Discurile anului 2017
Dirijorul Herbert Blomstedt - Integrala simfoniilor de Ludwig van Beethoven
Că vârsta este doar un număr ne-o demonstrează din plin dirijorul suedez Herbert Blomstedt, un colos al baghetei contemporane care în 11 iulie a împlinit 90 de ani și care în acest an are în agendă peste 90 de concerte în toată lumea. O cifră care ar solicita din plin pe mulți dintre tinerii dirijori ai prezentului dar care, iată, pentru Herbert Blomstedt nu reprezintă o problemă. Întrebat recent de un reporter al cotidianului The New York Times care este secretul energiei sale, dirijorul suedez a răspuns simplu: "Iubesc muzica. Și cum poate cineva să stea departe de ceea ce iubește?". Nu consideră, o spune tot el, că regimul de viață vegetarian și cumpătat, fără fumat sau că, respectarea zilei de Sâmbătă, ca adventist, l-au adus în acest punct, Blomestedt privind prezentul pur și simplu ca pe un dar. Cum un dar este și inițiativa casei de discuri Accentus Music de a lansa în iunie, cu ocazia aniversării dirijorului suedez, un impresionant ciclu Ludwig van Beethoven, cuprinzând integrala simfoniilor semnate de compozitorul german; înregistrări live ale Orchestrei Gewandhaus din Lepzig cu Blomstedt la conducere realizate între mai 2014 și martie 2017. Iar la Radio România Muzical vă oferim pe parcursul următoarelor două săptămâni acest album inclus în proiectul Discurile anului 2017, un album despre care vă spun din start că are calitățile unei versiuni care sunt convinsă că va rămâne de referință. Și știm bine, pentru orice șef al baghetei care se respectă o integrală a simfoniilor beethoveniene este aproape obligatorie (dovadă fiind numărul mare de versiuni disponibile); dar reprezintă, în același timp, un proiect extrem de dificil din punct de vedere muzical, dar și logistic.
Herbert Blomstedt a mai înregistrat o integrală a simfoniilor beethoveniene între 1975 și 1980 tot alături de un ansamblu german, Capela de Stat din Dresda, un album urmat de aprecieri extrem de pozitive, pentru care dirijorul suedez alege tempouri mai lente decât cele notate de compozitor în partitură. Și deși chiar el spune că indicațiile de tempo ale lui Beethoven trebuie luate în serios, o flexibilitate în abordarea lor este mereu necesară. "Pentru că tempoul, spune Blomstedt, nu este doar despre a fi rapid sau lent. Articulația unei fraze depinde în mod direct de modul de punere a arcușelor, iar acest lucru conturează caracterul muzicii." Astfel, chiar dacă textul partiturii rămâne mereu sacrosant pentru Blomstedt, expresia muzicală va fi întotdeauna cea care primează. Și deși în mod evident mai rapid în noua versiune, tempoul rămâne uneori o idee mai lent decât intenția lui Beethoven, acest lucru conferind interpretării un plus de adâncime și expresivitate. Texturile sonore au o consistență particulară, în care cele mai mici detalii se detașează cu claritate și alături de care, spre lauda inginerilor de sunet, nu se aud zgomotele sălii dar nici aplauzele, pentru că, să nu uităm, vorbim despre concerte înregistrate live. Orchestra Gewandhaus din Leipzig, un ansamblu simbol al lumii sonore germane este condusă ireproșabil de Blomstedt, etalându-și cu încredere în părțile rapide energia, incisivitatea și precizia în atac, devenind unduioasă în mișcările lente, plină de forță și personalitate în menuete și de-a dreptul explozivă prin dinamismul său strălucitor în finaluri.
Nu ratați această integrală de excepție a simfoniilor beethoveniene cu Orchestra Gewandhaus din Leipzig condusă de Herbert Blomstedt, pe care o puteți asculta la Radio România Muzical între 13 și 23 noiembrie, de la ora 11.30!