Discurile anului 2020
Pianistul Vikingur Olafsson - Music box, 30 martie 2020
Un album în
premieră, lansat pe 27 martie 2020 de casa Deutsche Grammophon: Debussy și
Rameau în interpretarea pianistului islandez de 36 ani, Vikingur Olafsson.
O alăturare
interesantă: doi dintre cei mai mari compozitori ai Franței, Rameau și Debussy
– un album care explorează universul acestor doi atât de importanți creatori,
alternând lucrările lui Rameau și Debussy într-o alăturare interesantă, în care
regăsim și opusuri foarte cunoscute, dar și lucrări mai rar cântate. De
exemplu, selecțiuni din Suitele în Re major, la minor și Sol Major de Jean
Philippe Rameau și două preludii de Claude Debussy: Fata cu părul bălai și
Ondine sau selecțiuni din Suita Colțul copiilor.
Acesta este al
treilea album semnat de Vikingur Olafsson pentru casa Deutsche Grammophon. Pe
precedentele două, le-am ascultat și noi la Radio România Muzical: lucrări de
Philipp Glass și Johann Sebastian Bach, cu apariții în 2017 și 2018 – mai ales
al doilea album constituind un mare succes, care a revelat un pianist profund
și foarte interesant, care glisează de la repertoriul de muzică contemporană la
cel tradițional.
Nu sunt convinsă
că ascultând albumul Debussy-Rameau chiar nu mai știi cine este compozitorul
fiecărei lucrări, așa cum crede Vikingur Olafsson. Însă sunt de acord că un
album cu muzica lui Rameau interpretată la pian era necesar și relevă încă o
dată frumusețea acestei muzici scrise de unul dintre marii compozitori ai
Franței, inovator în vremea sa și astăzi, din păcate, mai rar cântat. Sigur, Rameau
a scris pentru clavecin pentru că doar acest instrument exista în vremea lui;
însă e păcat să nu-i fie cântată muzica mai des, doar pentru că astăzi
clavecinul e atât de rar întâlnit. Și în fond, muzica lui Rameau sună atât de
bine, indiferent pe ce instrument este cântată...
Ideea albumului mi se pare foarte interesantă: alăturarea și
alternanța pieselor scrise de Rameau și Debussy, unde descoperim un filon
comun, care transcende epocile istorice diferite în care au trăit cei doi. Lui
Olafsson i se potrivește mai bine, neașteptat aș spune, muzica lui Rameau,
decât cea a lui Debussy, deși, ținând cont de experiența lui în interpretarea
muzicii contemporane, mai curând ar fi fost invers. Debussy-ul lui Olafsson nu
are suficientă profunzime și aceasta face ca, mai ales în partiturile mai
lente, să se resimtă o anumită lipsă de vigoare și interesul ascultătorului se
pierde. Însă la Rameau, mai ales nuanțele de piano și tempo-urile lente sunt de
admirat – în ciuda aparențelor, este mai greu de cântat o piesă lentă și cu o
dinamică scăzută, mai greu de menținut interesul publicului. Mi-am amintit
ascultându-l pe Olafsson de Rameau-ul lui Grigory Sokolov, și el, un mare
interpret al lui Rameau.