3 februarie 2010 - Anna de Noailles
omagiata la Paris
În
seara zilei de 3 februarie 2010 am asistat la un concert organizat
de Institutul Cultural Român, la prestigioasa Sala Cortot de la École
Normale din Paris, concert ce a omagiat personalitatea poetei de origine
româna Anna de Noailles, al carei salon a atras intelectualii
cei mai cunoscuti ai epocii (de la Proust, André Gide, Paul Claudel,
Paul Valery, pâna la Colette, Cocteau, August Rodin si Max Jacob).
Prima impresie care a frapat, intrând în sala, a fost publicul numeros.
De la societatea burgheza a parizienilor-români stabiliti în Franta
de mult timp la elevii Scolii Normale de Muzica, de la tineri la vârstnici,
un public variat si entuziast. Seara a început cu cuvântul de deschidere
al Magdei Cârneci, directoarea Institutului Cultural Roman din Paris,
urmata de un discurs al Eugeniei de Bracovan, nepoata poetei Anna
de Noailles.
Concertul a fost conceput ca alternanta între poeme recitate si momente
muzicale. Actrita Lucia di Carlo a recitat cu sensibilitate si bun
gust poeme ale Annei de Noailles ("La vie Profonde", "Exaltation").
Am remarcat tinuta muzicala a pianistului Andrei Vieru ce a
acompaniat cu relief si emotie 4 melodii, Poèmes grecs de Louis
Vierne pe versuri de Anna de Noailles. Soprana Mihaela Mingheras
s-a integrat mai putin fericit în ambianta muzicala a serii, printr-un
timbru tern în registrul mediu si o abordare monocroma a partiturii
(fie ca a fost vorba de liedurile lui Vierne, de lucrarea lui Saint-Saens
pentru vioara, pian si soprana "Violons dans le soir" sau
de Respighi, "Il Tramonto", o lucrare cu accente veriste
si culori armonice impresioniste).
Cvartetul "Lalo", format din muzicieni ai Orchestrei
din Lille - Fernand Iaciu, Ines Greliak, Anne Le Chevalier si Jean
Michel Moulin, a fost convingator ca omogenitate camerala în Cvartetul
de Ravel, în ciuda unei interpretari nu întotdeauna inspirate. Violonistul
de origine româna Fernand Iaciu s-a remarcat prin muzicalitate si
temperament în Violons dans le soir de Saint-Saens.
Andrei Vieru, un muzician rafinat si interiorizat, a interpretat Messa
neagra a lui Skriabin cu poezie si sunet transcendent, însa nu
a reliefat îndeajuns caracterul «diabolic» si temperamental al acestei
lucrari foarte dificile, în opinia noastra.
În concluzie - o seara interesanta, care ar fi putut parea însa prea
lunga, în lipsa unei constructii dramaturgice a gradarii tensiunii
momentelor si a omogenitatii din perspectiva calitatii muzicale a
participantilor.