Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Deutsche Grammophon 120. The Tokyo Gala Concert' - Music box, 28 ianuarie, 2019

Continuăm să ascultăm înregistrări cu care celebra casă de discuri Deutsche Grammophon își aniversează 120 ani de existență. Pe 1 ianuarie 2019 a apărut, numai în versiunea digitală, înregistrarea concertului susținut în 5 decembrie 2018 de violonista Anne Sophie Mutter, Orchestra Saito Kinen și dirijorii Seiji Ozawa și Diego Matheuz. Un concert de gală, susținut în prezența familiei imperiale a Japoniei, un tribut adus de Deutsche Grammophon unei piețe foarte importante din Asia pentru muzica clasică – Japonia.

A fost prima dată când Anne Sophie Mutter a cântat alături de orchestra pe care Seiji Ozawa a înființat-o în 1984, Orchestra Saito Kinen, alcătuită majoritar din muzicieni japonezi, dar și din artiști de alte naționalități, toți membri ai unor faimoase orchestre americane și europene. Însă povestea relației dintre Anne Sophie Mutter și legendarul Seiji Ozawa a pornit încă înainte de 1984. Iată ce-i mărturisea Seiji Ozawa lui Haruki Murakami, care-l întreba într-un dialog din anul 2010 dacă nu sunt și situații în care dirijorul este mult peste solist și decide tot fără să-i dea drept la replică: “Probabil că se mai întâmplă”, afirmă Ozawa. De exemplu, violonista Anne Sophie Mutter. Maestrul Karajan a descoperit-o și imediat a pus-o să înregistreze concertele de Mozart și Beethoven. Dacă le asculți, îți dai seama că este covârșitor lumea lui Karajan. Apoi s-au gândit că ar fi bine să încerce cu un alt dirijor și am fost ales eu. Așa că am înregistrat împreună Simfonia spaniolă de Lalo. Abia dacă avea 14-15 ani.

Seiji Ozawa și Anne Sophie Mutter au înregistrat ulterior alte 3 discuri împreună. Pe 5 decembrie 2018, au cântat alături Introducere și Rondo capriccioso de Camille Saint Saens, o versiune foarte liberă și rapsodică, așa cum veți observa mai ales din discursul violonistei.

Însă din punctul meu de vedere, abia ce era mai bun urma să vină în cadrul acestui concert special: Simfonia a V-a de Ceaikovski, în interpretarea Orchestrei Saito Kinen, condusă de Diego Matheusz. O orchestră în esență japoneză și un dirijor venezuelean – o combinație inedită, neașteptată chiar. Orchestra Saito Kinen este un ansamblu de proiect – muzicienii se reunesc de obicei o dată pe an, pentru concertele din cadrul festivalului Saito Kinen din Matsumoto. Însă chiar și în aceste condiții, orchestra a ajuns sub îndrumarea lui Seiji Ozawa una dintre primele 20 ale lumii, ceea ce este o mare performanță din partea unei orchestre asiatice. Sunt deosebit de apreciate partidele de coarde din acestă orchestră, ceea ce permite abordarea unui repertoriu care să aibă linia melodică de amplă respirație în prim plan, așa cum se întâmplă și în Simfonia a V-a a lui Ceaikovski. Preciziei japoneze i se adaugă aici căldura și impetuozitatea aduse de dirijorul venezuelean de 34 ani, Diego Matheuz, actualul dirijor principal al Orchestrei Simfonice Simon Bolivar a Venezuelei. Ca și Gustavo Dudamel, Diego Matheuz s-a format în cadrul El Sistema, sistemul de educație muzicală pus în practică de Jose Antonio Abreu; la 27 ani, Matheuz a fost numit dirijor principal al Teatrului La Fenice din Veneția, unde a lucrat cu precădere în următorii 4 ani. Îl regăsim apoi alături de cele mai importante orchestre ale lumii, captivând cu spiritul său proaspăt și pasiunea pe care o insuflă deopotrivă muzicienilor și publicului.

Așa că versiunea Orchestrei Saito Kinen, condusă de Diego Matheuz, pentru Simfonia a V-a de Ceaikovski nu putea fi decât un pariu câștigat.

Pe același disc, regăsim și alte înregistrări cu Orchestra Saito Kinen și dirijorul Diego Matheuz: Poloneza din opera Evgheni Oneghin de Ceaikovski și Romanța nr. 1 pentru vioară și orchestră de Beethoven, cu aceeași Anne Sophie Mutter solistă.

Cristina Comandașu