Urmează: 18.55
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Philharmonix - The Vienna Berlin Music Club', la CD Review în 19 și 20 aprilie

Disc apărut în 2 februarie 2018

Philharmonix este un ansamblu în vogă la Viena, alcătuit din membri ai Filarmonicilor din capitala Austriei și din Berlin, artiști care îmbină în proiectul lor muzica clasică, jazz-ul, muzica klezmer, world-music, chiar și pop, procentul predominant fiind totuși ocupat de creația clasică. Toate acestea sunt legate printr-un stil inconfundabil, atractiv, cu un deosebit simț al umorului și cu ideea că muzica clasică trebuie să aibă rolul de a crea divertisment, relaxare și bucurie. Care este secretul succesului acestui ansamblu? O spun chiar artiștii: faptul că se întâlnesc să facă muzică doar atunci au ceva de spus, când sunt inspirați de o nouă idee muzicală. Nu există niciodată rutină sau obligații când vine vorba de proiectul Philharmonix, ci doar pasiunea și dorința de a bucura ascultătorii. Astfel a luat naștere și albumul The Vienna Berlin Music Club, apărut în 2 februarie la casa Deutsche Grammophon. Discul cuprinde piese contemporane, unele scrise chiar de membri ai ansamblului vienez, cum ar fi Stephan Koncz sau Sebastian Gürtler, dar și piese cunoscute din repertoriul clasic universal compuse de Erik Satie, Camille Saint-Saens sau Edvard Grieg, înregistrate de ansamblul Philharmonix în prelucrări proprii. Interpretarea originală a ansamblului transmite bună dispoziție și este plină de vervă.

Grupul austriac este format din șapte instrumentiști, fiecare având și proiecte muzicale proprii. Doi dintre ei sunt membri ai Filarmonicii din Berlin - violonistul Noah Bendix-Balgley și violoncelistul Stephan Koncz, care este și un talentat compozitor; trei sunt angajați ai Filarmonicii din Viena - violistul Thilo Fechner, clarinetistul Daniel Ottensamer, care provine dintr-o celebră familie de muzicieni din Austria și contrabasistul Ödön Racz, un artist născut la Budapesta și format la Viena, care în 2016 a înregistrat un apreciat album cu concerte pentru contrabas și orchestră difuzat și la Radio România Muzical. Ceilalți doi membri ai formației sunt violonistul și interpretul vocal Sebastian Gürtler, care realizează aranjamentele muzicale pentru cele mai multe dintre piesele interpretate, și pianistul Christoph Traxler, unul dintre cei mai versatili și talentați pianiști tineri din Austria, care a concertat ca solist împreună cu ansambluri prestigioase precum Staatskapelle Halle sau Orchestra Filarmonicii din Viena, dar desfășoară și numeroase proiecte cross-over. Așadar, ansamblul Philharmonix are o componență valoroasă, iar succesul acestei formații nu a întârziat să apară. Despre felul cum fac muzică, cei șapte membri vorbesc într-un interviu de promovare a albumului lor: "De obicei, unul dintre noi aduce o piesă pe care își dorește foarte mult să o interpreteze și care se va potrivi cu ușurință într-unul din programele noastre tematice. Uneori, Sebastian Gürtler, care se ocupă de aranjamentele muzicale, spune că nu îi place deloc lucrarea respectivă, dar după un timp de calitate petrecut cu piesa, există un anume moment Evrika în care găsește un mod proaspăt de a adapta muzica pentru formația noastră, punând-o într-o lumină cu totul nouă". Rezultatele la care ajunge grupul Philharmonix este întotdeauna uimitor, iar interacțiunea cu ascultătorii are o energie deosebită.

Discul The Vienna Berlin Music Club se deschide cu Bohemian Rhapsody de Freddie Mercury, într-un aranjament ce îmbină cu umor melodiile celebrei piese cu citate din creații muzicale clasice, ba chiar și cu muzică tradițională irlandeză, dar și maniere de interpretare diferite, contrastante. În deschidere interpretarea artiștilor ne duce cu gândul la atmosfera pretențioasă a unui salon artistocratic de muzică de cameră, binecunoscuta temă principală fiind redată cu patos de violoncel. Apoi, melodia este reluată în stil diferit și caracterul piesei se schimbă radical, având ritmuri antrenante, o orchestrație ingenioasă și culori sonore spectaculoase cu elemente de musical, pentru a reveni în final la acordurile liniștite din debutul piesei. Indiferent dacă sunteți sau nu iubitori ai muzicii legendarului Freddie Mercury, cred că veți fi surprinși de această versiune a grupului Philharmonix. Interpretarea este excepțională, la fel și lejeritatea cu care ansamblul pendulează între stilurile muzicale abordate.

Urmează Dansul ungar nr. 1 de Johannes Brahms și Milonga Loca, un binecunoscut tango argentinian semnat de Astor Piazzolla, apoi trei piese scrise de Stephan Koncz, un tânăr violoncelist și compozitor născut în anul 1984, care provine dintr-o familie austro-ungară de muzicieni și a studiat la Conservatorul din Viena, orașul său natal. De asemenea a luat parte la cursuri de măiestrie oferite de Daniel Barenboim, Steven Isserlis și Tamas Varga și a suținut recitaluri și concerte pe scene prestigioase din Europa. El a făcut parte din Orchestra Operei de Stat din Viena, apoi din cea a Filarmonicii din Berlin, dar și din ansamblurile Berlin Baroque Soloists și Philharmonix. Apreciat în domeniul artei interpretative, Stephan Koncz este preocupat și de compoziție, pe care a studiat-o la Universitatea de Muzică din Viena. Stilul muzicii sale este complex, așa cum veți putea observa în minutele următoare, structurile sonore, uneori influențate de compozitori de secol XX sau de folclorul popoarelor balcanice, au tușe personale, ritmurile fiind elaborate și pregnante, iar orchestrația sclipitoare, încărcată de efecte sonore pline de culoare. Dintre creațiile lui Stephan Koncz, pe albumul Philharmonix sunt incluse A New Satiesfaction inspirată de muzica lui Erik Satie, apoi Balkan Party, o lucrare în care regăsim inclusiv muzică de inspirație tradițională românească și Uvertura rusă, în care compozitorul îmbină ingenios melodii folclorice rusești cu citate din muzica clasică. Interpretarea muzicienilor este explozivă, ritmurile viguroase și culorile sonore efervescente caracterizează, cu siguranță, stilul ansamblului Philharmonix.

De pe acest album am mai remarcat piesa Der Herrgott und die Geige compusă de Sebastian Gürtler, muzician care între anii 1997 și 2008 a fost concert-masetrul Orchestrei Volksoper din Viena, de asemenea a concertat ca solist cu Orchestra Suisse Romande, Filarmonicile din Dresda și Viena și a inițiat numeroase proiecte dedicate muzicii de cameră. În cadrul ansamblului Philharmonix, el este compozitor, aranjor, violonist și cântăreț, pentru lucrările care includ și părți vocale. Piesa intitulată Dumnezeu și vioara este un cântec cu texte umoristice, având ca inspirație muzica folclorică austriacă. După aceasta urmează piesele Elefantul din suita Carnavalul animalelor de Camille Saint-Saens, Baby Elephant Walk de Henry Mancini și Englishman in New York de Gordon Sumner, toate în aranjamentul și interpretarea ansamblului Philharmonix.

Pentru o experiență sonoră inedită, o interpretare plină de bună dispoziție și de vervă, vă invit să ascultați albumul Philharmonix - The Vienna Berlin Music Club în 19 și 20 aprilie 2018, la CD Review (de la ora 11.30), în cadrul emisiunii Arpeggio.

Larisa Clempuș