Discurile anului 2017

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Violoncelista Camille Thomas - lucrări concertante de Saint Saens și Offenbach


În 6 octombrie 2017, casa Deutsche Grammophon a lansat albumul de debut al violoncelistei belgiene Camille Thomas, cu lucrări din repertoriul francez. Camille Thomas - iată un nume puțin cunoscut nouă, însă o violoncelistă despre care Radiodifuziunea Daneză spunea că este "un nou star al violoncelisticii". Ceea ce, ascultând acest disc, îți poți da seama că este perfect adevărat.

Camille Thomas are 29 ani; s-a lansat în atenția lumii internaționale în 2014, când a cucerit unicul premiu pus în joc la concursul New Talent de la Bratislava, organizat sub egida Uniunii Europene de Radio. Cu un an înainte, în 2013, același premiu revenea violonistului român Răzvan Stoica.

Lucrări de Camille Saint Saens și Jacques Offenbach întâlnim pe acest disc - unele dintre ele, foarte puțin cunoscute, altele celebre, așa cum este și Concertul nr.1 op.33 în la minor de Camille Saint Saens. Înregistrările au fost realizate alături de Orchestra Națională din Lille, dirijor Alexandre Bloch.

Camille Thomas a studiat violoncelul cu Frans Helmerson la Hochschule fur Musik Hans Eisler din Berlin; Frans Helmerson este o prezență familiară pe scenele românești, unde a apărut de mai multe ori alături de soția sa, binecunoscuta violonistă Mihaela Martin.

Există ceva special în cântul violoncelistei Camille Thomas - impetuozitate, trăire ardentă, comunicare - nu poți rămâne indiferent când asculți interpretările ei. O asemăn ca tip artistic cu Sol Gabetta care are însă o acuratețe tehnică mai mare. Conștientă că pentru primul ei disc la o casă importantă trebuia să vină cu ceva nou, inedit, Camille Thomas a inclus pe acest disc lucrări puțin cunoscute. Este cazul Suitei op.16b pentru violoncel și orchestră de Camille Saint Saens, o lucrare compusă în anul 1866, care se pare că a reprezentat punctul de lansare a carierei lor Saint Saens în epocă, orchestrată de compozitor în 1919.

Apreciez politica casei de discuri Deutsche Grammophon de a promova tineri artiști de valoare, cu reală perspectivă de a deveni vedete ale scenelor internaționale de concert. După violonista Francesca Dego, pe care am ascultat-o în noiembrie la Radio România Muzical, iat-o acum pe această tânără și foarte merituoasă violoncelistă belgiană, Camille Thomas, promovată de acest important brand discografic. O violoncelistă care aduce noi repere repertoriale, în practic necunoscutul opus 22 semnat de Jacques Offenbach - Introduction, Priere et Bolero - o lucrare spectaculoasă, mai ales în momentele ei rapide.

În martie 2016, violoncelista Camille Thomas era aleasă de Rolando Villazon printre muzicienii prezentați drept stele ale viitorului în cadrul emisiunii pe care binecunoscutul tenor o realizează pentru televiziunea Arte.

Rolando Villazon i-a fost alături lui Camille Thomas și pe albumul ei de debut la Deustche Grammophon, unde cântă împreună o arie din opereta Viață pariziană de Jacques Offenbach.

Și nu doar Rolando Villazon este guest star pentru acest disc, ci și violonistul Nemanja Radulovic, cu care Camille Thomas a înregistrat o transcripție a Barcarolei din opera Povestirile lui Hoffmann de Jacques Offenbach.

Pe același disc, o altă lucrare foarte puțin cunoscută semnată de Jacques Offenbach, Les larmes de Jacqueline din Suita op.76 Harmonies des bois. Iar un moment foarte reușit al discului este reprezentat de transcripția ariei "Mon coeur s'ouvre a ta voix" din opera Samson si Dalila de Camille Saint Saens.

Discul semnat de Camille Thomas poate fi ascultat luni, 11 decembrie, de la ora 19.00, în reluare duminică, 17 decembrie, de la ora 13.05, sau oricând pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.

Cristina Comandașu