10 februarie 2009 - Cvartetul "Anima" in... CLASIC-ROMANTIC...
10 februarie 2009 - Cvartetul "Anima" in... CLASIC-ROMANTIC...
Cine sunt ei?
Acum
trei ani Octavian Lup din Cluj Napoca (violoncel) a venit în fata altor
trei colegi ai sai de la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti,
Roxana Oprea (vioara) din Târgu Mures, Valentina Botnari (vioara) din
Republica Moldova si Adrian Vasile (viola) din Râmnicu Vâlcea cu ideea
de a face muzica împreuna. Asa s-a nascut o formatie camerala care este
îndrumata de conf. univ. dr. Raluca Voicu, care din octombrie 2008 se
pregateste si cu Bujor Prelipceanu de la Cvartetul "Voces",
si care i-a avut profesori si pe St. Metz din Olanda si Devich Sandor
din Ungaria la cursurile din 2007 de la Târgu Mures, sau pe membrii cvartetului
Belcea la cursurile de la Bucuresti si Tescani. Cei patru tineri muzicieni
au prezentat repertoriul lor (în formare) în fata publicului din Cluj
Napoca, Târgu Mures, Sinaia, Odorheiu Secuiesc si Bucuresti.
...Sunete din vremea când cvartetul era în elementul lui...
S-a
auzit mai întâi o lucrare mozartiana: Cvartetul KV 499 în Re major "Hoffmeister"
(dupa numele celui care l-a comandat), scris în anul 1786.
Grupul a redat cele patru parti cu sensibilitate, vioara I dovedind o suava apasare a arcusului potrivita stilului compozitorului austriac, toti reusind exprimarea ludicului, a amabilitatii, a momentelor de forta sau a melancoliilor... stralucitoare...
Paginile romantice au fost reprezentate de o creatie de Franz Schubert:
unica parte pe care compozitorul a ivit-o din al sau Cvartet D 703în do
minor. Cu un ton languros au sunat furtuni de învolburari ale sufletului...
Totul s-a încheiat cu o întoarcere la clasic: Ludwig van Beethoven - Cvartetul opus 18 nr.2 în Sol major, unul dintre cele sase dedicate printului Lobkowitz.
Tonul curtenitor (de altfel, lucrarea poarta subtitlul "Complimentele") din partea I, surpriza Allegro-ului din partea lenta, "convorbirea", consensul preluarii pe rînd a temei, s-au desfasurat într-o curgere captivanta, sustinuta.
De ce "Anima"?...
I-am întrebat pe membrii formatiei dupa concert. "Pentru ca vrem sa daruim din interior, din suflet, aceasta muzica de camera pe care o iubim".
Si dincolo de unele imperfectiuni, corectabile cu timpul, cvartetul a avut multe momente înaltatoare, în care tinerii muzicieni au cântat ca o singura voce... "multipla", plecând din acelasi filon al stiintei de a vorbi si tacea împreuna, simtindu-se unul pe altul si oferind publicului privilegiul de a "degusta" consonanta unor acorduri si adevarul unor unisonuri plauzibile în vremea când au fost scrise si de care ne este înca atît de dor...
Tatiana Ghenuche Galan

...Sunete din vremea când cvartetul era în elementul lui...

Grupul a redat cele patru parti cu sensibilitate, vioara I dovedind o suava apasare a arcusului potrivita stilului compozitorului austriac, toti reusind exprimarea ludicului, a amabilitatii, a momentelor de forta sau a melancoliilor... stralucitoare...
Totul s-a încheiat cu o întoarcere la clasic: Ludwig van Beethoven - Cvartetul opus 18 nr.2 în Sol major, unul dintre cele sase dedicate printului Lobkowitz.
Tonul curtenitor (de altfel, lucrarea poarta subtitlul "Complimentele") din partea I, surpriza Allegro-ului din partea lenta, "convorbirea", consensul preluarii pe rînd a temei, s-au desfasurat într-o curgere captivanta, sustinuta.
De ce "Anima"?...
I-am întrebat pe membrii formatiei dupa concert. "Pentru ca vrem sa daruim din interior, din suflet, aceasta muzica de camera pe care o iubim".
Si dincolo de unele imperfectiuni, corectabile cu timpul, cvartetul a avut multe momente înaltatoare, în care tinerii muzicieni au cântat ca o singura voce... "multipla", plecând din acelasi filon al stiintei de a vorbi si tacea împreuna, simtindu-se unul pe altul si oferind publicului privilegiul de a "degusta" consonanta unor acorduri si adevarul unor unisonuri plauzibile în vremea când au fost scrise si de care ne este înca atît de dor...
Tatiana Ghenuche Galan