Stagiunea de marti seara - Ateneul Român 6 mai 2009
Concert cameral: Cvartetul "Gaudeamus"
din Brasov ...De douazeci de ani...
Solistii
serii au în timpul scurs al colaborarii lor o activitate de peste 20 de
ani. Formatia (Lucia Neagoe-vioara I, Raluca Irimia vioara a II-a,
Leona Varvari-viola, Sebastian Vârtosu-violoncel) a luat fiinta în
anul 1987 în timpul studentiei, la Iasi, iar îndrumatori le-au fost membrii
cunoscutului Voces. De dupa absolventa si pâna astazi îi gasim
la Brasov, de unde au plecat în turnee în orasele tarii si în strainatate
în Austria, Belgia Franta, Gemania, Italia, Spania, Olanda sau Marea Britanie,
dar si în Japonia, Turcia sau Rusia. În perioada 1995-2000 au participat
la competitii si au primit premii în Austria si Italia. La începutul intervalului
si-au perfectionat interpretarea cu profesotul Hugh Maguire si membri
ai celebrelor cvartete Alban Berg, La Salle si Amadeus în Marea Britanie
si Austria. Printre concerte, au realizat si cinci compact discuri la
case producatoare internationale.
De la Haydn la Sostakovici
...Astfel ca profesionalismul si maturitatea au însotit programul prezentat publicului din Sala Mica a Ateneului Român. Mai întâi s-a auzit Cvartetul op. 9 nr.2 în Mi bemol major compus de Joseph Haydn în anul 1771 (al 14-lea dintre cele 67 terminate). Stilul clasicului, reverentios, ("imperial" cum l-au caracterizat interpretii), a fost expus cu expresivitate eleganta, cu sensibilitate nuantata, de la prestanta la durerea resemnata a partii a treia si la optimismul finalului.
A urmat
Cvartetul op. 110 în do minor scris de Dmitri Sostakovici la Dresda, în
trei zile, în iulie 1960. Dedicata victimelor fascismului si razboiului,
lucrarea ascunde, potrivit copiilor compozitorului (Maxim si Galina) si
unor muzicologi, alte sensuri. S-a spus ca titlul ar fi fost impus si
ca, de fapt, ea are întelesuri intime, pâna la acela de epitaf personal
al muzicianului, care s-ar fi gândit în acea perioada la... sinucidere.
În ce îl priveste pe Sostakovici, acesta o considera într-o scrisoare
"un cvartet pseudo-tragic"... Iar artistii de pe scena au restituit
partitura în spunerea ei tainica, redând notele si celelalte indicatii
si trecând prin toate starile cerute aici. Subiectul bazat pe numele autorului,
DSCH, a sunat cum a trebuit în fiecare aparitie a sa, cu cromatismul deprimant,
ca o cautare, asteptare, obsesie. S-au auzit interventiile ...dansante,
alternînd cu momente languroase, sau cele trei batai întrerupând smerenia
unisoanelor, succesiune, ca într-un tablou...temporal de la sfâsieri ale
situatiei de liniste, la meandrele de vaiere vântoase cu inflexiuni de
...stepa, în cele cinci parti, Largo, Allegro molto, Allegretto, Largo,
Largo.
"Daca trebuie, suntem revoltati"...
Îmi raspundea la o întrebare violoncelistul Sebastian Vârtosu. Într-adevar, membrii cvartetului "Gaudeamus", dialogând, simtind împreuna muzica pe care o ofera, au depasit totul catre transcendenta expunerii muzicale. O perfecta... actorie sonora...
Tatiana Ghenuche Galan

De la Haydn la Sostakovici
...Astfel ca profesionalismul si maturitatea au însotit programul prezentat publicului din Sala Mica a Ateneului Român. Mai întâi s-a auzit Cvartetul op. 9 nr.2 în Mi bemol major compus de Joseph Haydn în anul 1771 (al 14-lea dintre cele 67 terminate). Stilul clasicului, reverentios, ("imperial" cum l-au caracterizat interpretii), a fost expus cu expresivitate eleganta, cu sensibilitate nuantata, de la prestanta la durerea resemnata a partii a treia si la optimismul finalului.

"Daca trebuie, suntem revoltati"...
Îmi raspundea la o întrebare violoncelistul Sebastian Vârtosu. Într-adevar, membrii cvartetului "Gaudeamus", dialogând, simtind împreuna muzica pe care o ofera, au depasit totul catre transcendenta expunerii muzicale. O perfecta... actorie sonora...
Tatiana Ghenuche Galan