8 noiembrie 2009 - SoNoRo Finale
Duminica, 8 noiembrie, scena Ateneului Român a rezervat numai surprize
placute: dupa seara muzicala aniversara dedicata contrabasistului
si profesorului Ion Cheptea sâmbata, am asistat aseara la concertul
Finale din cadrul Festivalul International de Muzica de
Camera "SoNoRo". Programul a însemnat primul "Ramas-bun"
al editiei din acest an a festivalului: mâine este programat un concert
dedicat bursierilor "SoNoRo-Interferente", iar în urmatoarele
doua seri concertele vor continua la Iasi si Cluj-Napoca.
Acordurile Concertului pentru doua viori si orchestra în re minor
de Johann Sebastian Bach au deschis programul "SoNoRo Finale",
avându-i solisti pe Alina Pogostkina si Gilles Apap; desi sunt temperamente
diferite, cei doi muzicieni s-au "completat" interpretativ, dând partiturii
doza necesara de austeritate, candoare si seninatate. Cunoscuta partitura
bachiana a fost urmata de Passacaglia dupa o tema de Händel, compusa
de Johann Halvorsen. Interpretata în versiunea pentru vioara si violoncel
de catre Alina Pogostkina si David Cohen, piesa bazata pe o tema dintr-o
lucrare pentru clavecin de Händel a adus "ecouri" ale muzicii baroce,
transformându-le în sonoritati apartinând începutului de secol XX.
Pianista Diana Ketler, violonistul Alexander Sitkovetsky si clarinetistul
Chen Chalevi au interpretat într-o maniera plina de temperament Povestea
soldatului de Igor Stravinski, realizând trecerea - prin ritmuri de
passo doble, jazz si tango "faustian" - spre cea de-a doua
parte a serii muzicale. Caracterul romantic al muzicii Cvartetului
cu pian în do minor de Richard Strauss - piesa în care am remarcat
vibrato-ul corzilor grave, reprezentate în ansamblul "Raro"
de violistul Razvan Popovici si violoncelistul Bernhard Naoki Hedenborg
- s-a "topit" în atmosfera exuberanta a unor prelucrari
din folclorul irlandez, în care au "stralucit" contrabasistul
Petru Iuga si nonconformistul violonist Gilles Apap.
Alexandra Cebuc