Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Rudolf Buchbinder - The Diabelli Project' - CD Review, 28 martie 2020

Rudolf Buchbinder este o personalitate a lumii muzicale, membru de onoare al Filarmonicilor din Viena, Israel, al Orchestrei Simfonice din Viena și al Musikverein, oferind de-a lungul anilor versiuni memorabile ale celor mai importante lucrări pentru pian de Mozart, o integrală Haydn, Sonate, Concerte și Variațiuni de Ludwig van Beethoven. Ne oprim la acest ultim vast capitol, Beethoven - pus în valoare printr-un proiect cu adevărat inedit, acum când se aniversează 250 de ani la nașterea sa : primul album al pianistului apărut sub sigla Deutsche Grammophone în 6 martie 2020. Se numește "The Diabelli Project" și reprezintă o încununare a vastei experiențe pe care Rudolf Buchbinder a dobândit-o pe parcursul carierei sale. În timpuri mai bune această lansare ar fi fost urmată de un turneu mondial de promovare, care se amână pentru o dată care se va anunța ulterior.

Variațiunile pe un Vals de Diabelli, declară pianistul Rudolf Buchbinder, reprezintă un leitmotiv al vieții sale. Ele sunt augumentate în acest nou proiect printr-o serie de alte Variațiuni pe același Vals de Diabelli comandate de pianist unor creatori contemporani, foarte diferiți ca structură. Îi amintesc doar pe Lera Auerbach, Brett Dean, Toshio Hosokawa, Christian Jost, Brad Lubman, Philippe Manoury, Max Richter, care duc mai departe proiectul inițiat de compozitorul și editorul austriac.

"Un foarte bun om de afaceri" - comentează Rudolf Buchbinderpe site-ul său, Diabelli realiza o remarcabilă colecție de 50 de variațiuni pe un vals propriu, care au reunit numele cele mai cunoscute în saloanele timpului, ca într-un fel de clasament modern. Beethoven inițial ar fi refuzat să participe, considerând mult prea banal, valsul propus de Diabelli, sau potrivit unei alte ipoteze, nu ar fi fost înștiințat la timp și a compus ulterior cele 33 de Variațiuni, care au fost comparate de istorici doar cu Variațiunile Goldberg de Bach. Este una dintre cele mai uluitoare partituri pianistice, "un microcosmos al geniului Beethovenian", potrivit lui Hans von Bulow, primul care le-a interpretat la mai bine de 30 de ani după publicarea lor.

Revenind la Rudolf Buchbinder, reținem afirmația sa potrivit căreia, până acum a interpretat Variațiunile Diabelli de Beethoven de 99 de ori, păstrând din copilărie obiceiul de a-și contabiliza programele de concert, ca atare acest album "Diabelli 2020" reprezintă o aniversare particulară a relației sale speciale cu muzica lui Beethoven, prin această a o suta interpretare a celebrelor Variațiuni. "Ele reprezintă pentru mine cea mai emoționantă lucrare. Sunt muzică despre muzică. Beethoven este evident inspirat de Variațiunile Goldberg de Bach, dar citează și alți zei ca Haydn și Mozart căruia îi dedică Variațiunea nr.22 cu motivul Don Giovanni. La final Beethoven revine la sine însuși, citând în Variațiunea nr. 33 motive din ultima sa Sonată op.111, revelând geniul său de a demonta un simplu vals în părțile sale structurale pentru a le reasambla în toată complexitatea oferită de propria sa imagine, concepție".

Rudolf Buchbinder - ne așteptam să ne uimească din nou, așteptam această interpretare monolit, ce redă pianului virtuți simfonice, culori și umbre infinite, o dinamică impresionantă, o prezență răspicată, artistic -deopotrivă monumental, copleșitor, dar și infinit poetic. În esență Beethoven. "Totul este de a avea încredere în Beethoven și a-ți permite să te lași purtat de enorma creativitate a variațiunilor sale", concluzionează pianistul.

Și lucrurile nu s-au oprit aici. Artistul austriac și-a propus să continue ideea lui Diabelli, și la rândul său a angrenat 11 compozitori contemporani să scrie la rândul lor, potrivit stilului lor, noi Variațiuni pe tema cunoscutului Vals. Din nou îl citez: "În cei peste 60 de ani ai carierei mele întotdeauna scopul meu a fost să îmbin tradiția cu inovația, fidelitatea cu libertatea, autenticitatea și deschiderea în interpretări definitive. Iar casa de discuri Deutsche Grammophone urmărește toate aceste valori. A fost clar pentru mine - Proiectul "Diabelli 2020" a devenit o punte peste timp și o nouă înregistrare a ciclului Diabelli ar fi avut sens doar dacă tineri compozitori erau convinși să contribuie la rândul lor cu noi Variațiuni pe tema Valsului. Și sunt foarte mândru, pentru că au acceptat să se implice în proiect de la minunata Lena Auerbach la Max Richter".

Câteva cuvinte despre acești creatori contemporani - Lena Auerbach, pianistă și compozitoare născută în Rusia, acum stabilită în Statele Unite ale Americii, scriind o muzică de o mare intensitate în forme tradiționale din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, însă potrivit limbajului contemporan - ea propune piesa "Diabellical Waltz", urmată de "Variation for Rudi"de Brett Dean, o variațiune dedicată cu admirație pianistului Rudolf Buchbinder într-un limbaj stravinskian de unul dintre cei mai valoroși compozitori ai Australiei, și "Verlust"de Toshio Hosokawa, de asemenea unul dintre cele mai sonore nume din peisajul componistic japonez actual, care i-a oferit această Variațiune pianistului după un concert susținut în Japonia. Titlul înseamnă pierdere și aduce valsului lui Diabelli o amprentă de o mare serenitate, tipică culturii japoneze.

Urmează "Rock it Rudi" de Christian Jost, compozitor și dirijor german care propune o variantă exuberantă, ritmică a Valsului lui Diabelli, Brad Lubman semnează "Variation for R. B."ca "un arc prin istoria muzicii"(l-am citat pe Rudolf Buchbinder), aidoma compozitorului Philippe Manoury, în "Două secole mai târziu", variațiune ce aduce ecouri din pointillism și numai puțin de 12 indicații metronomice de tempo. Ascultăm și o Variațiune intitulată simplu Diabelli de Max Richter, un nume care ne este familiar, și o alta semnată Rodion Shchedrin, decanul de vârstă în această selecție, care își începe discursul "quasi improvisato".

Adăug alte trei nume - compozitorul austriac Johannes Maria Staud semnând Variațiunea "A propos...de Diabelli", într-o notație creativă care a constituit o provocare pentru pianist, după cum declară, "Blue orchid" de Tan Dun, dirijor și compozitor chinez, laureat cu un premiu Oscar pentru coloana sonoră a filmului "Crouching Tiger, Hidden Dragon", oferind o versiune contemplativă, aproape statică a materialului sonor - și la final, o Variațiune Diabelli de Jörg Widmann, în care recunoaștem cel mai ușor materialul original, tratat desigur într-o manieră personală, cu citate și la un moment dat într-un ritm de boogie woogie, o muzică pe care Rudolf Buchbinder declară că o asociază cu plăcere imaginii lui Beethoven. Ceea ce ascultați este o continuare a proiectului inițiat cu aproximativ 200 de ani în urmă de Anton Diabelli, antologia Vaterländischer Künstlerverein în care apar 51 de compozitori austrieci sau asociați imperiului austriac.

În continuarea celui de-al doilea compact disc "The Diabelli project", Rudolf Buchbinder revine la această antologie a anului 1824, selecționând și câteva dintre lucrările celor 51 de compozitori. În prezentarea materialului el se declară foarte atașat de această colecție, este de-altfel printre puținii pianiști care au înregistrat-o integral încă din anul 1973, considerând-o ca o plimbare muzicală prin Viena lui Beethoven. Și ne delectăm cu această pianistică exemplară, Rudolf Buchbinder interpretând Variațiuni pe un vals de Diabelli de Johann Nepomuk Hummel, Friedrich Kalkbrenner, Conradin Kreutzer, Franz Liszt,(în vârstă de 11 ani), Ignas Moscheles, Franz Xaver Wolfgang Mozart (fiul lui Mozart), Franz Schubert și Carl Czerny din cuprinsul colecției Vaterländischer Künstlerverein, cu adevărat o audiție inedită pentru noi toți. Și reținem fără îndoială această ambițioasă și extrem de valoroasa apariție discografică a pianistului Rudolf Buchbinder - "The Diabelli Project", lansată cu ocazia aniversării a 250 de ani de la nașterea lui Ludwig van Beethoven - un dublu album considerat de critici poate cel mai important proiect al acestui an aniversar prin calitatea interpretării, anvergura și modul în care a fost adusă în actualitate această idee.

Marina Nedelcu