Discurile anului 2020
Cherubini discoveries cu Orchestra Filarmonica della Scala, dirijor Riccardo Chailly - Music box, 10 februarie
Un disc cu
lucrări scrise la începutul secolului al XIX-lea, unele dintre ele înregistrate
tot în premieră mondială, compuse de Luigi Cherubini, pe albumul Cherubini discoveries semnat de
Orchestra Teatrului Scala din Milano, condusă de Riccardo Chailly. Albumul a
fost lansat în urmă cu doar câteva zile, vineri, 7 februarie, la casa Decca.
Dacă ne uităm în
discografia lui Riccardo Chailly, maestrul italian care conduce astăzi Teatrul
Scala din Milano, întâlnim și alte titluri cu numele Discoveries – Mendelssohn și Verdi. Iar acum, iată, Cherubini – pe acest disc regăsim 9 lucrări înregistrate
în premieră mondială.
Toate aceste 9
lucrări sunt o serie de marșuri de mici dimensiuni compuse de Luigi Cherubini
între anii 1800-1814, în diverse formule instrumentale – de la orchestră
simfonică, la ansambluri camerale mai mici, unele dintre ele alcătuite numai
din instrumente de suflat.
Luigi Cherubini,
născut în 1760 la Florența, s-a stins din viață în 1842 la Paris; de altfel,
deși italian, este foarte legat de viața culturală a Franței, asupra căreia
și-a pus o importantă amprentă. Cherubini a vizitat prima dată Parisul în 1785,
un an mai târziu se stabilea aici; în 1789 devenea director muzical al
companiei de operă fondate de compatriotul său, Viotti. În 1795, Cherubini era
numit unul dintre cei cinci inspectori ai Institutului de muzică din Paris,
devenit ulterior celebrul Conservator și unde va fi numit director în 1822. Cel
mai influent compozitor și profesor de muzică din Franța începutului de secol
al XIX-lea, Cherubini va fi numit în 1841 Comandor al Legiunii de onoare,
primul muzician care a primit această distincție în istoria Franței.
În 1816, Luigi
Cherubini era numit superintendent al capelei regale, pentru care compune în
1820 un Marș funebru, una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale, cel mai
probabil, pentru funeraliile ducelui du Berry, nepotul regelui Franței, Ludovic
al XVIII-lea. O lucrare care figurează și pe acest disc.
Cea mai
consistentă lucrare de pe acest album rămâne Simfonia în Re major, unica
lucrare de gen compusă de Luigi Cherubini și una dintre foarte puținele
simfonii din repertoriul italian al începutului de secol XIX. Mare parte a
creației lui Cherubini este dedicată teatrului liric, doar această simfonie și
uvertura în Sol major, care de asemenea poate fi ascultată pe acest disc, sunt
singurele lucrări orchestrale de mai mari dimensiuni din creația lui Cherubini
care nu au legături cu teatrul liric.
Cherubini și-a
compus simfonia în anul 1815, în timpul unei vizite la Londra. Găsim aici o
interesantă mixtură între scriitura de tip italian și cea de tip german din
acea epocă; Cherubini nu-și propune să-i imite nici pe Haydn, nici pe
Beethoven, ci, folosindu-se de formele clasice, propune un discurs în care
recunoaștem inventivitatea melodică de tip italian.
Beethoven spunea
că singurul dintre contemporanii săi care i-ar putea fi egal este Luigi
Cherubini, iar astăzi, la aproape 200 ani de la dispariția lui Cherubini, ne
dăm seama că poate există adevăr în această afirmație. Mai ales, dacă lucrările
lui Cherubini se bucură de o interpretare revelatoare, cum este cea a
Orchestrei Teatrului Scala din Milano, sub bagheta inspiratului Riccardo
Chailly. Discursul este clar construit, limpede și logic; există și acea
transparență de tip cameral care face deliciul clasicismului, care ne arată
simplitatea, dar nu simplismul acestei muzici. A interpreta cu har muzica
clasică este apanajul doar al unor mari muzicieni – așa cum sunt cei din
Orchestra Teatrului Scala din Milano, conduși de un maestru, Riccardo Chailly.