Interviu cu compozitorul Dan Dediu
Pentru
ca în acest an s-au împlinit 250 de ani de la trecerea în eternitate
a compozitorului Georg Friedrich Händel, Uniunea Europeana de Radio
a lansat un proiect muzical inedit, intitulat Händel în haine noi,
prilej cu care compozitorul Dan Dediu a primit invitatia, din
partea Radio România Muzical, de a scrie o lucrare pe o tema desprinsa
din Muzica apelor de Händel. Astfel s-a nascut piesa Rain
Music - Händel in Macondo, ce a fost înregistrata si difuzata
de Radio România Muzical în data de 13 aprilie 2009, cu o zi înaintea
comemorarii compozitorului german. Cu ocazia primei auditii absolute
a piesei Rain Music -Händel in Macondo în Studioul "Mihail
Jora", compozitorul Dan Dediu ne-a împartasit câteva dintre "secretele"
acesteia.
Ce ne puteti spune despre aceasta lucrare?
Aceasta lucrare a fost o comanda de Radio România Muzical; m-am gândit
sa scriu o piesa scurta si în acelasi timp foarte diferita de ceea
ce am mai compus pâna acum. Am ales un instrument popular - taragotul,
un instrument cu multiple valente timbrale, dar care de fapt este
destul de "rudimentar" din punct de vedere tehnic - cânta
în maximum trei sau patru tonalitati. Am avut sansa de a lucra cu
un taragotist fascinant, în persoana oboistului si saxofonistului
Adrian Petrescu. Pentru el am scris aceasta piesa, care combina un
Menuet din Muzica apelor de Händel cu o "geografie" imaginara
balcanica, astfel încât am ajuns la o formula muzicala ce ar putea
constitui un fond sonor pentru celebrul roman al columbianului Gabriel
García Márquez -Un veac de singuratate. Astfel, am intitulat
piesa Händel in Macondo, acel vestit oras imaginar în care
ploua tot timpul. Printr-un paralelism între Muzica apelor
de Händel si "Muzica ploii" a lui Márquez am compus aceasta
piesa, în care ploaia se combina cu Händel, cu un intens sentiment
al visului si - de ce nu? - cu o lume melancolica de factura balcanica,
adusa prin tonurile suave ale tambalului si prin prezenta pregnanta
si totodata nostalgica a taragotului.
Cum ati spune ca priveste un compozitor din secolul XX muzica lui
Händel?
Desigur - desi cronologic suntem în secolul XXI, educatia mea muzicala
apartine secolului XX: am fost educati mai degraba sa nu facem, decât
sa facem anumite lucruri pe care le-am dori. La început, pentru mine
Händel a reprezentat un compozitor evident "canonic", un
compozitor aflat - cum spune Nietzsche - "Dincolo de bine si
de rau", un "dat" existential. Studiindu-l mai în amanunt,
am observat ca, asemenea oricarui compozitor, Händel are "suisurile"
si "coborâsurile" sale, dar si "candorile" sale.
Menuetul din Muzica apelor, pe care l-am folosit într-un anumit mod
în aceasta piesa evocatoare, a constituit o astfel de muzica "candida"
si poate pentru unii foarte "cinematografica", pentru ca
nu pot sa ascund faptul ca la baza piesei Rain Music - Händel in Macondo
a stat nu numai Muzica apelor de Händel, ci si muzica lui Ennio Morricone
si, evident, multa muzica moderna, filtrata prin ceea ce am considerat
ca înseamna muzica româneasca.
Interviu realizat de Andra Ivanescu