Urmează: 9.55
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 9.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2021

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Pianistul Aaron Pilsan - caietul I din 'Clavecinul bine temperat' - Music box, 26 aprilie 2021

Vă propun caietul I din "Clavecinul bine temperat" de Johann Sebastian Bach - monumentală colecție înregistrată de pianistul Aaron Pilsan pentru casa franco-belgiană Alpha Classics. Albumul a fost lansat la nivel internațional pe 26 martie 2021.

Aaron Pilsan este un pianist austriac de 25 ani - i-am mai ascultat înregistrările în calitate de acompaniator al violoncelistului Kian Soltani. Kian Soltani a fost și invitat al festivalului Enescu, în 2017, când a evoluat alături de Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca. Este însă prima dată când ascultăm un CD cu recital susținut de Aaron Pilsan - pianist considerat un copil-minune, dar care și dincolo de copilărie, și-a păstrat statutul de pianist cu statură internațională, construindu-și atent cariera care l-a adus, solist sau acompaniator, pe marile scene ale lumii.

Bach i-a fost aproape încă din copilărie - așa că nu surprinde proiectul său de a înregistra integrala "Clavecinului bine temperat", din care noi ascultăm astăzi caietul I. O capodoperă a literaturii universale, un răspuns la o problemă practică și teoretică, cea a temperării, oferită de un geniu - acesta este "Clavecinul bine temperat", care ne arată varietatea posibilităților oferite de tonalitățile majore și minore construite pe cele 12 sunete existente din semiton în semiton în cadrul unei octave.

A interpreta Bach a devenit dificil - pentru că sunt atât de multe unghiuri de abordare, atâtea maniere de interpretare, atâtea modele din trecut. O adevărată provocare pentru un tânăr pianist de 25 ani, oricât de talentat ar fi el! Însă îmi dau seama că Aaron Pilsan nu s-a gândit la nimic din toate acestea când a abordat această integrală: el nu își propune nici o viziune istorică, nici una clasică. Mai curând, sunt un om și un pian, dialogând asupra unei muzici geniale; Pilsan nu-și propune nici să filosofeze introvertit asupra acestei partituri, ci ne ghidează într-o lume plină de comori, pe care vrea să o descopere și către cât mai mulți alții. Dacă căutați o interpretare valoroasă și ușor de abordat și de publicul care are 25 ani astăzi, iat-o sub degetele unui pianist de 25 ani, talentat, poate nu perfect, dar foarte convingător în discursul său onest și atent construit.

Cristina Comandașu