Interviu (în româna!) cu pianistul Thierry Huillet
Thierry
Huillet îsi lanseaza în 12 noiembrie 2009 CD-ul Jurnal de calatorii
("Carnets de voyage" ), alcatuit din piese inspirate din spatiile
pe care le-a vizitat, inclusiv România. Cu acest prilej, i-am propus
sa realizam un interviu. Mi-am pregatit întrebarile din timp, în franceza,
însa nu mica mi-a fost surpriza când compozitorul mi-a cerut sa vorbim
în româneste. Astfel, într-o româna excelenta, în care nici accentul
frantuzesc nu se mai simtea, Thierry Huillet ne-a descris admiratia
lui pentru Enescu si sursele sale de inspiratie.
Care au fost impresiile care v-au stimulat sa compuneti piesele
de inspiratie româneasca?
As zice ca sunt doua impresii majore, doua fapte, în principal. În
primul rând sunt un mare iubitor al muzicii lui Enescu si am fost
îndrumat de marele compozitor în folosirea si iubirea muzicii populare
românesti. Si cel de-al doilea fapt este ca iubesc aceasta muzica
folclorica si toate aspectele ei. De fapt nu am vrut sa mai compun
o a patra sonata de George Enescu (în caracter popular românesc),
dar am folosit cam acelasi procedeu de a compune. Impressions no.1
si Impressions no. 2 sunt doua piese diferite. Impression
no. 1 e - ca si Sonata nr. 3 în caracter popular românesc de George
Enescu - mai mult o impregnare a folclorului si a pamântului românesc
si Impressions no. 2 este o piesa mai"ambitioasa" cu o forma
mai clasica, semanând cu Simfonia a IV-a de Brahms; aici, influenta
folclorului românesc este mai discreta, la fel ca în sonata"Torso"
de George Enescu, de exemplu, cu un limbaj putin mai structurat, mai
amplu, cu mai multe influente germane si din Europa Centrala.
Ce anume face distinctia între sursele de inspiratie româneasca
si celelalte care vin din alte tari?
As putea sa raspund ca si Enescu: sunetul câinilor care latra, parfumul
si mirosul din tara; adica tot ce deosebeste muzica româneasca (de
cea occidentala n.red.) este România pur si simplu.
Care este partea detinuta de compozitie în viata dumneavoastra
de muzician?
Compozitia reprezinta partea cea mai importanta, cea mai viscerala.
Eu la baza sunt pianist si îmi place enorm sa cânt si sa calatoresc
în toata lumea ca sa fac muzica, mai ales cu Clara Cernat, sotia mea,
la vioara. Când lucrez la pian e si pasiunea mea si, as zice, munca
mea. Când compun, nu pot sa vorbesc niciodata despre munca, e ceva
mai presus decât mine, mai puternic. Daca vorbim în materie de timp,
atunci compozitia ocupa o treime din viata mea, fiindca sunt si profesor
si pianist. Dar în ce priveste fiinta mea, compozitia detine 90%.
Interviu realizat de Petra Gherasim