Discurile anului 2019
Albumul 'Deutsche Grammophon 120. The Tokyo Gala Concert' - Music box, 28 ianuarie, 2019
Continuăm să
ascultăm înregistrări cu care celebra casă de discuri Deutsche Grammophon își
aniversează 120 ani de existență. Pe 1 ianuarie 2019 a apărut, numai în
versiunea digitală, înregistrarea concertului susținut în 5 decembrie 2018 de
violonista Anne Sophie Mutter, Orchestra Saito Kinen și dirijorii Seiji Ozawa
și Diego Matheuz. Un concert de gală, susținut în prezența familiei imperiale a
Japoniei, un tribut adus de Deutsche Grammophon unei piețe foarte importante
din Asia pentru muzica clasică – Japonia.
A fost prima dată
când Anne Sophie Mutter a cântat alături de orchestra pe care Seiji Ozawa a
înființat-o în 1984, Orchestra Saito Kinen, alcătuită majoritar din muzicieni
japonezi, dar și din artiști de alte naționalități, toți membri ai unor faimoase
orchestre americane și europene. Însă povestea relației dintre Anne Sophie
Mutter și legendarul Seiji Ozawa a pornit încă înainte de 1984. Iată ce-i
mărturisea Seiji Ozawa lui Haruki Murakami, care-l întreba într-un dialog din
anul 2010 dacă nu sunt și situații în care dirijorul este mult peste solist și
decide tot fără să-i dea drept la replică: “Probabil că se mai
întâmplă”, afirmă Ozawa. “De exemplu, violonista Anne Sophie Mutter.
Maestrul Karajan a descoperit-o și imediat a pus-o să înregistreze concertele
de Mozart și Beethoven. Dacă le asculți, îți dai seama că este covârșitor lumea
lui Karajan. Apoi s-au gândit că ar fi bine să încerce cu un alt dirijor și am
fost ales eu. Așa că am înregistrat împreună Simfonia spaniolă de Lalo. Abia
dacă avea 14-15 ani.”
Seiji Ozawa și
Anne Sophie Mutter au înregistrat ulterior alte 3 discuri împreună. Pe 5
decembrie 2018, au cântat alături Introducere și Rondo capriccioso de Camille
Saint Saens, o versiune foarte liberă și rapsodică, așa cum veți observa mai ales
din discursul violonistei.
Însă din punctul
meu de vedere, abia ce era mai bun urma să vină în cadrul acestui concert
special: Simfonia a V-a de Ceaikovski, în interpretarea Orchestrei Saito Kinen,
condusă de Diego Matheusz. O orchestră în esență japoneză și un dirijor
venezuelean – o combinație inedită, neașteptată chiar. Orchestra Saito Kinen
este un ansamblu de proiect – muzicienii se reunesc de obicei o dată pe an,
pentru concertele din cadrul festivalului Saito Kinen din Matsumoto. Însă chiar
și în aceste condiții, orchestra a ajuns sub îndrumarea lui Seiji Ozawa una
dintre primele 20 ale lumii, ceea ce este o mare performanță din partea unei
orchestre asiatice. Sunt deosebit de apreciate partidele de coarde din acestă
orchestră, ceea ce permite abordarea unui repertoriu care să aibă linia
melodică de amplă respirație în prim plan, așa cum se întâmplă și în Simfonia a
V-a a lui Ceaikovski. Preciziei japoneze i se adaugă aici căldura și
impetuozitatea aduse de dirijorul venezuelean de 34 ani, Diego Matheuz,
actualul dirijor principal al Orchestrei Simfonice Simon Bolivar a Venezuelei.
Ca și Gustavo Dudamel, Diego Matheuz s-a format în cadrul El Sistema, sistemul
de educație muzicală pus în practică de Jose Antonio Abreu; la 27 ani, Matheuz
a fost numit dirijor principal al Teatrului La Fenice din Veneția, unde a
lucrat cu precădere în următorii 4 ani. Îl regăsim apoi alături de cele mai
importante orchestre ale lumii, captivând cu spiritul său proaspăt și pasiunea
pe care o insuflă deopotrivă muzicienilor și publicului.
Așa că versiunea
Orchestrei Saito Kinen, condusă de Diego Matheuz, pentru Simfonia a V-a de
Ceaikovski nu putea fi decât un pariu câștigat.
Pe același disc,
regăsim și alte înregistrări cu Orchestra Saito Kinen și dirijorul Diego
Matheuz: Poloneza din opera Evgheni Oneghin de Ceaikovski și Romanța nr. 1
pentru vioară și orchestră de Beethoven, cu aceeași Anne Sophie Mutter solistă.