Interviu cu mezzosoprana Ruxandra Donose

Sub genericul O sarbatoare a Craciunului, mezzosoprana Ruxandra Donose s-a aflat pe scena Royal Festival Hall din Londra, alaturi de membrii Orchestrei Filarmonicii din Londra din capitala Marii Britanii, pe data de 5 decembrie 2009. Programul divers al serii muzicale dirijate de Vladimir Jurowski, a însemnat o avanpremiera a Sarbatorii Craciunului, prin lucrari de la Johann Sebastian Bach la Ralph Vaughan Williams. Cu prilejul evenimentului, Ruxandra Donose ne-a vorbit despre colaborarea cu dirijorul rus, dar si despre concertele sale din perioada urmatoare.


Ma aflu în compania acestei orchestre pentru a doua oara - prima oara a fost de fapt chiar saptamâna trecuta, cu un concert Schnittke-Haydn, o combinatie interesanta, care a functionat.


Cum apreciati maniera de lucru a dirijorului Vladimir Jurowski?

Vladimir Jurowski este un dirijor extraordinar de informat, pasionat, calm, precis, muzical, profund - deci pot sa spun ca este o figura dirijorala extrem de "inspiranta" - care ma inspira foarte mult.


Spiritul specific sarbatorilor de iarna este compatibil cu genul cantatei. Cum ati caracteriza acest gen, prin prisma programului - cu lucrari de la Bach la Vaughan Williams - al concertului de la Londra?

Alegerea repertoriului i-a apartinut bineînteles lui Vladimir Jurowski; este un fel de arc prin diverse muzici de Craciun, începând de la Bach si încheind cu Vaughan Williams: sunt deci diverse cantate si piese cu orchestra si solisti, toate menite sa sublinieze acest eveniment extraordinar care se apropie; Craciunul. Unele dintre aceste piese sunt compuse strict pe texte religioase, si desigur ca atmosfera este speciala atunci când ai ocazia si bucuria sa cânti despre Craciun atunci când el se apropie.


Ce repere cuprinde agenda dumneavoastra în perioada urmatoare?

Pentru mine urmeaza o perioada diversa, ca de obicei, în care primul popas este la Torino, cu Idomeneo de Mozart; va urma Simfonia a III-a de Mahler, cu Orchestra Simfonica din Atlanta. Cred ca ceea ce caracterizeaza urmatoarea perioada este întoarcerea periodica la Mozart, care se va desfasura pentru mine pe parcursul urmatorului an si de care ma bucur foarte mult. Dupa Simfonia lui Mahler urmeaza opera Clemenza di Tito de Mozart, în cadrul Festivalului International de la Budapesta. La Bucuresti ma voi întoarce pentru un concert deosebit, cu o piesa - sunt convinsa - mai putin cunoscuta publicului din România: scena dramatica Moartea Cleopatrei pentru mezzosoprana si orchestra de Hector Berlioz, dupa care voi merge la Philadelphia, unde voi cânta în Orfeu de Gluck, într-un rol-debut pentru mine la Opera de acolo.

Urmeaza din nou Mozart, cu Cosi fan tutte alaturi de Orchestra Simfonica din Chicago, cu James Conlon dirijor. La începutul stagiunii urmatoare voi avea un alt rol-debut: "Donna Elvira" în Don Giovanni de Mozart.

Interviu realizat de Alexandra Cebuc