muzicale și artiștilor invitați în festival.
Celebrăm anul acesta patru aniversări importante: pe cea a compozitorul englez Ralph Vaughan Williams la cea de-a 50-a comemorare, 100 de ani de la nașterea lui Olivier Messiaen și Eliot Carter și 80 de ani de la cea a lui Karlheinz Stockhausen. Toți acești creatori sunt compozitori deosebit de importanți ai secolului XX, iar lucrările lor vor fi "inima" programelor noastre. Vom "recrea" de asemenea câteva dintre primele programe ale Proms-ului și am ales deja câteva repere interesante din istoria festivalului. Ideea de a compara un concert din acele vremuri cu un concert al timpurilor noastre poate fi una extrem de interesantă în ochii publicului, iar în acest sens vom relua cele patru "Concerte pentru pian și orchestră" de Serghei Rahmaninov. Continuăm desigur tradiția comenzilor festivalului adresate unor importanți compozitori contemporani, multe dintre lucrările programate anul acesta bucurându-se de o primă audiție mondială sau de o primă audiție britanică. Vom asculta un număr semnificativ de compoziții noi, inclusiv din creația lui Karlheinz Stockhausen și Eliot Carter.
Încercați să păstrați un echilibru între repertoriul național și cel universal?
Proms-ul a fost dintotdeuna un festival internațional. Întâmplarea face ca el să se desfășoare în Marea Britanie. Când aruncăm o privire asupra programelor istorice ale lui Henry Wood - dirijorul și unul dintre fondatorii Proms - ului - observăm că pe lângă cantitatea importantă de muzică britanică își fac loc și pagini din repertoriul european sau extraeuropean. A existat o dezvoltare graduală și în ceea ce privește programarea interpreților străini la Proms, astăzi participările orchestrelor din întreaga lume fiind unul dintre aspectele cele mai interesante în ochii publicul nostru. Anul acesta suntem norocoși să avem din nou alături de noi Orchestra Filarmonicii din Berlin sub bagheta lui Sir Simon Rattle, Orchestra Simfonică din Chicago cu Bernard Haitink, Orchestra Filarmonicii din New York dirijată de Lorin Mazel etc. Avem Orchestra din Gothenburg cu Gustavo Dudamel, Orchestra "West - Eastern Divan" cu Daniel Barenboim, Orchestra Simfonică BBC - propria noastră orchestră - dirijată de Pierre Boulez. Şi o asemenea pleiadă în trei seri consecutive: o fantastică oportunitate de a compara și a cunoaște lucrări majore, o adevărată provocare pentru public.
Este absolut firesc să ne referim și la implicarea orchestrelor BBC în festival, cât de active sunt acestea în noua ediție?
De-a lungul timpului, Orchestra Simfonică BBC a jucat rolul cel mai important în cadrul acestui festival, oferind prin tradiție 12 concerte în cadrul unei ediții. Sunt invitate desigur să participe și celelalte patru orchestre BBC (Orchestra Filarmonică BBC - a cărei casă se află la Manchester - Orchestra Simfonică BBC - Ţara Galilor, Orchestra Simfonică BBC - Scoția și Orchestra de Concert BBC), Corul Simfonic BBC, dar și BBC Sigers. Orchestra Simfonică BBC este considerată însă orchestra - gazdă a Proms-ului, cea care susține concertele de deschidere și încheiere ale festivalului.
Festivalul în ochii publicului - aceasta este cea mai importantă perspectivă și dumneavoastră ne-ați confirmat acest fapt. Referindu-ne din nou la public, domnule Roger Wright, care este locul elitei la Proms? Care sunt programele dedicate cunoscătorilor?
Cred că toate concertele se adresează tuturor categoriilor de public. Nu cred că face parte din tradiția Proms-ului concepția prin care anumite concerte ar fi dedicate doar unei anume categorii de public. Cu siguranță, se regăsesc în programe piese de muzică clasică familiare pentru anumiți ascultători, iar atracția în acest caz constă în reascultarea acelei lucrări într-o anumită interpretare. Există însă și persoane care ascultă acea lucrare pentru prima dată. Aspectul care se cere subliniat este calitatea interpretărilor, care îl determină pe neofit să se bucure de muzică iar pe cunoscător să aprecieze nivelul artistic.
Publicul nostru - aici în România - este un public radiofonic cu precădere și cred că ar fi interesant să descrieți experiența unui concert "live". Deși ne despart mai mult de 70 de concerte de "Ultima noapte" a festivalului, vă invit să ne oferiți mai multe detalii despre acest eveniment. De ce este acest concert atât de faimos?
Este într-adevăr extraordinar cât de populară poate fi "Ultima noapte la Proms" - are savoarea ei aparte și este probabil - în rând cu Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena - cel mai faimos concert de muzică clasică din lume. Motivul? În acest concert se interpretează șlagăre. Pe de altă parte, a fost difuzat de televiziune de atâtea decenii. Iată argumente pentru o audiență atât de generoasă. Anul acesta încercăm să păstrăm anumite elemente tradiționale pe care le combinăm cu temele majore ale actualei ediții. Programul include așadar lucrări de Ralph Vaughan Williams - aniversat anul acesta - , avem muzică folclorică - un gen care beneficiază de o promovare aparte - , avem "Fantezia" de Beethoven relaționată cu "Simfonia a IX-a" - prezentă în penultimul concert al festivalului - dar avem și o primă audiție, o creație a tinerei compozitoare contemporane Anna Meredith. Misiunea noastră este aceea de a oferi șansa participării la acest concert nu doar celor care interperetază regulat la Royal Albert Hall, ci și celor aflați în alte părți ale Marii Britanii: în Irlanda, Scoția, Ţara Galilor. Așdar, în timpul concertului Orchestrei Simfonice BBC din Hide Park vom uni toate aceste formații simfonice BBC cu ajutorul tehnologiei și vom încerca să creăm un sunet comun al tuturor acestor orchestre aflate în locuri diferite. Am ales pentru acest experiment o scurtă piesă cu o semnificație aparte pentru Marea Britanie. Sper ca acest experiment să fie unul reușit.
Domnule Roger Wright - o ultimă invitație pe care v-o adresez în încheierea dialogului nostru - aceea de a descrie experiența dumneavoastră în calitate de Director al Festivalului BBC Proms. O adevărată provocare, se poate spune.
Fără îndoială, o adevărată provocare pe care nu o pot accepta decât cu multă emoție, o provocare extrem de stimulativă pentru mine. Am alături o serie de colegi care concep festivalul și care lucrează împreună cu mine la Radio 3 BBC, care conduc formațiile BBC, iar creativitatea și profesionalismul lor dau sensul muncii în echipă. Mă refer la o uriașă echipă din care fac parte de asemenea tehnicieni, ingineri de sunet etc. Festivalul este rezultatul unui uriaș efort BBC. Sunt foarte mândru să fiu directorul acestei ediții, dar sunt în același timp conștient de tradiția prețioasă moștenită și de datoria de a o duce mai departe cu multă grijă, de a clădi succesul Festivalului BBC Proms în anii ce urmează. Vă mulțumesc pentru interesul acordat acestui eveniment. Este important pentru noi să știm că suntem urmăriți în plan internațional, că ne bucurăm de interes și suport și din partea României. Ne dă acel plăcut sentiment că avem de partea noastră o audiență globală, ne simțim conectați în plan internațional prin muzică.
Interviu realizar de Alina Velea
Roger Wright a studiat la Chetham's School of Music (Manchester), obținând diploma muzicală la Universitatea din Londra. După absolvirea studiilor superioare a devenit Directorul Centrului Britanic de Documentare Muzicală, gestionând cea mai mare colecție de muzică contemporană din Marea Britanie.
A colaborat cu Orchestra Simfonică BBC și cu Orchestra din Cleveland în calitate de producător și consilier artistic (1989 - 1992), fiind numit apoi Producător Executiv și Vice-președinte al companiei de înregistrări de muzică clasică Deutsche Grammophon (DG).
Începând din martie 1997 a ocupat poziții de conducere în cadrul postului BBC Radio 3, devenind în același timp directorul Festivalului BBC Proms, din octombrie 2007.
Coordonează activitatea a patru dintre formațiile BBC (Orchestra de Concert BBC, Orchestra Filarmonică BBC, Orchestra Simfonică BBC și BBC Singers). A primit premiul Asociației Britanice a Orchestrelor (2005) pentru contribuții deosebite aduse vieții de concert.
Suntem onorați să vă avem oaspete special pentru a inaugura ediția 2008 a Festivalului BBC Proms în România. Postul public de muzică clasică și jazz le oferă melomanilor o mare parte dintre aceste evenimente, iar misiunea noastră este aceea de a crea legătura cu podiumul de concert și de a-i face să înțeleagă spiritul acestui festival. Tradiția este încă importantă în ochii organizatorilor, iar rețeta lui Henry Wood pentru un festival de mare calitate și în același timp foarte popular a rămas una de succes. Care sunt ideile valoroase care răzbat din trecut?
Roger Wright: Încă din anul de debut al festivalului - 1895, două aspecte au fost și au rămas importante, până în zilele nostre: calitatea actului interpretativ și accesul la muzică, modalitatea de a aduce acest act interpretativ în fața unei audiențe cât mai numeroase. Prin intermediul tehnologiei suntem astăzi în măsură să câștigăm cu mult mai mulți ascultători decât în anul 1895. Prin intermediul radioului, televiziunii, internetului, ne putem adresa acum unei audiențe globale.
Proms - ul este considerat cel mai important festival de vară, nu doar în Marea Britanie, ci în întrega lume. Care este secretul durabilității și succesului?
Cred că succesul Festivalului BBC Proms constă în faptul că are o tradiție și o istorie aparte, personală. Pe parcursul timpului, standardul artistic s-a păstrat la un nivel de excelență, iar publicul a observat acest lucru. Iubitorii muzicii știu că pot veni la concerte și se pot bucura de o calitate muzicală excepțională. În același timp, publicul acestui festival este și el unul foarte special, iar în acest sens stă mărturia interpreților. Oamenii sunt deosebiți de entuziași și devotați, buni cunoscători ai muzicii. Pot fi zgomotoși înainte și după însă nu în timpul concertului, când ascultă cu multă atenție. 6000 de persoane la Royal Albert Hall din Londra - ascultând cu maximă concentrare - este un lucru deosebit, în sine.
Considerați tradiția foarte importantă, dar în același timp reînnoirile constante în umbra trecutului aduc cu ele semnele timpului nostru muzical. Care considerați a fi - în această ediție - cele mai novatoare idei în politica muzicală a festivalului?
Anul acesta se bazează pe anumite linii de dezvoltare care s-au prefigurat în ultimele ediții. În anul 2008 încercăm să accentuăm atmosfera festivă, astfel încât am introdus trei zile speciale ale festivalului: prima dedicată muzicii folclorice, a doua consacrată creației lui Johann Sebastian Bach, iar cea de-a treia consacrată muzicii lui Karlheinz Stockhausen. Sunt trei experiențe diferite și în același timp o oportunitate pentru publicul nostru de a-și petrece o zi întreagă în compania noastră. Fiecare dintre aceste teme muzicale sunt abordate din mai multe unghiuri. În ziua Bach spre exemplu, sunt programate diferite concerte: un recital de orgă, un concert cu "Patimile după Ioan", iar noaptea târziu - cele trei "Suite pentru violoncel solo". În "Ziua Stockhausen" de asemenea - un număr de concerte diferite - în timp ce "Ziua Folk" va include primul concert promenadă gratuit din istoria Proms-ului. După cum probabil știți, costul redus al biletelor la aceste concerte-promenadă este deosebit de apreciat de public. O altă idee nouă este aceea de a oferi un concert-promenadă introductiv, ca ofertă gratuită. Am programat acest tip de concerte în weekend și suntem nerăbdători să vedem ce categorie de public vom reuși să atragem. Sunt persoane care au auzit de festival, au trecut pe lângă Royal Albert Hall, dar care poate nu au pășit niciodată în incinta clădirii. Ar putea fi o experiență deosebit de interesantă în noua ediție.
În fiecare an așteptăm cu nerăbdare temele ediției, aniversările, achizițiile de muzică nouă ale festivalului și primele audiții de muzică nouă, evenimentele muzicale cele mai răsunătoare. Vă invit să vă referiți în continuare la alegerile pe care le-ați făcut pentru ediția 2008, în termenii programelor muzicale și artiștilor invitați în festival.
Celebrăm anul acesta patru aniversări importante: pe cea a compozitorul englez Ralph Vaughan Williams la cea de-a 50-a comemorare, 100 de ani de la nașterea lui Olivier Messiaen și Eliot Carter și 80 de ani de la cea a lui Karlheinz Stockhausen. Toți acești creatori sunt compozitori deosebit de importanți ai secolului XX, iar lucrările lor vor fi "inima" programelor noastre. Vom "recrea" de asemenea câteva dintre primele programe ale Proms-ului și am ales deja câteva repere interesante din istoria festivalului. Ideea de a compara un concert din acele vremuri cu un concert al timpurilor noastre poate fi una extrem de interesantă în ochii publicului, iar în acest sens vom relua cele patru "Concerte pentru pian și orchestră" de Serghei Rahmaninov. Continuăm desigur tradiția comenzilor festivalului adresate unor importanți compozitori contemporani, multe dintre lucrările programate anul acesta bucurându-se de o primă audiție mondială sau de o primă audiție britanică. Vom asculta un număr semnificativ de compoziții noi, inclusiv din creația lui Karlheinz Stockhausen și Eliot Carter.
Încercați să păstrați un echilibru între repertoriul național și cel universal?
Proms-ul a fost dintotdeuna un festival internațional. Întâmplarea face ca el să se desfășoare în Marea Britanie. Când aruncăm o privire asupra programelor istorice ale lui Henry Wood - dirijorul și unul dintre fondatorii Proms - ului - observăm că pe lângă cantitatea importantă de muzică britanică își fac loc și pagini din repertoriul european sau extraeuropean. A existat o dezvoltare graduală și în ceea ce privește programarea interpreților străini la Proms, astăzi participările orchestrelor din întreaga lume fiind unul dintre aspectele cele mai interesante în ochii publicul nostru. Anul acesta suntem norocoși să avem din nou alături de noi Orchestra Filarmonicii din Berlin sub bagheta lui Sir Simon Rattle, Orchestra Simfonică din Chicago cu Bernard Haitink, Orchestra Filarmonicii din New York dirijată de Lorin Mazel etc. Avem Orchestra din Gothenburg cu Gustavo Dudamel, Orchestra "West - Eastern Divan" cu Daniel Barenboim, Orchestra Simfonică BBC - propria noastră orchestră - dirijată de Pierre Boulez. Şi o asemenea pleiadă în trei seri consecutive: o fantastică oportunitate de a compara și a cunoaște lucrări majore, o adevărată provocare pentru public.
Este absolut firesc să ne referim și la implicarea orchestrelor BBC în festival, cât de active sunt acestea în noua ediție?
De-a lungul timpului, Orchestra Simfonică BBC a jucat rolul cel mai important în cadrul acestui festival, oferind prin tradiție 12 concerte în cadrul unei ediții. Sunt invitate desigur să participe și celelalte patru orchestre BBC (Orchestra Filarmonică BBC - a cărei casă se află la Manchester - Orchestra Simfonică BBC - Ţara Galilor, Orchestra Simfonică BBC - Scoția și Orchestra de Concert BBC), Corul Simfonic BBC, dar și BBC Sigers. Orchestra Simfonică BBC este considerată însă orchestra - gazdă a Proms-ului, cea care susține concertele de deschidere și încheiere ale festivalului.
Festivalul în ochii publicului - aceasta este cea mai importantă perspectivă și dumneavoastră ne-ați confirmat acest fapt. Referindu-ne din nou la public, domnule Roger Wright, care este locul elitei la Proms? Care sunt programele dedicate cunoscătorilor?
Cred că toate concertele se adresează tuturor categoriilor de public. Nu cred că face parte din tradiția Proms-ului concepția prin care anumite concerte ar fi dedicate doar unei anume categorii de public. Cu siguranță, se regăsesc în programe piese de muzică clasică familiare pentru anumiți ascultători, iar atracția în acest caz constă în reascultarea acelei lucrări într-o anumită interpretare. Există însă și persoane care ascultă acea lucrare pentru prima dată. Aspectul care se cere subliniat este calitatea interpretărilor, care îl determină pe neofit să se bucure de muzică iar pe cunoscător să aprecieze nivelul artistic.
Publicul nostru - aici în România - este un public radiofonic cu precădere și cred că ar fi interesant să descrieți experiența unui concert "live". Deși ne despart mai mult de 70 de concerte de "Ultima noapte" a festivalului, vă invit să ne oferiți mai multe detalii despre acest eveniment. De ce este acest concert atât de faimos?
Este într-adevăr extraordinar cât de populară poate fi "Ultima noapte la Proms" - are savoarea ei aparte și este probabil - în rând cu Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena - cel mai faimos concert de muzică clasică din lume. Motivul? În acest concert se interpretează șlagăre. Pe de altă parte, a fost difuzat de televiziune de atâtea decenii. Iată argumente pentru o audiență atât de generoasă. Anul acesta încercăm să păstrăm anumite elemente tradiționale pe care le combinăm cu temele majore ale actualei ediții. Programul include așadar lucrări de Ralph Vaughan Williams - aniversat anul acesta - , avem muzică folclorică - un gen care beneficiază de o promovare aparte - , avem "Fantezia" de Beethoven relaționată cu "Simfonia a IX-a" - prezentă în penultimul concert al festivalului - dar avem și o primă audiție, o creație a tinerei compozitoare contemporane Anna Meredith. Misiunea noastră este aceea de a oferi șansa participării la acest concert nu doar celor care interperetază regulat la Royal Albert Hall, ci și celor aflați în alte părți ale Marii Britanii: în Irlanda, Scoția, Ţara Galilor. Așdar, în timpul concertului Orchestrei Simfonice BBC din Hide Park vom uni toate aceste formații simfonice BBC cu ajutorul tehnologiei și vom încerca să creăm un sunet comun al tuturor acestor orchestre aflate în locuri diferite. Am ales pentru acest experiment o scurtă piesă cu o semnificație aparte pentru Marea Britanie. Sper ca acest experiment să fie unul reușit.
Domnule Roger Wright - o ultimă invitație pe care v-o adresez în încheierea dialogului nostru - aceea de a descrie experiența dumneavoastră în calitate de Director al Festivalului BBC Proms. O adevărată provocare, se poate spune.
Fără îndoială, o adevărată provocare pe care nu o pot accepta decât cu multă emoție, o provocare extrem de stimulativă pentru mine. Am alături o serie de colegi care concep festivalul și care lucrează împreună cu mine la Radio 3 BBC, care conduc formațiile BBC, iar creativitatea și profesionalismul lor dau sensul muncii în echipă. Mă refer la o uriașă echipă din care fac parte de asemenea tehnicieni, ingineri de sunet etc. Festivalul este rezultatul unui uriaș efort BBC. Sunt foarte mândru să fiu directorul acestei ediții, dar sunt în același timp conștient de tradiția prețioasă moștenită și de datoria de a o duce mai departe cu multă grijă, de a clădi succesul Festivalului BBC Proms în anii ce urmează. Vă mulțumesc pentru interesul acordat acestui eveniment. Este important pentru noi să știm că suntem urmăriți în plan internațional, că ne bucurăm de interes și suport și din partea României. Ne dă acel plăcut sentiment că avem de partea noastră o audiență globală, ne simțim conectați în plan internațional prin muzică.
Interviu realizar de Alina Velea