Discurile anului 2019
Pianista Luiza Borac - albumul Mozart in love - Music box, 20 mai 2019
În premieră, cel
mai nou disc semnat de pianista Luiza Borac, pe care am admirat-o pe 10 mai la
Sala Radio, într-o partitură inedită de George Enescu – singura parte păstrată
dintr-un concert pentru pian și orchestră compus la 16 ani.
Albumul Mozart in love a fost lansat la nivel
internațional pe 3 mai de casa Hansler și cuprinde 3 lucrări de Mozart (8
variațiuni KV 613, 12 variațiuni KV 265 pe tema Ah, vous dirai-je, maman și
Rondo KV 511) dar și lucrări inspirate de Mozart, semnate de Liszt
(Reminiscences de Don Juan), Bizet (transcripție după serenada lui Don Giovanni)
și Chopin (Variațiunile op. 2 pentru pian și orchestră pe tema La ci darem la
mano de Mozart). Sunt și înregistrări noi, dar și o înregistrare din 2010,
realizată de Luiza Borac la Sala Radio alături de Orchestra Națională Radio
condusă de Horia Andreescu.
Cristina Comandașu: Un titlu
foarte frumos pentru un nou disc - Mozart
in love. De
unde a venit ideea acestui titlu mai neobișnuit pentru muzica clasică?
Luiza Borac: Da, așa este. Este asociat cu câteva
trăiri de-ale mele. Primul meu recital de pian de care-mi aduc aminte cu clară
conștiință a fost un recital în care am cântat Mozart; a fost un moment
important, la vârsta de 7 ani, când am avut sentimentul că muzica-mi vorbește
direct. Alături de gamele și de studiile pe care le fac copiii și piesele
pregătitoare, a fost un moment important când am cântat o piesă care se află pe
acest disc, Rondo în la minor de Mozart, și a fost un moment de bucurie
inocentă, moment pe care am încercat să-l regăsesc în recitalurile de mai
târziu, în timpul studiilor de școală, de Conservator, în cariera de pianist.
Și, așa cum spun mulți
muzicieni, Mozart rămâne unul din cele mai dificile momente de a face muzica să
vorbească simplu... este cel mai greu să fii simplu. M-a impresionat acest
fenomen care a avut loc în 1787, în momentul în care a apărut opera Don
Giovanni. Mozart l-a întâlnit pe genialul libretist Lorenzo Da Ponte, au scris
trei opere împreună - s-au întâlnit două genii și a ieșit o flacără care arde
peste secole. În momentul în care a apărut opera Don Giovanni, care este o
analiză profundă și complexă a acestui love, a acestui sentiment care ne mișcă
și ne îmbogățește viețile tuturor, această operă a fost la ora aceea o explozie,
opera operelor, a fost un mare succes și continuă să fie un mare succes. Iar
ceea ce este absolut, aproape unic în istoria muzicii, această operă Don
Giovanni a influențat generații de compozitori care au încercat să reflecteze,
să parafrazeze, să compună în același spirit. Și acest disc este dedicat
acestui fenomen love în
opera Don Giovanni.
Un lucru cu care sunt de acord:
este foarte greu să fii simplu în modul cum interpretezi, iar Mozart mie mi se
pare cel mai greu de interpretat tocmai din punctul acesta de vedere. Cum ai
rezolvat tu dificultățile partiturilor mozartiene? Mie mi s-a părut că Mozart
al tău este, așa, la jumătatea dintre imaginea clasică și imaginea pe care i-a
creat-o filmul lui Milos Forman - un Mozart jucăuș și serios în același timp -
în care simt și ingenuitatea ta care rămâne neschimbată și acum, la vârsta
maturității. Cum ai depășit tu ideea aceasta că trebuie să fim simpli? Că este
greu.
Vă mulțumesc pentru compliment! O frază care pe mine m-a mișcat
profund aparține pianistului Edwin Fischer. Spunea în cursurile sale de
măiestrie pianiștilor care se luptau cu această dificultate de a crea o
simplitate în muzica lui Mozart, care este așa cum spuneți, extrem de complexă
și de profundă... Edwin Fischer spunea elevilor săi "Încercați să țineți
în mână o pasăre foarte mică fără s-o zdrobiți și să-i simțiți pulsul. Atunci
înțelegeți cum să vă apropiați de tușeul mozartian." Mozart a trăit foarte
puțin. În 36 de ani a creat extraordinar de mult. La o vârstă foarte fragedă a
fost expus peste tot. Era... copil minune e puțin spus... era un fenomen care,
în ciuda faptului că s-a scris foarte mult despre Mozart și s-a analizat, încă
este un mare mister această personalitate a muzicii. Iar pentru că de la o
vârstă foarte fragedă a trebuit să încânte lumea la Curte, i se cerea să facă
improvizații, copilăria lui a suferit - nu a avut copilărie - iar când a
început să creeze, am simțit că a căutat să retrăiască această copilărie, cum
bine spuneați, jucăușă, cu mare imaginație... În atâtea seturi de variațiuni pe
care le-a scris, fiecare variațiune - zeci și zeci de variațiuni... imaginația
lui este debordantă, o fantezie nelimitată și această inocență a copilăriei de
care nu a avut parte a recreat-o în operele sale și acest lucru m-a inspirat
foarte mult, apropiindu-mă de lucrările lui.
Ce te-a făcut să alegi
Mozart după ce ai avut o serie întreagă de discuri cu compozitori români, în
principal? Sigur, rămân memorabile discurile cu Enescu și Lipatti, cel puțin
pentru mine. Dincolo de această amintire din copilărie, primul recital și,
iată, și o piesă din acel recital pe acest disc.
Această reîntoarcere la prima dragoste, dar m-au fascinat și
abordările altor compozitori, viziunile lor asupra operei Don Giovanni care
sunt foarte diferite.
Georges Bizet transpune
întreaga operă Don Giovanni pentru pian solo; este o transpunere destul de
directă.
Iar în ceea ce privește pe
Frederic Chopin, Variațiunile sale op.2 pe tema "La ci darem la
mano"... el creează un concert de pian asupra unei singure teme din opera
Don Giovanni. Iar ceea ce este absolut spectaculos este că apariția lui pe
scena istorică s-a petrecut cu această operă Don Giovanni, cu acest moment.
Este lucrarea sa op. 2 descoperită de Robert Schumann, care când a parcurs
această partitură a scris celebrul articol "Domnilor, pălăria jos! Un
geniu!" A fost apariția lui Frederic Chopin în lumea muzicii și cu
recomandarea lui Robert Schumann, foarte, foarte importantă. Este un adevărat
concert de pian inspirat de o singură temă din Don Giovanni, "La ci darem
la mano".
Prin contrast, Franz Liszt
creează de asemenea ceva absolut extraordinar, prin faptul că Franz Liszt
cuprinde toată opera în câteva minute. Franz Liszt parcurge absolut tot
materialul operei Don Giovanni, începând cu apariția absolut cutremurătoare,
zugrăvită în felul său inegalabil, apariția Comendatorului - așa începe
parafraza Don Giovanni... Franz Liszt face un rezumat al acestor momente
importante ale operei în ordinea sa proprie. Momentul dramatic, de final, când
apare fantoma Comandorului să-l judece pe Don Giovanni, acest moment este
plasat la începutul parafrazei. Apoi avem "La ci darem la mano", de
asemenea cu câteva variațiuni, întregul dialog cu Zerlina. Iar ceea ce este o
viziune optimistă, Franz Liszt încheie parafraza Don Juan cu celebra arie a
șampaniei, deci în contrast cu sfârșitul atât de dur și de dramatic și atât de
îngrozitor al operei Don Giovanni. Franz Liszt termină cu aceste acorduri,
această arie atât de iubită, Aria șampaniei, ceea ce este pentru public un moment
fericit. Pentru pianiști, această lucrare "Reminiscences de Don Juan"
se numără printre cele mai dificile lucrări care s-au scris vreodată pentru
pian solo.
Alături de acestea, și
trei lucrări de Mozart însuși. Am amintit acest Rondo în la minor, sunt mai
cunoscutele Variațiuni pe tema "Ah, vous dirai-je maman", dar prima
lucrare de pe disc, KV 613, e destul de
rar cântată.
Da, așa este. Avea un context ușor frivol această temă, "Ein
weib ist das herrlichste ding" - Femeia este cel mai delicios lucru.
Mozart face din aceste variațiuni... Da, tema, într-adevăr, bine că
specificați, tema nu este a lui, este a unui discipol Benedikt Schack, un
foarte apropiat al lui Mozart care se spune că a fost pe patul de moarte
alături de el. A fost cel care a fost alături de Constanze Mozart, a lucrat la
manuscrise, la Requiem foarte mult. El era și un cântăreț celebru și chiar a
fost implicat în premiera operei Don Giovanni. Mozart îl vizita adesea, îi
parcurgea manuscrisele și a găsit această temă care i-a plăcut în mod deosebit
și a scris un set impresionant de variațiuni. Aș vrea să adaug că în
înregistrarea originală se află cele două rondo-uri, în Re major și la minor,
care de obicei apar împreună. Nu am avut loc pe disc, a trebuit să fie exclus
din discul fizic, dar este disponibil în versiunea on-line.
Avem pe acest disc
înregistrări noi, dar și o înregistrare de arhivă, din arhiva Radio România, un
concert din octombrie 2010 alături de Orchestra Națională Radio și Horia
Andreescu - este vorba de piesa lui Chopin.
Este o înregistrare live, este
un moment fericit din partea tuturor - atât solist, cât și orchestră. Horia
Andreescu conduce această piesă cu o vervă și cu o strălucire extraordinare. A
rămas această versiune live, această amintire a unui concert de succes și am
vrut să-l cuprind în acest proiect "Mozart in love". Mă aflu astăzi
alături de Orchestra Națională Radio pentru premiera Concertului de George
Enescu. Este o relație de prețuire, de dragoste între noi și cred că acest
proiect din 2010, cât și cel de astăzi sunt momente emoționante pentru mine.
Și înregistrările noi
când și cum au fost realizate? Cele de pe disc, cu pian solo.
Înregistrările noi au fost de fapt un experiment. În Hanovra s-a
construit un studio de înregistrări imens, cu absolut toate dotările, cu
tehnologia cea mai modernă, o sală de înregistrare enormă, cu capacități de a
înregistra orchestre, coruri ș.a.m.d. Nu făcuseră înregistrări de pian. Firma
Steinway a pus la dispoziție un pian Steinway și m-a rugat să testez pianul și
acustica. Neștiind că din asta o să iasă o producție, m-am dus, am testat și mi
s-a părut foarte bine și am spus să încercăm să facem o înregistrare. Și am
încercat să facem această înregistrare și a ieșit atât de bine încât firma
Profil Hanssler a preluat-o imediat și suntem foarte bucuroși că au fost
mulțumiți.
Discul a primit deja recenzii foarte favorabile. Poți să ne
povestești puțin?
A fost prezentat la Radio
Bremen de curând, chiar acum două săptămâni, în care s-a vorbit foarte pozitiv,
iar de curând au venit două recenzii foarte frumoase de la revista Fanfare, în
America. Amândouă recenziile sunt la superlativ pentru toți participanții -
solist, orchestră, studioul de înregistrări. Deci, suntem foarte, foarte
fericiți că această idee care a început ca un experiment a luat o formă foarte
frumoasă.
Cum te simți tu ca
pianist și ca personalitate vizavi de personalitatea lui Mozart?
Ooo, noi suntem trecători prin universul său și fericiți că putem
să-l vizităm în acest fel. Pregătind acest disc, încercam să mă apropii de
fenomenul Mozart în felul meu și este, într-adevăr, incomensurabil! Talentul
său, felul în care a copleșit istoria... până astăzi compozitorii se ghidează
după el așa cum se ghidează și după Johann Sebastian Bach. Nu pot să spun decât
că sunt momente care marchează profund un pianist, momentele în care se apropie
de muzica sa. L-aș cita aici pe Leonard Bernstein care spune că poți să mergi
la atâtea concerte, să asculți foarte multe discuri, să fii înconjurat de
foarte mare muzică... nimic pentru el nu se compară cu momentul în care se
așază la pian și cântă câteva măsuri de Wolfgang Amadeus Mozart.
E vreun mesaj încifrat
în acest disc, pe care l-ai gândit pentru cei care ar asculta discul?
Încifrat, nu. Cred că aș vrea să menționez că startul acestui disc
a avut loc în Franța, a fost o pre-lansare, și au fost niște momente absolut
emoționante. A avut loc la Teatrul Delice, o sală istorică, frumoasă în Albi,
eveniment organizat de Clubul Rotary Albi Pastel și niște personalități române
foarte dedicate acestui proiect; Elena și Radu Cizmaru au condus acest proiect
cu o perfecțiune incredibilă. Acest disc s-a lansat înspre ajutorarea unui
număr de copii cu handicap care nu pot să beneficieze de cursuri școlare. În
dorința de a prezenta cât mai aproape acest disc au fost invitați peste 300 de
copii din școlile respective în teatru, unde am avut un dialog cu acești copii
despre Mozart. Au recunoscut imediat Ah, vous dirai-je maman", au aplaudat
ca la un concert rock, a fost o atmosferă extraodinară. Și, vizavi de această
piesă, este foarte interesant... această piesă este foarte iubită, este un
cântec din folclorul francez din secolul al XVII-lea care nu are nici o
legătură cu Crăciunul, dar fiind așa de iubit, în Germania și în Marea Britanie
s-a transformat, cum știți, într-un cântec de Crăciun. Pentru ei, în Franța,
când le spuneam asta, nu puteau să creadă. Iar în Germania, această temă este
întotdeauna asociată cu Crăciunul, la fel ca și în Anglia "twinkle,
twinkle, little star"... foarte interesant!
Crezi că, până la
urmă, ideea fiecărui artist în momentul când produce un disc sau altceva care
trebuie să ajungă la public - de asta și vorbeam despre un mesaj - este că vrea
să transmită ceva acelor oameni care-l ascultă. Cred că nimeni dintre noi,
muzicienii de exemplu, nu facem ceva fără să ne gândim la publicul nostru. Ce
ne așteptăm să mai spună oamenilor secolului XXI muzica lui Mozart? Sau ce ar
trebui să le mai transmită muzica lui?
Cred că mesajul operei Don Giovanni, care vorbește despre dragoste
și iubire, cred că este puntea cea mai directă între suflete. Cred că acest
mesaj al dragostei care încălzește inimile apropie inimile indiferent de locul
în care s-ar afla geografic sau istoric și cred că acesta este cel mai puternic
mesaj. Mozart a scris despre dragoste, a înțeles acest fenomen ca nimeni altul,
s-a apropiat foarte mult de acest fenomen al dragostei pe care l-a înțeles, l-a
dat mai departe prin muzica sa într-un mod foarte emoționant.
Citându-l pe Colin Clarke
de la revista Fanfare, una dintre cele mai influente publicații dedicate
aparițiilor discografice din Statele Unite ale Americii, Mozart in love, discul
semnat de Luiza Borac este, citez: “fabulos, programul frumos ales, bine
înregistrat, superb și inteligent
cântat”.
La final, nu-mi
rămâne decât să adaug că nu trebuie ratată sub nicio formă experiența de a
asculta, iar și iar, acest disc mozartian semnat de Luiza Borac, care se
dovedește o redutabilă mozartiană, dincolo de a fi o mare interpretă a muzicii
lui Enescu și Lipatti, de pildă. Simțim tot sufletul Luizei pus în aceste
înregistrări; cred, de altfel, că există și o perfectă potrivire între
personalitatea compozitorului și a pianistei – aceeași ingenuitate, aceeași
strălucire a unui talent ieșit din comun. Mozart propus de Luiza Borac este
pur, jucăuș, plin de viață; în același timp, matur, consistent, servit de toate
mijloacele tehnice și artistice puse la dispoziție de experiența unei, cu
adevărat, mari pianiste.
Albumul Mozart in
love este disponibil și în România, în librăriile Humanitas.