Discurile anului 2017
VIDEO. Sol Gabetta Live – un album difuzat în premieră la CD Review pe 9 și 10 ianuarie
Edward Elgar, Jacqueline du Pré și Sol Gabetta
Încep anul 2017 la CD Review cu un album de înregistrări live semnate de violoncelista de origine argentiniană Sol Gabetta. Alături de ea, Orchestra Filarmonicii din Berlin condusă de doi dirijori de marcă: Sir Simon Rattle și Krzysztof Urbanski.
În luna aprilie 2014 Sol Gabetta a concertat alături de orchestra berlineză dirijată de Sir Simon Rattle. Pe afiș, Concertul op.85 în mi minor pentru violoncel si orchestră de Edward Elgar, ultima lucrare importantă creată de compozitorul englez în 1919. O partitură care acumulează frământările vremii, angoasele războiului, tristețea și disperarea personală a compozitorului. În august 1919 Elgar încheie lucrarea și pune în finalul ei următorul mesaj: Final. R.I.P.
Abia în anii '60 această lucrare a căpătat celebritatea pe care o merită, datorită fenomenalei Jacqueline du Pré. Înregistrarea ei, devenită astăzi clasică, a fost realizată împreună cu Sir John Barbirolli la pupitrul Orchestrei Simfonice din Londra, iar albumul a fost un adevărat best-seller la timpul său.
Sol Gabetta are o relație specială, dacă vreți, cu partitura concertului semnat de Edward Elgar. Ea spune: Ca tânăr muzician am fost impresionată de cutremurătoarea intepretare a Jacquelinei du Pré. Am fost chiar intimidată de ea, dar până la urmă n-am rezistat tentației de a încerca să aduc propria mea energie acestei muzici. Am ajuns să cunosc profund această lucrare. Există în ea o permanentă schimbare dinamică de la care am pornit să croiesc propria mea viziune. Concertul lui Elgar este cel mai bun concert compus vreodată pentru violoncel.
E greu să nu remarci în această înregistrare interpretarea plină de suflet, emoționantă, în tonurile rotunjite, aproape amoroase. Sol Gabetta este într-adevăr îndrăgostită de această partitură. Și acest lucru se simte, transmite iubirea cu pasiunea vocii instrumentului ei. Iar Orchestra Filarmonicii din Berlin, sub bagheta lui Sir Simon Rattle, este protectorul acestei pasiuni, pe care o susține cu un acompaniament discret și totodată implicat.
Concluzia este că veți asculta o înregistrare a Concertului pentru violoncel de Elgar care poate sta alături de legendara interpretare a Jacquelinei du Pré.
Un concert cu trei prime audiții
A doua înregistrare a acestui album este dedicată Concertului nr.1 H.196 pentru violoncel și orchestră de Bohuslav Martinu, o partitură cu o geneză complicată, revizuit în trei rânduri de compozitor, toate versiunile fiind interpretate în primă audiție de Pierre Fournier.
Sol Gabetta și Orchestra Filarmonicii din Berlin au interpretat în luna mai 2014, sub bagheta lui Krzysztof Urbanski, versiunea finală a concertului, definitivată de Bohuslav Martinu în anul 1955. Iese in evidență promptitudinea cu care Gabetta, Urbanski și orchestra răspund nelinștii permanente a acestei muzici. Sol Gabetta are intensitatea emoțională potrivită melancoliei din mișcarea lentă, are acea adâncime sonoră cu care explorează profunzimile pe care Martinu și-a dorit să le atingă. Această adevărată fantezie este superb concepută sonor de Gabetta sub bagheta fermă a lui Krzysztof Urbanski. Cât privește finalul, Sol Gabetta se avântă curajos în tăvălugul iscat de partitură, întrerupt pe alocuri de episoadele sale introspective. Pe tot acest parcurs, comunicarea cu orchestra este remarcabilă. Se simte aici, încă o dată, măiestria dirijorului polonez, cel care reușește să sincronizeze minunat, din toate punctele de vedere, sonoritatea orchestrei cu discursul violoncelului.
Nu pot să nu remarc sunetul de excepție al violoncelului construit de Giovanni Battista Guadagnini în 1759, instrumentul pe care cântă Sol Gabetta.
Iată deci o audiție de excepție în CD Review (12,15) pe 9 și 10 ianuarie la Radio România Muzical.