Discurile anului 2017
Pianistul Krystian Zimerman interpretează Franz Schubert - CD Review, 18-19 octombrie
În versiunea lui Zimerman, pianul nu are nimic percusiv și nimic din masivitatea pe care o poate oferi un instrument modern. În ultimele două sonate schubertiene texturile sunt transparente, de o claritate mozartiană, articulația este extrem de precisă, cu pedală minimă, fiecare notă afirmându-se pregnant, fiecare frază muzicală detașându-se parcă într-o lumină nouă. Atenția pentru cele mai mici detalii este permanent la pândă, totul într-un univers dominat de un impresionant simț al proporțiilor, în care realizezi că nimic, absolut nimic nu este întâmplător. Și totul pus în slujba unei expresivități interiorizate, neostentative dar cu atât mai frapante prin caracterul său discret, care, paradoxal, devine mult mai elocvent decât o demonstrație explozivă de afecte.
Spațializarea sonoră domină versiunea lui Krystian Zimerman asupra acestor două sonate, o opțiune care i-a adus și critici pianistului polonez. Albumul a stârnit, într-adevăr, reacții amestecate, pentru că dacă mulți au lăudat această versiune cu sonorități transparente, percutante, de o claritate de cristal, cu o expresivitate îndreptată către interior, alte voci au remarcat lipsa dramatismului, a angoasei schubertiene și o doză de afectare în interpretare. Este însă în această esențializare a expresiei aleasă de Krystian Zimerman o ambiguitate asumată de muzician, care preferă să speculeze contrastele, tocmai pentru a potența sensibilitatea. Melancolia, tristețea și tragismul sunt mereu prezente, la o privire mai atentă, în spatele voioșiei jucăușe cu care sunt redate părțile rapide, în subsolul virtuozității aparent luminoase stă mereu acel rictus amar de care Zimerman este permanent conștient. Jocul contrastelor se relevă poate cel mai bine în părțile lente, unde diferența de articulație dintre mâna stângă, de o percusivitate blândă și cea dreaptă, într-un legato cantabil, oferă un relief maxim profilului afectiv al muzicii. S-au făcut comparații între versiunea extrem de controlată a lui Zimerman asupra acestor două sonate și cele de o simplitate metafizică ale lui Richter și Fleisher, de exemplu. Însă metafizicul nu lipsește din interpretarea lui Zimerman, deși nu este proiectat evident și deși există o mulțime de alte versiuni sonore, unele mai originale, poate chiar mai bune, altele, și mai multe, mai puțin convingătoare, puține sunt atât de atente față de lumea schubertiană, atât de rafinate și atât de profund muzicale precum cea a muzicianului polonez.
Un disc must-have pentru toți iubitorii muzicii schubertiene, pe care îl puteți asculta în premieră la Radio România Muzical miercuri, 18 octombrie și joi, 19 octombrie, în cadrul rubricii CD Review, de la ora 11.30!