Discurile anului 2020
Contratenorul Franco Fagioli - albumul 'Veni, vidi, vinci' - Music box, 27 aprilie 2020
Un album a cărui
lansare fusese programată inițial pentru 17 aprilie, acum, programată pentru 8
mai – prezentat, deci, la Radio România Muzical în avanpremiera lansării sale
internaționale.
Este vorba despre
arii de Leonardo Vinci, interpretate de contratenorul Franco Fagioli, alături
de ansamblul Il Pomo d’oro – iar discul se intitulează sugestiv “Veni, vidi, vinci”.
Sigur, Franco Fagioli nu câștigă aici nicio victorie rapidă, așa cum făcea Iulius Cezar, autorul
acestei celebre expresii, în antichitatea romană, însă aduce în lumina
reflectoarelor muzica lui Leonardo Vinci, compozitor care a trăit între anii 1690
și 1730, reprezentant al școlii napoletane de operă.
La începutul
secolului al XVIII-lea, Napoli era un reper important în lumea operei; aici
activa celebrul Farinelli, care în 1728 interpreta premiera operei Medo de
Leonardo Vinci. Pe acest disc: două arii din opera Medo de Leonardo Vinci, cu
contratenorul Franco Fagioli.
Albumul cuprinde 12 arii de Leonardo Vinci, dintre care 7
sunt înregistrate în premieră mondială. Sigur, este un omagiu adus acestui
compozitor napoletan care a avut o influență considerabilă în epoca lui,
remarcându-se prin stilul elegant și virtuozitatea vocală solicitată
cântăreților; Pergolesi i-a fost elev, și, se pare, Vivaldi și Handel au fost
influențați, de asemenea, stilul lui Vinci. Totuși, aș remarca faptul că poate
nu întâmplător partiturile sale nu mai sunt prea des cântate astăzi; Leonardo
Vinci rămâne totuși un manierist, pe care nu prea îl putem compara cu Vivaldi,
de pildă. Însă apreciez interesul cântăreților de a-și îmbogăți repertoriul,
iar pentru un contratenor, muzica lui Vinci este, fără îndoială, o descoperire.
Cel puțin pentru Franco Fagioli, care are capacitatea de a mânui acest
repertoriu în avantajul său, referindu-mă aici la ușurința cu care stăpânește
acest repertoriu, în ciuda dificultăților de tehnică vocale pe care le ascunde.
Nu este primul
album pe care numele compozitorului napoletan Leonardo Vinci și al
contratenorului argentinian Franco Fagioli apar împreună: în 2013, apărea
integrala operei Astaserse de Vinci
cu Fagioli în distribuție. Tot din același an datează și colaborarea lui
Fagioli cu concernul Universal; el este, de altfel, și primul contratenor care
a semnat un contract cu Deutsche Grammophon, parte a acestui concern. În 2016
și 2018, Deutsche Grammophon a publicat două albume cu arii de Rossini și
Handel. Tot în 2018 a apărut și integrala operei Serse de Handel, care a primit în 2020 premiul ICMA la categoria
muzică barocă vocală.
Într-adevăr, este
imposibil să nu rămâi impresionat de vocea lui Franco Fagioli, acest
contratenor care posedă un ton învăluitor și cald, alături de o virtuozitate
flamboaiantă și inteligență în abordarea repertoriului. Nu știm cum cântau, de
fapt, celebrii castrați din secolul al XVIII-lea, însă îmi închipui că Fagioli
se apropie mult de acele voci legendare, cu abilități tehnice ieșite din comun,
la care Fagioli adaugă sensibilitate și emoție. Este și cazul pentru acest
album, care nu cred că excelează prin repertoriul ales, ci mai ales, prin vocea
acestui cântăreț atât de special, admirabil susținut de ansamblul Il Pomo d’oro,
specializat în interpretări ale
muzicii vechi. Un contratenor de a cărui prezență la București ne-am putut
bucura în 2015, la festivalul Enescu, când a apărut în distribuția operei Cattone in Uttica de Leonardo Vinci.