Discurile anului 2019
Integrala concertelor pentru pian și orchestră de Beethoven, cu Jan Lisiecki și Academy of Saint Martin in the Fields
O privire către
anul 2020 - cu un album care prefigurează anul Beethoven, în 2020 urmând să
aniversăm 250 ani de la nașterea Titanului de la Bonn. Evident, casele de
discuri se pregătesc intens pentru această aniversare, lansând în avans serii Beethoven.
Și printre aceste apariții avem integrala concertelor pentru pian și orchestră,
apărută pe 13 septembrie 2019 sub sigla casei de discuri Deutsche Grammophon.
Interpreți: pianistul Jan Lisiecki și Academia Saint Martin in the Fields.
Toate sunt înregistrări din concert, realizate într-o serie ce a avut loc anul
trecut, în decembrie 2018, la Konzerthaus din Berlin. Au fost concerte primite entuziast de
critică, care acum sunt gravate și pe un dublu CD.
Tânărul pianist canadian, Jan Lisiecki, cu origini poloneze, a condus orchestra de la pian. Jan Lisiecki este o mai veche cunoștință a noastră, prin înregistrările realizate de-a lungul anilor la Radio România Muzical. Are doar 24 ani, dar 6 albume apărute la Deutsche Grammophon: o adevărată performanță pentru un pianist atât de tânăr care are, însă, niște calități muzicale cu totul ieșite din comun. În fond, a intrat în marea lume de concert la doar 14 ani și s-a făcut remarcat nu prin competițiile câștigate, ci prin înregistrările și concertele sale, ceea ce este atipic.
Beethoven este o
adevărată marcă pentru Jan Lisiecki: în 2013 o înlocuia pe Martha Argerich în
Concertul nr. 4 de Beethoven, moment care l-a propulsat în rândul stelelor în
ascensiune la nivel mondial. Cu același Concert nr. 4 de Beethoven a debutat și
la Carnegie Hall din New York, și cu aceeași partitură a condus pentru prima
dată un concert de la pian.
Sigur, a
înregistra toate concertele de Beethoven în concerte consecutive live, este o
întreprindere dificilă pentru oricare pianist, cu atât mai mult, cu cât
pianistul suplinește și dirijorul. Însă Jan Lisiecki surmontează toate aceste
greutăți: nu aș spune că este înregistrarea perfectă a concertelor de Beethoven,
însă este o versiune convingătoare și tinerească în care întâlnim și suflul
acela specific live-ului. Poate captarea sunetului ar fi putut fi mai bine
realizată – sunetul mi se pare un pic prea sticlos, cu pianul plasat prea în
față.
Beethoven își păstrează actualitatea, la 250 de la nașterea sa și trăiește prin acești artiști tineri care fac ca muzica lui să sune convingător și puternic și în secolul XXI.
Concertele lui
Beethoven nu au fost concepute ca un ciclu, însă ne arată cum s-a dezvoltat
creația lui Beethoven de-a lungul timpului – punctează pianistul Jan Lisiecki
despre inițiativa sa de a interpreta în seri consecutive, la Konzerthaus din
Berlin, toate cele 5 concerte pentru pian și orchestră de Beethoven.
O întreprindere
curajoasă pentru un pianist de doar 24 ani, care are însă o carieră de 10 ani
în spate și o carte de vizită de-a dreptul impresionantă, constând în concerte
alături de mari orchestre ale lumii și 6 discuri apărute numai la Deutsche
Grammophon, pe lângă altele.
Tagesspiel nota
despre interpretările lui Lisiecki pentru concertele beethoveniene că sunt “spontane,
dar și perfect construite intelectual”. Mai mult, aș aprecia și viziunea camerală, atât a
pianistului, cât și a ansamblului, derivată și din faptul că solistul conduce
de la pian. Și aș spune că sunetul eteric, parcă venit din altă lume, al
pianului, în partea a doua a Concertului nr. 3, rămâne de neuitat.
Legăturile dintre
Jan Lisiecki și muzica beethoveniană sunt strânse: în 2013, Lisiecki o înlocuia
pe Martha Argerich în Concertul nr. 4, alături de Orchestra Mozart din Bologna,
condusă de Claudio Abbado, intrând subit în atenția lumii internaționale. Și
tot cu acest concert nr. 4 a debutat și la Carnegie Hall din New York, alături
de Orchestra Simfonică din Philadelphia, dirijată de Yannick Nezet.
Există atâtea
alte interpretări, am spune, ale concertelor lui Beethoven; era nevoie de încă
una? Sunt atâția care spun că nu sunt interesați decât de interpretările pe
care le-au ascultat pentru prima dată ale unor lucrări preferate sau ale unor
artiști care nu mai sunt, poate, demult printre noi. Însă eu cred că trebuie să
fim cu atât mai deschiși la ceea ce se cântă astăzi și să fim atenți la tinerii
muzicieni contemporani, prin efortul cărora tradiția muzicii culte merge mai
departe. Mai ales dacă sunt atât de talentați precum acest Jan Lisiecki, un
pianist canadian cu origini poloneze, care la 24 ani realizează un Beethoven
atât de matur în construcție, și totuși, atât de contemporan nouă prin spirit.
Da, o muzică
veche de aproape 250 ani, poate să ne pară foarte aproape, dacă este
interpretată într-un spirit pe care-l recunoaștem și îl acceptăm: tinerețea lui
Jan Lisiecki cred că este un avantaj în acest caz, și înțeleg foarte bine
pariul pus de o mare casă de discuri pe un tânăr de 24 ani, care este mai mult
decât talentat.
Pariul este câștigător: ascultați Concertul nr. 4 de Beethoven, cu Jan Lisiecki solist și dirijor al Academiei Saint Martin in the Fields și bucurați-vă: cu asemenea interpretări, muzica cultă are un viitor și pentru secolul XXII, nu doar pentru secolul XXI!
Albumul poate fi ascultat la Radio România Muzical în două episoade, pe 23 și 30 septembrie, de la ora 19.00.