Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Trompetistul american Dave Douglas și pianistul francez Frank Woeste: Dada People - Jazzy Hour, 9 martie

Dadaismul și-a trăit explozia la începutul secolului XX, în tumultul suprarealist al unei generații care nu mai suporta corsetul strâns în care arta era prinsă până atunci. Muzica nu a fost reprezentată dadaist în acea perioadă, însă jazz-ul și-a jucat magistral replica la limitele impuse în muzică. Cele două fenomene au evoluat în paralel, jazz-ul rămânând și acum în plină expansiune. Dadaismul a rămas și el cu câțiva exponenți influenți, numele lor fiind prețuite în diferite cercuri artistice preocupate de avantgardă.

În 2016, jazz-ul și dadaismul fuzionează simbolic pe albumul rezultat din întâlnirea a doi muzicieni multi-premiați, două voci vibrante ale scenei contemporane: trompetistul american Dave Douglas și pianistul francez Frank Woeste, care s-au implicat într-un proiect inspirat de viața și opera lui Man Ray, precum și a colegilor lui din mișcarea suprarealistă. "Dada People" conține zece compoziții originale care reflectă sensibilitățile artistice ale artistului american. Înregistrată în formulă de cvartet, cu secția ritmică formată din basistul Matt Brewer și din bateristul Clarence Penn, muzica explorează îmbinarea dintre avantgardă și artă populară, dominantă în arta lui Man Ray. Claviaturile se întind pe o zonă timbrală vastă, datorită pianului electric, fiind centrul vârtejului improvizatoric, alături de trompetă. Puțin lirism francez trebuia să existe, dar asta nu ne abate de la un album de jazz cu tot ce trebuie.

E o muzică bazată pe artă vizuală, cu culorile implicite și subiectivismul caracteristic, bogată și cu momente de maximă intensitate. Cu siguranță, "Dada People" este mai mult un album pentru iubitorii muzicii lui Dave Douglas sau Frank Woeste și mai puțin pentru cei care-l urmăresc pe Man Ray.

Berti Barbera