Discurile anului 2017
VIDEO. Adriano in Siria cu Franco Fagioli la Opera în interpretări de referință
Continuă puternic mișcarea începută cu zeci de ani în urmă, de redescoperire a unor creații de secol 17 și 18. Prilej de bucurie să constați că apetența pentru muzica interpretată pe instrumente de epocă nu a scăzut, că goana după manuscrise rătăcite, urmată de cercetarea materialelor descoperite încă îi mai entuziasmează pe specialiști. Mai mult decât atât - e clar că ei sunt stimulați în demersurilor lor și de gustul publicului cumpărător și de disponibilitatea interpreților.
Duminica aceasta, 26 martie 2017, la Opera în interpretări de referință nu ascultăm, așadar, înregistrarea unui spectacol, ci un disc. Un album nou apărut, lansat în 4 noiembrie 2016 de casa DECCA. Adriano in Siria este opera lui Pergolesi pe care producătorii au ales să o readucă în atenția publicului. Cel mai sonor nume de pe disc este cel al contratenorului Franco Fagioli, care interpretează partitura lui Farnaspe, principele Parthiei (o regiune situată în partea de nord-est a Iranului zilelor noastre). Rolul titular, al împăratului roman Adriano este cântat de un alt contratenor de mare valoare, mai puțin cunoscutul ucrainian Yuriy Mynenko. În celelalte partituri, aproape toate feminine, le veți auzi pe contraltista Romina Basso, prizoniera lui Adriano și amanta lui Farnaspe, pe soprana Dilyara Idrisova, iubita lui Adriano, căruia, de altfel îi este și promisă. Tot aici soprana turcă Çiǧdem Soyarslan cântă un rol în travesti - este Aquilio, tribun, confident al lui Adriani și iubitul Sabinei. Juan Sancho estea treia voce bărbătească prezentă aici, în fapt singura cu adevărat masculină, întrucât el este tenor și îl interpretează pe Osroa, regele Parthei și tatăl Emirenei.
Adriano in Siria este o operă seria scrisă de Giovanni Battista Pergolesi, artist stins din viață la vârsta de numai 26 de ani, faimos în zilele noastre mai ales datorită creației sale buffe La serva Padrona. Libretul prezentei opere îi aparține lui Pietro Trapassi, cunoscut ca Metastasio. Tema operei și un subiect foarte drag Barocului și artiștilor acelor vremuri este lupta dintre datorie și dragoste.
Artiștii sunt acompaniați de ansamblul polonez Capella Cracoviensis, ce cântă pe instrumente de epocă și se află sub conducerea dirijorală a lui Jan Tomasz Adamus.