Discurile anului 2020
The Rossini Project - Orchestra della Svizzera italiana, dirijor Markus Poschner - Music box, 3 februarie 2020
În premieră, un
album ce urmează a fi lansat de casa OSI pe 7 februarie – volumul nr. 2 al
proiectului Rossini, propus de Orchestra Elveției Italiene, condusă de Markus
Poschner, germanul care din 2015 este dirijorul principal al acestui ansamblu
care ne-a vizitat și la București, la ediția precedentă a festivalului RADIRO,
din 2018.
Orchestra
Elveției Italiene și-a propus un proiect ambițios: descoperirea și
înregistrarea, chiar în premieră mondială, a unor lucrări puțin cunoscute de
Gioachino Rossini, compozitor despre care puteam presupune că se știe deja
totul.
Iată însă că în
martie 2019, Orchestra Elveției Italiene a lansat un prim disc din proiectul
Rossini, conținând câteva dintre lucrările inedite de tinerețe ale
compozitorului italian.
Acest al doilea
album din proiectul Rossini se intitulează “Din Napoli către Europa”, cu lucrări compuse între 1815 și 1822. Anul 1815 a fost
foarte important pentru tânărul Rossini, pe atunci în vârstă de 23 ani; este
anul când s-a mutat la Napoli pentru a deveni director muzical al teatrelor
regale din oraș, printre care și atât de importantul Teatro di San Carlo.
Prima operă pe
care Rossini a scris-o pentru Teatrul San Carlo, în 1815, a fost Elisabetta, regina d’Inghilterra, în care folosește momente din lucrări anterioare ale
sale, necântate la încă la Napoli. Mai mult, uvertura este reciclată ca uvertură a unei opere pe care o va
scrie câteva luni mai târziu pentru Teatrul din Roma și care va fi unul dintre
marile sale succese: Bărbierul din
Sevilla.
Dacă Bărbierul din Sevilla, compus în 1816, a
fost unul dintre marile succese ale Rossini, nu se poate spune același lucru
despre opera sa seria Ermione,
compusă în 1819. De altfel, insuccesul acestei opere l-a determinat pe Rossini
ca, începând cu anul 1820, reducă progresiv din intensitatea colaborării cu teatrele din
Napoli: 5 ani fuseseră de ajuns.
Ermione, cu un libret după Andromaca de
Jean Racine, are o uvertură neobișnuită: corul troienilor intervine de mai
multe ori pe parcursul discursului orchestral.
Acest disc are ca
element-surpriză includerea a trei lucrări înregistrate în premieră mondială:
Cantata pastorală La riconoscenza, o
cavatină din cantata Il vero omaggio
și un scurt cor dintr-o cantată compusă în 1823.
Perioada anilor
1820-1824 a fost una plină de călătorii pentru Rossini, care redusese simțitor
din obligațiile sale pentru teatrele din Napoli, unde era director muzical. În
1821, nu a scris nimic nou pentru Napoli. Însă, decide, totuși, să compună o
cantată pastorală pentru ducesa de Bourbon, cu ocazia unei vizite la Napoli,
mai curând ca un gest diplomatic față de autoritățile napoletane. Cantata La riconoscenza din 1821 este concepută
pentru 4 voci soliste, cor și orchestră; cuprinde 7 numere, între care se
remarcă aria pentru tenor. Această cantată este deosebită, și pentru că Rossini
nu reciclează pe parcursul ei nimic din lucrările sale anterioare.
Alături de Corul
și Orchestra Elveției Italiene, conduse de Markus Poschner, 4 voci soliste: tenorul
Edgardo Rocha, soprana Michela Antenucci, mezzosoprana Laura Polverelli și
basul Mico Palazzi. Dacă evoluția orchestrei se situează în parametrii
cunoscuți – Orchestra Elveției Italiene este considerată una dintre cele mai
bune orchestre de cameră din lume, nu aș avea aceleași cuvinte de apreciere
față de vocile soliste. Nici calitatea naturală a vocilor nu este de cel mai
înalt nivel; uneori intervine un vibrato excesiv, nici perlajul specific
belcanto-ului nu este mereu realizat la nivelul așteptat, alteori intervin
stridențe în registrul acut. Păcat, pentru că partitura este interesantă și
ofertantă!