Discurile anului 2019
Pianistul Jan Lisiecki interpretează Felix Mendelssohn - Music box, 18 februarie 2019
Un album în premieră, lansat pe 1 februarie de casa Deutsche Grammophon: lucrări de Felix Mendelssohn, interpretate de pianistul canadian cu origini poloneze, Jan Lisiecki. Este al cincilea disc pe care tânărul pianist de doar 23 ani îl lansează sub sigla galbenă a celebrei case germane. A explorat până acum repertorii semnate de Mozart, Chopin și Schumann. Iată că în 2019 Jan Lisiecki abordează universul lui Felix Mendelssohn - două concerte pentru pian și orchestră, dar și lucrări pentru pian solo; și ascultând înregistrările lui Lisiecki, mă gândeam că e păcat că nu ascultăm mai des concertele pentru pian și orchestră de Mendelssohn, e adevărat, de dimensiuni mai reduse decât marile opusuri romantice concertante, dar la fel de ofertante pentru solist și auditoriu.
Un disc dedicat în integralitate muzicii lui Felix Mendelssohn și o ordine a lucrărilor de pe acest album la care protagonistul, Jan Lisiecki, ține foarte mult. Iată, niciun amănunt nu este lăsat deoparte de acest pianist cu totul ieșit din comun. Născut din părinți polonezi în 1995, cetățean canadian, Jan Lisiecki a fost un adevărat copil-minune. A început să studieze pianul la 5 ani; la 9 ani susținea primul său concert. Traseul său a fost unul neobișnuit, pentru că nu s-a impus în lumea internațională datorită premiilor pe care le-a câștigat la concursuri, ci datorită înregistrărilor sale. Institutul Frederic Chopin din Varșovia aducea în 2010 în atenție un disc cu concertele lui Chopin înregistrate de Lisiecki pe când tânărul pianist avea 13-14 ani. Impactul a fost uluitor, critica internațională întrecându-se în a-l lăuda pe acest pianist incredibil de matur și de sensibil. Un an mai târziu, când avea 15 ani, Jan Lisiecki a semnat un contract de exclusivitate cu Deutsche Grammophon - toate discurile pe care le-a înregistrat au fost considerate adevărate evenimente editoriale. În paralel, a apărut pe mari scene internaționale, în recitaluri sau în concerte cu orchestra alături de dirijori dintre cei mai importanți. În 2016 a debutat și la Carnegie Hall din New York, convingându-i pe exigenții critici americani să vorbească despre "sensibilitatea ieșită din comun a interpretării sale".
Mi-aduc aminte de entuziasmul cu care am ascultat integrala studiilor de Chopin, înregistrată de Lisiecki la doar 17 ani. Părea neverosimil ca un pianist atât de tânăr să cânte într-un mod apropiat de perfecțiune - și tehnic, și artistic. În anii care au trecut de atunci, Jan Lisiecki încă și-a cizelat expresia, așa cum putem sesiza în interpretarea Variațiunilor serioase de Felix Mendelssohn.
Dacă veți asculta discul, în înregistrarea concertului nr.1, veți sesiza o sonoritate mai specială a instrumentului solist: așa și este, pentru că Jan Lisiecki a cântat pe un fortepiano. Înregistrările concertelor de Mendelssohn au fost realizate în timpul unui concert din 22 august 2018 de la Varșovia, din cadrul festivalului "Chopin și Europa sa". Se aud, de altfel, și zgomotele din sală. Piesele pentru pian solo au fost înregistrate de Lisiecki a doua zi, în 23 august 2018, în studiourile Radiodifuziunii Poloneze.
Pianistul a apărut pe 22 august alături de Orchestra de Cameră Orpheus din New York, un ansamblu de elită care cântă fără dirijor - muzicienii sunt astfel obligați să se asculte mai mult între ei, decât într-o orchestră obișnuită. Sigur, micile accidente de coordonare sunt însă mereu posibile - ceea ce s-a mai întâmplat și la concertul din 22 august. Însă solistul confirmă, iată, și într-un concert live, calitățile excepționale pe care le posedă: trecând de tehnica pianistică, o muzicalitate ieșită din comun, o capacitate excepțională de comunicare cu publicul - e atâta emoție, de exemplu, în părțile a doua ale concertelor lui Mendelssohn.
O diferență de 7 ani separă momentele compunerii primului și celui de al doilea concert pentru pian și orchestră de Mendelssohn - al doilea concert este mai întunecat, mai agitat.
Ultimele două piese ale albumului Mendelssohn sunt "Rondo capriccioso" op. 14 și "Gondola venețiană" din ciclul "Cântece fără cuvinte". Aceeași interpretare plină de poezie, din partea unuia dintre cei mai importanți pianiști ai timpurilor noastre.