Discurile anului 2018
Albumul 'Lucas Debargue - Schubert, Szymanowski' - CD Review, 31 ianuarie, 1-2 februarie
Pianistul Lucas Debargue, unul dintre cei mai talentați și nonconformiști pianiști ai generației tinere, născut la Paris în anul 1990, este apreciat pentru viziunea sa artistică originală și pentru creativitatea sa, el luându-și sursele de inspirație din literatură, pictură, cinematografie și jazz, pentru a etala un stil interpretativ personal și un repertoriu selectat cu atenție. De altfel, și drumul său în carieră a fost unul mai puțin obișnuit: a început să studieze pianul relativ târziu, la vârsta de 11 ani, iar după puțin timp s-a reorientat către literatură, absolvind Universitatea Diderot din Paris. Deși s-a concentrat pe acest domeniu, și-a găsit timp pentru a cerceta lucrări reprezentative din repertoriul dedicat pianului. Abia la 20 de ani a revenit la studierea pianului în mod profesionist, în urma unei întâlniri cu celebra profesoară Rena Șereșevskaya, care i-a oferit posibilitatea de a se perfecționa în cadrul clasei sale, la Școala de Muzică "Alfred Cortot" din Paris. Din acel moment au trecut doar patru ani până la cel mai important succes al carierei lui Lucas Debargue, clasarea pe locul al IV-lea în finala prestigiosului Concurs "Ceaikovski" de la Moscova, ediția 2015. El a primit atunci și mult-râvnitul Premiu al Criticilor Muzicali din Moscova, pentru "talentul său incredibil, viziunea artistică și libertatea creativă". Ca urmare a acestor distincții, pianistul acum în vârstă de 27 de ani a fost invitat să concerteze pe scene renumite din Europa, America de Nord și Asia, în compania unor dirijori ca Valery Gergiev, Mihail Pletniov, Vladimir Spivakov sau Tugan Sokhiev. Dar, la fel de importantă pentru ascensiunea sa a fost și semnarea unui contract cu casa de discuri Sony, imediat după concursul de la Moscova. De atunci, pianistul a înregistrat patru albume, realizările sale fiind deja remarcate și răsplătite: anul trecut a primit prestigiosul premiu "Echo Klassik", iar în urmă cu câteva zile a fost nominalizat la ediția a 25-a a Premiilor "Les Victoires de la Musique Classique", la secțiunea "Solist instrumentist", urmând ca gala de decernare a premiilor să aibă loc în 23 februarie.
Din discografia lui Lucas Debargue, vă propun cel mai recent album, lansat în luna noiembrie 2017. În acest nou album al său, artistul continuă să exploreze muzică mai puțin cunoscută, propunând, pe lângă două piese reprezentative din creația pentru pian - Sonatele nr. 13 și 14 de Franz Schubert, o lucrare monumentală dar rar interpretată, Sonata nr. 2 compusă de Karol Szymanowski în anul 1911. Despre această alegere repertorială, pianistul spune: "Simt că este o mare datorie să aprofundez cât mai mult unele lucrări deja cunoscute de muzicieni și de public, cum sunt sonatele de Schubert, mai ales cea în La major, dar, în egală măsură, să ofer ocazia ascultătorilor de a descoperi unele piese pe care nu le pot audia prea des". În interpretarea sa, Lucas Debargue trasmite trăiri emoționale intense și uneori întunecate, mai ales în Sonata nr. 14 în la minor de Schubert și în cea de Szymanowski, creând astfel punți de legătură între cele două lucrări care, la prima vedere, par diferite. Melancolia și atmosfera mohorâtă și misterioasă ce caracterizează sonata amintită de Schubert sunt redate perfect de pianist. Și din partea a doua, Andante, străbate caracterul nostalgic, însă în tonalitate majoră și ritmuri lente, într-un discurs sonor elegant, de o gingășie aparte. Iar în mișcarea finală, Allegro vivace, pianistul alternează cu rafinament momentele de tensiune și cele de relaxare, etalând o tehnică superb perlată și sonorități frenetice.
A doua lucrare de pe album este Sonata nr. 13 D 664 în La major compusă în anul 1819. Spiritul liric și optimist caracterizează această piesă pe care pianistul Lucas Debargue o abordează cu naturalețe, într-o manieră matură, autentică și meditativă. În prima parte, Allegro moderato, interpretarea rafinată și serenă a muzicianului pune în lumină caracterul melodios al discursului sonor, urmând ca partea secundă, Andante, să transmită o atmosferă intimă și poetică. Iar finalul Allegro este redat cu însuflețire și vervă ritmică de pianistul Lucas Debargue, care ne oferă, iată, o versiune interpretativă personală și convingătoare a Sonatei nr. 13 în La major de Franz Schubert.
Ultima lucrare de pe acest album al lui Lucas Debargue este Sonata nr. 2 op. 21 în La major de Karol Szymanowski, compusă în anii 1910-1911 și dedicată Nataliei Davidoff, o prietenă din Rusia a compozitorului. Prima audiție a avut loc pe 1 decembrie 1911 la Berlin, în interpretarea pianistului Artur Rubinestein, care a prezentat lucrarea câteva zile mai târziu la Munchen, Cracovia, Viena și Leipzig. Deși nu este o lucrare foarte cunoscută și interpretată în zilele noastre, Sonata a doua de Szymanowski a beneficiat de câteva versiuni discografice remarcabile, prima, care datează din anul 1950, aparținându-i pianistului Sviatoslav Richter. Au mai urmat apoi alte imprimări realizate de pianiștii Martin Jones, Raymond Clarke, Martin Roscoe, Sinae Lee, Peter Schmalfuss și Anu Vehviläinen, cea mai recentă versiune fiind cea a lui Lucas Debargue. Pianistul francez nu se află, de altfel, la prima încercare de a aduce în fața publicului lucrări mai puțin cunoscute, el incluzând de asemenea în repertoriul său piese de Nikolai Medtner, Nikolai Roslavets și Milosz Magin, dar creații proprii. În ceea ce privește Sonata a II-a de Szymanowski, interpretarea lui Lucas Debargue se aseamănă într-o oarecare măsură cu cea a lui Sviatoslav Richter, explorând caracterul sumbru și învolburat al lucrării. Monumentala sonată este scrisă în stilul muzicii neo-romantice, cu un limbaj armonic neobișnuit, aflat într-o permanentă instabilitate tonală. Atmosfera incandescentă, stranie și mereu agitată nu lasă loc de poezie în interpretarea lui Lucas Debargue. În schimb dificultățile tehnice deosebite ale lucrării pun în lumină virtuozitatea, agilitatea și forța remarcabilă a pianistului. Sonata în La major de Szymanowki este o lucrare de dimensiuni considerabile, cu texturi elaborate și planuri sonore complexe, piesă despre care însuși compozitorul scria: "Nu cred că cineva se va încumeta să o interpreteze, pentru că este lungă și diabolic de grea". Pianistul Lucas Debargue trece cu lejeritate peste detaliile tehnice întortochiate și, mai mult decât atât, ne oferă o interpretare profundă, cu sonorități ample și viguroase.