Discurile anului 2019
Lucie Horsch - ”Baroque Journey”, CD review,16 noiembrie 2019
Lucie Horsch este o foarte tânără interpretă la blockflöte, pot spune noul val apărut în acest domeniu al muzicii vechi. Ea propune după un prim album Vivaldi, "Baroque Journey" sub sigla Decca, album lansat în 22 februarie 2019, foarte bine primit de critică. Materialul a fost realizat cu concursul Academiei de Muzică Veche dirijate de Bojan Èièiæ (care oferă cadrul ideal în termenii interpretărilor argumentate istoric), alături de Thomas Dunford la lăută și Charlotte Barbour-Condini, tot o interpretă la blockflöte din noua generație.
Avem toate însemnele unei cariere internaționale de mare succes. Ceea ce uimește este faptul că Lucie Horsch are doar 19 ani. Este de origine olandeză, a început să cânte la blockflöte de la vârsta de 5 ani. În 2014 a reprezentat Olanda la "Eurovision Young Musician Contest", doi ani mai târziu a câștigat Premiul Concertgebouw oferit tinerelor talente în prezența dirijorului Sir John Eliot Gardiner, deja a susținut o serie de turnee în Norvegia, Elveția, Austria și Canada. Și din 2016 a devenit prima interpretă la blockflöte care a semnat un contract în exclusivitate cu Casa de discuri Decca. Peste tot se remarcă talentul, tehnica extraordinară, ușurința cu care Lucie Horsch stăpânește acest vechi instrument. Ea și-a propus să schimbe percepția potrivit căreia acesta ar fi bun doar pentru a învăța primele noțiuni în muzică. Citez dintr-un interviu: "Sunt 500 de degetații diferite, astfel încât poți colora o interpretare potrivit unor alegeri diferite. Vibrato-ul oferă un alt nivel de expresie. Chiar dacă blockflötele are o paletă a dinamicii mai mică decât vioara sau violoncelul, potențialul pentru detaliul expresiv și nuanțe este enorm."
În "Baroque Journey", desigur suntem invitați să călătorim de-a lungul unor mari culturi muzicale , prologul și finalul reținând miniaturi solo din Colecția "Der Fluyten Lust-Hof" de Jakob van Eyck . Între aceste pagini, i se acordă toată importanța lui Johann Sebastian Bach, bine reprezentat prin Concertul BWV 1059R în re minor adaptat contextului. Lucie Horsch oferă o viziune pertinentă - linia albă, fără vibrato a solo-ului din aria "Erbarme dich" din "Patimile după Matei" este epurată de orice balast, redusă la esență pentru ca "Badineria" din Suita nr.2 BWV 1067 in si minor pentru orchestră să constituie o replică explozivă de virtuozitate și spirit ludic. Artista olandeză propune și cel mai cunoscut Concert pentru blockflote soprano, coarde și continuo de Giuseppe Sammartini, cu o parte mediană de o mare expresivitate, de asemenea mici piese, "Couplets de folies" de Marin Marais și "Le rossignol en amour", din Ordinul al 14-lea de François Couperin - o schimbare timbrală binevenită, Lucie Holsch fiind acompaniată de Thomas Dunford, "un Eric Clapton al lăutei" după BBC Music magazine.
Discursul muzical se alcătuiește potrivit unei cursivități de un firesc care nu poate decât să cucerească. Lucie Horsch transmite bucurie, îți lasă senzația că pentru ea nu reprezintă nici un efort în faptul de a traversa acest repertoriu atât de divers în coordonatele sale baroce, cîntă cu dexteritatea unui maestru experimentat, cu strălucire, talent și dezinvoltură. Albumul este traversat de o ambianță luminoasă, este genul de muzică ce îți schimbă în bine starea interioară, dacă cumva frecvențele sunt grave. Și dacă ești cunoscător al repertoriului baroc, vei redescoperi în această călătorie barocă cele mai neprețuite pagini, cele la care revii în mod constant tocmai pentru că îți oferă un panaceu împotriva convulsiilor cotidiene. Dar ți se oferă și bucuria de a parcurge și pagini inedite - spre exemplu un Concert în premieră adaptat pentru blockflote după Concertul op.17 nr.1 în do major pentru flaut și orchestră de Jacques Christophe Naudot.
Vă recomand cu toată deschiderea acest album "Baroque Journey" care o are ca solistă pe Lucie Holsch, o artistă care a reușit deja să se impună într-un domeniu atât de concurențial, nu doar datorită calităților native și unei perseverențe implicite, dar mai ales pasiunii cu care își prezintă instrumentul. "Iubesc sunetul pur, autentic, este atât de frumos și de vulnerabil. Și pentru că sufli direct în instrument , tot ceea ce faci poți să sesizezi imediat. Pentru mine, este instrumental cel mai apropiat de vocea umană"… Lucie Holsch, armonios acompaniată de Academia de Muzică Veche, cu Bojan Èièiæ la conducerea muzicală, un violinist și dirijor croat specializat în muzica veche.
Rețineți acest titlu "Baroque Journey" pentru Proiectul Discurile anului 2019 la Radio România Muzical.