Discurile anului 2018
Yo-Yo Ma - 'Six Evolutions: Bach - Cello Suites' , CD review 29 septembrie
Cum apare această nouă versiune prin comparație cu cea lansată în 1983, spre exemplu? Un Yo-Yo Ma în deceniul șase al vieții prin comparație cu el însuși la vârsta de 28 de ani - excelența în fața excelenței, dacă ne gândim că acest prim album cu Suitele pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach i-a adus râvnitul premiu. În primul rând remarcăm o atitudine. "Acum când am 60 de ani realizez că noțiunea mea asupra timpului s-a schimbat, deopotrivă în muzică și în viața mea, deopotrivă extinzându-se și comprimându-se. Muzica, aidoma culturii ne ajută să înțelegem mediul în care suntem, pe noi înșine și pe toți ceilalți. Cultura ne ajută să ne imaginăm un viitor mai bun. Cultura ne ajută să transformăm cuvântul "ei" în "noi", și acest lucru nu a fost niciodată mai important".
Dincolo de acest mesaj descoperim muzica și pe cel care o aduce la viață. Yo-Yo Ma acum și-l imaginează pe Bach cu mai multe libertăți, aduce mici volute în atacul sunetului, cu un accent special pus asupra sensibilității frazei, a unui contur fin nuanțat și a unei adâncimi în esența mesajului muzical. Maturitatea, experiența, dragostea deplină față de această muzică, față de lirismul ei cuceresc și de această dată.
Six Evolutions - un moment suspendat în timp, foarte potrivit unei afirmații pe care o parafrazez - "când muzica vorbește, armele tac". Și admirăm o dată în plus sunetul deplin, rotunjit, legato, cu un vibrato reținut în această nouă versiune Yo-Yo Ma care nu se înscrie în rândul interpretărilor de factură istorică, autentice. Mă gândesc la versiunea lui Anner Bylsma, spre exemplu, cu observația că se disting în lumea muzicală, predomină, cel puțin în acest caz, înregistrările semnate Mstislav Rostropovici, Misha Maisky și desigur, de protagonistul acestui material.
Înțelegem din cele trei versiuni importanța acestui repertoriu pentru Yo-Yo Ma care nu doar lansează discuri, el angajându-se și într-un turneu mondial pe o durată de doi ani în care propune toate cele șase Suite de Bach într-un concert. Impresionează desigur componenta interpretativă, expresivă, adânc personalizată. Dar impresionează de această dată și imaginea artistului în concert (o puteți viziona pe youtube) profund transfigurat, devenind una cu violoncelul, fără a-l privi, într-o simbioză ireală, aidoma unui mag care are acces la toate tainele lumii.