Discurile anului 2019
Mieczyslaw Weinberg - Simfoniile nr.2 și nr.21 ”Kaddish”, CD review, 11 mai 2019
Opt zile ne despart de la lansarea albumului dedicat creației lui Mieczyslaw Weinberg sub sigla Deutsche Grammophone, ce cuprinde două dintre Simfoniile sale interpretate de forțele reunite ale ansamblului Kremerata Baltica și ale Orchestrei Simfonice din Birmingham, conduse de o tânără dirijoare din Lituania, Mirga Grazinyte-Tyla și avându-l ca invitat pentru solo-urile de vioară pe Gidon Kremer.
Pentru Mirga Grazinyte-Tyla, din 2016 director muzical al Orchestrei Simfonice din Birmingham este albumul de debut. A fost realizat după o serie de concerte foarte bine primite de public și de critica de specialitate. Proiectul a prins contur și la sugestia lui Gidon Kremer, care este unul dintre cei mai înfocați promotori ai muzicii acestui autor născut în Polonia, care a emigrat în urma ocupării naziste în Rusia sovietică, unde a trăit întreaga viață în umbra lui Dmitri Șostakovici, însă prețuit și sprijinit de acesta. Sunt multe de spus, timpul nu permite o prezentare în detaliu a creației lui Mieczyslaw Weinberg.
Un prim opus pe disc este Simfonia nr.2 pentru orchestra de coarde, compusă în anii 1945 - 1946, într-un caracter luminos, liric, fără a părăsi structurile tonale, cu accente dramatice inerente și totuși echilibrat aduse în contextul unui post-modernism accesibil. Apar teme de inspirație evreiască, de asemenea citate, este una dintre tehnicile la care autorul apelează în mod frecvent și în partea a III-a, în mod evident influențe ale stilului lui Dmitri Șostakovici. Mirga Grazinyte-Tylapropune o foarte inspirată versiune la pupitrul ansamblului Kremerata Baltica.
După Dmitri Șostakovici și Serghei Prokofiev, istoricii vorbesc din ce în ce mai mult despre Mieczyslaw Weinberg care a lăsat o creație monumentală, una dintre cele mai importante lucrări fiind Simfonia nr.21 "Kaddish", într-o singură parte, la care a lucrat aproape 25 de ani. Este considerată testamentul său muzical cu caracter autobiografic, dedicată memoriei tuturor celor care au dispărut în ghetoul din Varșovia, inclusiv familiei sale.
Mirga Grazinyte-Tyla a reunit cele două ansambluri - Orchestra Simfonică din Birmingham și Kremerata Baltica pentru a reda complexitatea acestei partituri, traversate de afirmații de un dramatism copleșitor. Îi putem asculta și vocea în ultima secțiune, un lamento sfâșietor. Ea declară într-un interviu faptul că îi datorează lui Gidon Kremer ideea de a aborda această Simfonie, extrem de greu de susținut, având în vedere faptul că sunt nenumărate pasaje solo și camerale, în timp ce pe scenă este angrenat un aparat orchestral de peste 100 de instrumentiști. De asemenea nu a fost ușor nici demersul de a decifra multitudinea de sensuri și mesaje înglobate în partitură, care adaugă o notă de mister întregului scenariu. "Cu cât te adâncești în profunzimile ei, cu atât mai mult își dezvăluie frumusețea", declară dirijoarea lituaniană .
Veți recunoaște cu siguranță citate din Balada nr.1 pentru pian de Frederic Chopin, cu trimitere la Polonia natală, un fragment din Cornul fermecat al băiatului de Gustav Mahler, teme klezmer, fiind inserate și motive din compozițiile sale anterioare. În egală măsură fascinat de această partitură Gidon Kremer, cel care susține solo-urile la vioară, o consideră cu totul specială. "Este ca și când am descoperit cea de-a 11-a Simfonie de Mahler, un monument care transpune în muzică una dintre cele mai mari tragedii ale secolului XX." Impresionează desigur nu doar anvergura Simfoniei nr.21 "Kaddish" de Mieczyslaw Weinberg, impresionează și modul în care a fost redată pe disc de această tânără și foarte talentată dirijoare, oferind o lectură pregnantă, intens dramatizată, în care sunt reliefate angoasele, spaimele, tumultul și emoția inerente în fața unui asemenea subiect.
Mieczyslaw Weinberg - Simfoniile nr.2 și nr.21 "Kaddish", un album lansat în 3 mai și inclus în proiectul Discurile anului 2019 la Radio România Muzical.