Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

VIDEO. Pianista Hélène Grimaud – Perspectives, la CD Review între 29 mai și 5 iunie


Hélène Grimaud personalitate contemporană

Născută în Aix-en-Provence în 1969, Hélène Grimaud a fost admisă la Conservatorul din Paris la vârsta de 13 ani și a obținut primul premiu câțiva ani mai târziu. A continuat să studieze cu György Sándor și Leon Fleisher până în anul 1987, când a debutat într-un recital, bine primit de public, la Tokyo. În același an, renumitul dirijor Daniel Barenboim o invită să cânte alături de Orchestra din Paris. Practic acesta a fost momentul care a marcat lansarea carierei muzicale a lui Hélène Grimaud, care până acum numără o serie de concerte cu majoritatea orchestrelor mari ale lumii și sub bagheta multora dintre dirijorii cei mai apreciați. Înregistrările sale au fost apreciate de critici și răsplătite cu numeroase premii, printre care Choc du Monde de la Musique, Diapason d'or, Grand Prix du Disque, Premiul Academiei Discurilor (Tokyo), Premiul Midem Classic și Premiul Echo Klassik.

În ultimii 20 de ani, Hélène Grimaud s-a evidențiat nu numai în sensul, de altfel remarcabil, de comunicare artistică, ci și prin cărțile semnate de ea, conferințe susținute, activitatea de pasionat protector al faunei sălbatice, la care se adaugă implicarea din ce în ce mai mare în domeniul drepturilor omului.


Perspectives

Pe 7 aprilie 2017 artista a lansat la Casa Deutsche Grammophon o colecție de înregistrări pe un dublu album, colecție pentru care a selectat momente reprezentative, adevărate puncte forte ale carierei sale, din 2004 până în 2016. Un repertoriu larg ce îi are la cele două granițe pe Johann Sebastian Bach și Bela Bartók.

Este un program alcătuit de Grimaud cu minuțiozitatea cu care își construiește fiecare recital sau concert. Pianista nu cântă niciodată o partitură, de dragul cântatului. Ea analizează compoziția, componentele ei, implicațiile, ambiguitățile, felul cum creatorul muzicii și-a privit lucrarea, rezonanțele sale tactile, spirituale și emoționale. Avem în față o alegere foarte personală a repertoriului care oferă noi perspective interesante. De la Bach la Rachmaninov, de la Mozart la Chopin, selecția realizată de însăși Hélène Grimaud, de pe albumele ei, reflectă un traseu personal al călătoriei artistice cu oprire asupra celor mai valoroase capodopere ale repertoriu pentru pian solo și de concert.

Stilul lui Grimaud a fost caracterizat ca fiind fluid cu o mulțime de rubato-uri, o dinamică liberă cu expresii pasionale, care dau impresia unei personalități accentuat romantice. Ei bine această colecție dezvăluie o personalitate artistică mult mai complexă și bine conturată, un stil personal, o gândire muzicală cu perspective largi. Bach-ul lui Grimaud este surprinzător de nervos, Beethoven este sangvin, Bartok capricios și jucăuș, Mozart cristalin, iar Chopin plin de melancolie.

Iată doar câteva argumente în favoare audiției în premieră a albumului Perspectives la CD Review (11,30) între 20 mai și 5 iunie.

Gabriel Marica