Discurile anului 2019
Pianistul Evgheni Kissin și Cvartetul 'Emerson' - 'The New York Concert' - Music box, 3 iunie 2019
În premieră, un album cu două discuri apărut pe 12 aprilie 2019 la casa Deutsche Grammophon: The New York Concert, un concert cameral susținut în 27 aprilie 2018 de pianistul Evgheni Kissin și Cvartetul Emerson la Carnegie Hall. Într-un cuvânt, unul dintre marii pianiști ai prezentului, alături de unul dintre cele mai importante ansambluri camerale la nivel mondial, multiplu premiat cu Grammy. Cvartetul în sol minor catalog 478 de Mozart, Cvartetul nr. 1 de Gabriel Faure și Cvintetul op. 81 de Dvorak figurează în program.
Nu a fost un singur concert, ci un întreg turneu anul trecut: pianistul Evgheni Kissin și Cvartetul Emerson au cântat în primele 4 luni ale anului 2018 la Paris, Munchen, Baden Baden, Essen, Viena, Chicago, Boston și New York. Un proiect la care s-au gândit dintâi managerii muzicienilor, iar punerea lui în practică a fost foarte reușită. În primul rând, pentru că modurile de a face muzică ale artiștilor erau foarte asemănătoare. Și Evgheni Kissin, și Cvartetul Emerson sunt foarte preocupați de detaliu, de fiecare nuanță, de fiecare intenție din partitură. Și au și experiența necesară pentru a-și duce intențiile cât mai aproape de perfecțiune. Cvartetul Emerson a fost înființat în 1976 și are în continuare în componență 3 dintre membrii care au pornit proiectul; nu mai puțin de 9 premii Grammy jalonează cariera acestui excepțional cvartet. Iar Evgheni Kissin, astăzi în vârstă de 47 ani, este în atenția marii lumi internaționale de concert încă de la vârsta de 13 ani, când înregistrările sale cu Concertele nr. 1 și 2 de Chopin au apărut pe disc.
Când două nume mari se întâlnesc, colaborarea poate fi fie un dezastru, fie ceva excepțional; este însă un caz fericit în cazul colaborării între Evgheni Kissin și Cvartetul Emerson. Încă o dovadă: înregistrarea din concert a Cvartetului nr. 1 cu pian de Gabriel Faure, o partitură cu parfum romantic care pune în lumină larga paletă expresivă a muzicienilor interpreți.
Cronicarii internaționali au vorbit în termeni laudativi despre concertele și turneul susținut anul trecut de Evgheni Kissin și Cvartetul Emerson, remarcând osmoza creată între artiști, precum și rolul de lider asumat de pianist, care a impus caracterul interpretărilor. Într-adevăr, se poate sesiza prestația excepțională a pianistului, încărcată de tensiunea necesară, atât în partiturile de Mozart și Faure, dar și faptul că cvartetul rămâne deliberat într-un plan doi; uneori, și diferențele de tehnică instrumentală sunt vizibile, multe venind din agilitatea diferită a muzicienilor din cvartet care au depășit vârsta la care alții ies deja la pensie. Însă micile probleme de intonație care apar pe parcurs, inerente într-un concert live, nu împietează asupra impresiei generale muzicale, de foarte bună calitate. Evgheni Kissin și Cvartetul Emerson au abilitatea pe care doar marii muzicieni o au de a spune povești prin muzica lor.
Așa cum era de așteptat, un concert cu o asemenea energie trebuia să se finalizeze cu un bis, foarte bine ales, de altfel: energica parte a treia, Scherzo, din Cvintetul op. 57 de Dmitri Șostakovici.