22
noiembrie - Cvartetul "Psophos" pe scena Ateneului Român
"Psophos" nu este doar un cuvânt din limba greaca,
desemnând un "eveniment sonor"; este si numele unui cvartet
de coarde francez, cu o activitate începuta în urma cu 11 ani, pe
care Institutul Francez din Bucuresti l-a invitat sa sustina un recital
ce s-a desfasurat în 22 noiembrie, pe scena Ateneului Român, sub genericul
"Mari solisti". Cu acest prilej, am asistat pe parcursul
unei ore de muzica, la o demonstratie de profesionalism "la puterea
a patra", care m-a impresionat în momentul în care am aflat ca
cei patru muzicieni cânta în aceasta formula de putin timp.
Am remarcat înca din titlurile lucrarilor incluse în program o "viziune"
artistica omogena: desi înscrise în perioade stilistice diferite,
cvartetul Ainsi la nuit de Henri Dutilleux si cvartetul Fata
si moartea de Franz Schubert au sugerat - primul printr-un limbaj
modern, amintind poate de opus-urile camerale ale lui Webern, iar
cel de-al doilea, prin armonii tipic romantice - o sfera comuna de
stari sufletesti cuprinzând neliniste, framântare si tensiune psihologica.
Muzica "întunecata" a lui Henri Dutilleux a fost redata
prin contraste de registratie si efecte timbrale variate sugerând
"ecouri" nocturne, de catre violonistul Eric Lacrouts si
violoncelista Eve-Marie Caravassilis, în timp ce temele "tânguitoare"
intonate de violonista Bleuenn Le Maître si ostinato-urile "obsesive"
sustinute de violista Cécile Grassi au descris în plan muzical patetismul
resemnat si tragismul cvartetului Fata si moartea de Franz
Schubert.
Prin recitalul oferit de ansamblul francez, sfera cuvântului "Psophos"
si-a extins cu siguranta continutul, prin termeni precum acuratete
intonationala, sincronizare, grija pentru detalii si sensibilitate.
Alexandra Cebuc