
Atmosfera
din 16 octombrie 2008 de la Ateneu m-a trimis cu gândul la zilele de Festival
"Enescu", momente în care sala geme de atâţia auditori
entuziasmaţi să-i asculte pe acei mari artişti ai momentului,
de ale căror interpretări se pot bucura, altminteri, doar prin
intermediul înregistrărilor. De data aceasta a fost vorba despre
un concert de stagiune la Filarmonica bucureşteană, iar evenimentul
care a făcut din nou sala Ateneului neîncăpătoare a fost
prezenţa pe scenă a dirijorului
Lawrence Foster.

Sunt,
de asemenea, convinsă că şi programul a reprezentat un
punct de atracţie, pentru că el a propus o primă parte
sumbră, tenebroasă, prin interpretarea
Concertului nr. 1
pentru vioară şi orchestră de Dmitri Şostakovici,
contrabalansată apoi de patru dintre cele mai cunoscute şi iubite
lucrări ale lui Maurice Ravel -
Rapsodia spaniolă, Pavana
pentru o infantă defunctă, Alborada del gracioso şi
Boleroul.
De ce m-am dus la concert
Personal, nu atât opusurile raveliene m-au atras, cât mai ales
primul concert pentru vioară de Şostakovici, a cărui prezenţă
pe afişele filarmonicilor din ţară este rară. Iar
acest lucru nu e întâmplător, deoarece puţini sunt instrumentiştii
care se încumetă să studieze această deosebit de solicitantă
şi dificilă partitură (o adevărată simfonie concertantă!),
şi încă şi mai puţini cei care reuşesc performanţa
de a o interpreta convingător.
Violonistul Remus Azoiţei,
în versiunea solistică a căruia am ascultat concertul seara
trecută, dispune, cu siguranţă, de mijloacele tehnice necesare
abordării concertului de Şostakovici. Totuşi, într-o epocă
în care nu ducem lipsă de instrumentişi virtuozi, impecabili
ca resurse tehnice, apreciem, poate mai mult ca niciodată, viziunea.
Modul în care muzicianul înţelege lucrarea, unghiul din care alege
să se apropie de ea, iată ceea ce face deosebirea între executant
şi artist. Remus Azoiţei s-a străduit şi reuşit,
în mare măsură, să cânte curat şi corect...
Ce a fost cel mai bine

Şi,
dacă în interpretarea concertului de Şostakovici s-au ivit decalaje
între solist şi orchestră şi destule imprecizii în atacuri
din partea întregii orchestre, partea a doua a serii a fost un răsfăţ
total pentru public, căruia i s-a tăiat respiraţia în faţa
minunatei interpretări a celor patru creaţii raveliene. Lawrence
Foster, este, într-adevăr, un maestru! Grija pentru detaliu, precizia,
claritatea planurilor sonore, frazările subtile, de bun gust şi
nuanţele rafinate au fost o constantă în interpretarea celor
patru lucrări. Sigur că instrumentiştii Filarmonicii bucureştene
reprezintă o elită, însă a trecut ceva timp de când un
dirijor le-a exploatat atât de mult resursele muzicale. Am părăsit
sala Ateneului fredonînd obsedanta temă a Boleroului, iar primele
trei expuneri ale ei, de către Ion Bogdan Ştefănescu la
flaut, Emil Vişenescu la clarinet şi Laurenţiu Darie la
fagot încă imi sună în urechi...
Irina Cristina Vasilescu