Discurile anului 2020
Dirijorul Yannick Nezet Seguin și Orchestra Simfonică din Philadelphia - Music box, 20 ianuarie 2020
Un disc lansat
foarte recent, pe 17 ianuarie 2020: Simfonia a VIII-a de Gustav Mahler,
înregistrată sub bagheta lui Yannick Nezet Seguin, unul dintre cei mai
importanți și apreciați dirijori contemporani, director muzical al Orchestrei
Simfonice din Philadelphia și al Teatrului Metropolitan din New York, printre
altele. De altfel, și înregistrarea de pe acest disc a fost realizată la
pupitrul Orchestrei Simfonice din Philadelphia, alături de The American Boy
Choir, The Choral Arts Society of Washington și Westminster Symphonic Choir.
O înregistrare
dintr-un concert ce a avut loc pe 13 martie 2016 - marcarea a 100 ani de la
premiera americană a Simfoniei a VIII-a de Mahler, cunoscută drept Simfonia
celor 1000. La premiera americană din 1916, Leopold Stokowski conducea aceeași
Orchestră Simfonică din Philadelphia – colectivul total de muzicieni de pe
scenă se apropia într-adevăr, de 1000 de persoane. În 2016, pe scena de la sala
Verizon din Philadelphia s-au aflat peste 400 de oameni, abordând una dintre
cele mai flamboiante partituri vocal-simfonice scrise vreodată: această
simfonie a VIII-a de Mahler, alcătuită din două părți, una construită pe textul
imnului Veni creator spiritus și cealaltă, recreând finalul lui Faust de Goethe
– o meditație muzicală asupra sensurilor vieții și morții.
Soliștii Simfoniei
a VIII-a au fost soprana Angela Meade, contralta Elizabeth Bishop, basul John
Relyea, contralta Mihoko Fujimura, soprana Erin Wall, bas-baritonul Markus
Werba și tenorul Anthony Dean Griffey.
Așa cum veți
sesiza din aplaudele și uralele care se aud în finalul înregistrării, Simfonia
a VIII-a de Mahler a stârnit un enorm entuziasm – o partitură destul de rar
abordată, cu o construcție impresionantă și un mesaj înălțător, plus efectul
audiției live – un cronicar nota că s-a verificat, practic, cât sunet poate
încăpea la Verizon Hall din Philadelphia.
Meritul principal
al reușitei este al dirijorului și al orchestrei sale: în opinia mea, cele mai
frumoase sunt momentele orchestrale, mai ales preludiul părții a doua. Cea mai
slabă prestație mi s-a părut a soliștilor, pentru care de multe ori partitura
pare să fie prea grea și cu o țesătură prea înaltă pentru posibilitățile lor
vocale; sonoritatea lor este câteodată deranjantă prin vibrato-ul prea amplu
perceput.
Însă efectul de
ansamblu este spectaculos și, oricum, mult prea rar avem șansa să ascultăm
această Simfonie a VIII-a de Mahler, lumea imaginată de Mahler pentru viața de
apoi.