Discurile anului 2021
Orchestra Simfonică din Pittsburgh, dirijor Manfred Honeck - Brahms și MacMillan: Music box, 6 decembrie 2021
Cel mai nou disc
al Orchestrei Simfonice din Pittsburgh, înregistrat sub bagheta dirijorului
austriac Manfred Honeck, care conduce cu succes din 2007 acest ansamblu, a
apărut în 22 octombrie 2021 și a fost nominalizat la premiile ICMA 2022, la
categoria muzică simfonică.
Pe acest album
regăsim Simfonia a IV-a de Johannes Brahms, înregistrată în concerte din
aprilie 2018 și Larghetto de James MacMillan – lucrare comandată special pentru
aniversarea a 10 ani de colaborare între Manfred Honeck și Orchestra Simfonică
din Pittsburgh și interpretată în premieră absolută în octombrie 2017.
Revista britanică
Gramophone vorbește despre “impresia de reînnoire interpretativă” pe care o transmite
Simfonia a IV-a de Johannes Brahms, în viziunea lui Manfred Honeck. Ceea ce este valabil, cred, pentru mai
toate abordările lui Manfred Honeck, capabile să aducă un suflu nou sau o
viziune aparte asupra unor partituri consacrate. Iar acest suflu nou nu vine
din nonconformism, ci din cercetarea adâncă a partiturii originale, ceea ce se
poate vedea din analiza amănunțită din bookletele producțiilor semnate de
Manfred Honeck.
Despre Simfonia a
IV-a de Johannes Brahms, Honeck marchează chiar afirmația compozitorului, care
nota că a compus “o nouă
simfonie tristă”. Da, este o nuanță de tristețe melancolică în interpretarea propusă de Manfred Honeck,
susținută de tempo-urile mai lente pe care le abordează și de lipsa totală a
emfazei pe care o auzim în alte interpretări. Însă avem și o mai mare claritate
a sunetului, susținută de modul cum fiecare partidă din orchestră își
construiește discursul și din știința dirijorului de a ansambla apoi totul
într-o arhitectură fără fisură. Totul, culminând în passacaglia din ultima
parte, un sumum al tehnicilor componistice a căror tradiție a plecat din baroc
și a ajuns la dezvoltarea romantică de la finalul de secol XIX. Este o lume pe
care Brahms o vedea apunând; pentru noi, astăzi, un reper al valorii și al
tradiției, la care putem să ne raportăm în căutarea Absolutului.
Pe acest album
regăsim și lucrarea compozitorului scoțian James MacMillan, comandată special
de orchestra americană pentru a marca aniversarea a 10 ani de colaborare cu
dirijorul Manfred Honeck. James MacMillan, compozitorul în vârstă astăzi de 62
ani, a folosit pentru această lucrare aniversară materialul muzical al unei piese
corale pe care o scrisese în 2009, Miserere. Așa s-a născut Larghetto pentru
orchestră, un lamento, cu caracterul unui imn de devoțiune într-un cadru modal
al muzicii celtice – cum notează chiar James MacMillan. Este o lucrare de o
expresivitate deosebită, fără nicio asperitate la care ne-am gândi, poate, în
cazul unei muzici contemporane, cu o trimitere evidentă la o muzică liturgică,
ceea ce este o dedicație în sine pentru Manfred Honeck, cunoscut pentru
fervoarea credinței sale creștine.