Discurile anului 2020
Edward Elgar cu dirijorul Daniel Barenboim și Capella de Stat din Berlin - Music box, 24 august 2020
Un nou disc Elgar
– se pare că vara aceasta mai mulți mari muzicieni au ales lucrările acestui
compozitor englez care descrie atât de bine atmosfera finalului de secol
XIX-început de secol XX, acel belle epoque când o lumea se sfârșea și alta se
ivea la orizont: cam ca timpurile noastre de acum.
Elgar interpretat
de Capela de stat din Berlin, dirijor Daniel Barenboim – și două lucrări pe
care mai rar avem ocazia să le ascultăm: ciclul de lieduri Sea Pictures op. 37
– cu mezzosoprana Elina Garanca solistă și Studiul simfonic Falstaff op. 68.
Ambele, pe un disc lansat de casa Decca pe 24 iulie 2020.
Elgar este un
proiect de lungă durată al dirijorului Daniel Barenboim. În ultimii ani, la
casa Decca au apărut deja oratoriul Visul lui Gerontius în 2017, Simfonia I în
2016, Simfonia a II-a în 2014, Concertul pentru violoncel și orchestră, cu
Alisa Weilerstein solistă, în 2013.
Barenboim rămâne
dirijorul non-britanic care a promovat cel mai mult muzica lui Elgar la nivel
internațional. Într-un interviu acordat recent ziarului New York Times,
Barenboim explică: “trebuie să admit că, istoric, Elgar nu este atât de important. Dacă nu s-ar fi născut, dezvoltarea muzicii
ar fi fost aceeași. Dar există o calitate unică în muzica lui care îmi vorbește
direct: ceva care ține de emoție, în cel mai bun sens al cuvântului. Ceva
foarte adânc și foarte sincer care are legătură, presupun, cu limbajul său
armonic, care diferă de cel al altor compozitori. Cel mai apropiat îi este
Richard Strauss.”
Dintr-un concert live ce a avut loc în 16 decembrie 2019 fac parte ciclul de lieduri
Sea Pictures – Tablouri marine op. 37 de Edward Elgar. O lucrare compusă în
anul 1899, alcătuită din 5 lieduri care surprind diferite scene: o nocturnă
marină, o furtună pe insula Capri, oceanul, scene exotice într-un recif de
corali și valurile amenințătoare pe care le înfruntă un înotător. Mezzosoprana
Elina Garanca, Capela de stat din Berlin și dirijorul Daniel Barenboim.
O mai mare
incisivitate a discursului poate ar fi fost necesară în interpretarea solistei,
care surprinde și cu inconsistența vocală din registrul grav. Însă frumusețea
muzicii rămâne, aceeași și în Studiul simfonic op. 61 Falstaff, lucrare ce a
avut premiera în anul 1913. Ne aflăm de fapt în fața unui poem simfonic.
Barenboim însuși afirma în același interviu apărut în New York Times că dacă
simfoniile lui Elgar sunt aproape de poemele Don Juan și Viață de erou de
Richard Strauss, Falstaff poate fi ușor comparat cu Till Eulenspiegel al
aceluiași Richard Strauss. Probabil că o interpretare cu mai mult nerv ar fi
pus mai bine în lumină această lucrare interesantă și colorată, cu un final
subit, așa cum este cel al personajului shakesperian Falstaff.