Discurile anului 2019
Violonista Mari Samuelsen - albumul 'Mari'
Pe 5 august, de
la ora 19.00, în primă audiție la Radio România Muzical, un album lansat pe 7
iunie de casa Deutsche Grammophon, semnat de violonista norvegiană Mari
Samuelsen și intitulat simplu: Mari.
Mari Samuelsen,
în vârstă de 35 ani, s-a lansat în lumea vedetelor internaționale alături de
fratele său, violoncelistul Hakon Samuelsen, alături de care a și înregistrat,
printre altele, concertul Pas de deux
comandat regretatului compozitor James Horner și apărut în 2015. Este
interesant că succesul celor doi frați, care au solidă pregătire muzică
clasică, se datorează faptului că abordează, cu precădere, repertoriul
contemporan. De altfel și pe albumul Mari
găsim tot lucrări scrise de compozitori care se bucură astăzi de mare
succes: Max Richter, Peteris Vasks, Philip Glass, Peter Gregson, Vladimir
Martynov. Alături de aceștia, poate surprinzător, lucrări de Johann Sebastian
Bach, în original sau transcrise. Albumul Mari
explorează lumea minimalismului, a oniricului, cu care Mari Samuelsen
rezonează, de altfel, atât de bine; este un album care surprinde fragilitatea
și sensibilitatea omului contemporan, portretizat în tușe calde și lipsite de
disonanțe.
Mari Samuelsen a
semnat un contract de exclusivitate cu casa Deutsche Grammophon la începutul
acestui an, după ce încheiase înregistrările pentru acest album, realizat în
octombrie 2018; Mari este primul
album de autor al violonistei norvegiene. Christian Badzura, directorul New
Repertoire de la Deutsche Grammophon, spunea că a fost impresionat de
interpretarea conferită de Mari Samuelsen Ciacconei din Partita a doua de Bach
și luase în considerare ca primul ei album să fie unul integral Bach. Apoi s-a
gândit că un album care să cuprindă întreaga arie de preferințe muzicale a lui
Mari Samuelsen ar fi mai potrivit.
Este interesat
cum Bach pare atât de apropiat de lumea compozitorilor contemporani de astăzi;
o lume în care compozitorii au succes prin producții asociate serialelor de
televiziune sau filmelor sau prin albume propuse de mari case de discuri, cum
se întâmplă și în acest caz. Cert este că avem nevoie de acest tip de muzică
contemporană cultă, care mai curând să fie un panaceu pentru viețile noastre
zbuciumate, decât să le reflecte ca atare. Căutăm în muzică, în cultură și în
artă, cred, altceva decât realitatea gri a vieții noastre cotidiene – și
oricând, cred, preferăm lumina întunericului.