Discurile anului 2020
Albumul 'Johann Sebastian Bach - Clavecinul bine temperat, caietul I' - CD Review, 25 aprilie 2020
In plină izolare, muzica rămâne la nivel afectiv, una dintre marile bucurii, mai ales atunci când avem ocazia să vorbim despre noi apariții discografice, cu adevărat valoroase. "Acestea sunt momentele pe care abia le aștept în muzică, atunci când pot să am imaginea completă a unui compozitor și să simt că este acolo cu totul". Cuvintele aparțin unui mare artist, Trevor Pinnock - clavecinist și dirijor, fondator al ansamblului "The English Concert" care, în data de 10 aprilie a lansat un dublu album la casa de discuri Deutsche Grammophone - anume "Clavecinul bine temperat" - caietul I de Johann Sebastian Bach. Admirăm acest demers pe mai multe planuri: în primul rând construcția sonoră care este cu totul excepțională - Preludii si Fugi în cele 24 de tonalități, un moment de cotitură când muzica se detașa de sistemul modal și adopta această structură sonoră tonală, îmbrățișată de clasicism. În al doilea rând, sonoritatea clavecinului, aleasă cu mare înțelepciune, fără stridențe și asperități și desigur interpretarea care decantează și însumează o experiență de o viață, elementul afectiv fiind dublat de o mare cunoaștere, cea a specialistului care de-altfel își explică demersul:
"Am decis să înregistrez acest prim caiet într-un acordaj pe care bănuiesc că Bach l-ar fi folosit, unul foarte grav, cu un ton față de standardul modern și cu un semiton mai jos față de cum este acum înregistrată muzica barocă. Desigur în epoca barocă erau o multitudine de acordaje și lumea nu era atât de preocupată de acest subiect ca acum. Știm că Bach avea propriul acordaj, care se potrivea cu fiecare tonalitate, și suntem familiarizați și cu teoriile timpului. Nu cunoaștem cu exactitate însă acordajul propriu-zis ales de Bach, dacă folosea sistemul egal temperat, sau ceva ce se potrivea pentru toate tonalitățile, ceea ce nu este același lucru. Un aspect muzical este că la clavecin și la orgă temperarea egală nu este prea plăcută pentru sonoritatea instrumentelor. Dar este evident pentru mine faptul că Bach nu a folosit o temperanță extremă. Nu cred că el căuta culoarea unei tonalități într-o manieră extremă. Și ce mă face să susțin acest lucru este faptul că realiza transpoziții în cadrul aceleași lucrări. Principala sa obsesie era să exploreze toate tonalitățile din punct de vedere compozițional, și nu atât maniera de acordare - aceea a unui sistem temperat aproximativ care îi oferea mici schimbări de culoare între tonalități. Putem doar să facem speculații pe această temă. Și probabil că el nu s-a gândit niciodată la faptul că aceste 24 de preludii si fugi vor fi vreodată cântate toate împreună".
Este o lungă și la un moment dat nu foarte accesibilă audiție - cele 24 de Preludii și Fugi din Clavecinul bine temperat, caietul I de Johann Sebastian Bach, pe care le-am mai ascultat mai ales la pian, auzul nostru fiind obișnuit mai mult cu sonoritatea acestuia. Însă vă asigur că viziunea lui Trevor Pinnock, modul în care și-a ales instrumentul, și și-a gândit în ansamblu acest ambițios demers este cu totul special și merită toată atenția și admirația dumneavoastră.
Un pionier al curentului istoric de interpretare a muzicii vechi, Trevor Pinnock ne oferă acest prim caiet al Clavecinului bine temperat de Johann Sebastian Bach pe care îl consideră o călătorie de o viață - de la vârsta de 12 ani până în prezent la cei peste 70 de ani pe care îi are. Artistul declară că a înregistrat la 20 de ani câteva Preludii si Fugi, realizând faptul că într-o zi va trebui să le interpreteze integral. Muntele părea de nesurmontat, și ca atare acest proiect a tot fost amînat, până de curând când a considerat cu nu mai poate prelungi această amânare. Iar odată apărut acest album, ne asigură că această muzică va deveni centrul existenței sale, pentru tot restul vieții. Cred că această afirmație poate fi susținută și de cealaltă parte a baricadei, și mă refer la celor mai avizați și mai pasionați dintre admiratorii muzicii vechi.