Cvartetul de coarde 'Modigliani' - Franz Schubert - CD Review, 21-25 februarie 2022
În această săptămână vă propun, în premieră la Radio România Muzical, un set discografic de excepție - Cvartetele de coarde semnate de Franz Schubert, în interpretarea cvartetului Modigliani. Acest apreciat ansamblu stabilit la Paris are o activitate de peste 18 ani pe scene din Europa și Statele Unite ale Americii, a obținut premii prestigioase și a colaborat cu muzicieni renumiți precum pianiștii Nicholas Angelich, Yefim Bronfman și Beatrice Rana, clarinetista Sabine Meyer și violoncelistul Daniel Muller Schott. Cvartetul Modigliani a înregistrat până acum 15 albume cu creații din stiluri diverse, axate în special pe repertoriul clasic și romantic, dar și cu incursiuni în muzica de secol XX. Pentru înregistrările sale, cvartetul francez a primit până acum premii Diapason d'Or și Choc Classica. Cel mai recent album al formației franceze, lansat în 28 ianuarie la casa Mirare, este unul de anvergură, foarte ambițios și bine realizat, fiind dedicat celor 15 cvartete de coarde din creația lui Franz Schubert. Înregistrările sunt cuprinse într-un set de 5 CD-uri și au avut loc pe parcursul anului trecut în studiouri din Franța și Germania.
Cvartetul Modigliani, alcătuit din violoniștii Amaury Coeytaux și Loic Rio, violistul Laurent Marfaing și violoncelistul Francois Kieffer, a fost format în anul 2003, la Paris, de un grup de prieteni muzicieni, după terminarea studiilor la Conservatorul din capitala Franței. În primii ani de activitate, cvartetul Modigliani a câștigat concursuri muzicale din Eindhoven, Florența și New York, apoi a susținut concerte camerale în Europa, Asia, America de Nord și de Sud, pe scene precum Wigmore Hall din Londra, Sala Pierre Boulez din Berlin, Flagey din Bruxelles sau Filarmonica din Koln. În anul 2014, membrii ansamblului au devenit directori artistici ai festivalului "Rencontres Musicales d'Evian", unul dintre cele mai importante evenimente muzicale din Franța.
La vârsta de doar 14 ani, când era dirijor și elev strălucit la școala Stadtkonvikt din Viena, Franz Schubert a scris primul său cvartet de coarde, un gen pe care nu l-a părăsit până la sfârșitul vieții. A compus în total 15 cvartete, pe parcursul a 15 ani, piese de o inventivitate remarcabilă și de un lirism cuceritor, aflate la granița dintre stilul clasic și cel romantic. Ele reflectă evoluția lui Schubert, de la perioada în care s-a exprimat intuitiv, spontan, optimist, fiind inspirat de limbajul compozitorilor pe care i-a admirat - Haydn, Mozart și Beethoven, până la ultimii ani în care a creat structuri sonore mai ample, o muzică de cameră sofisticată și emoționantă, de o profunzime și măiestrie artistică inegalabilă.
Despre cvartetele din prima etapă de creație a compozitorului austriac, Francois Kieffer - violoncelistul Cvartetului Modigliani, spune că ele "debordează de fericire naivă, spontaneitate și intuiție superbă, o întreagă lume de expresivitate intensă și sensibilitate." Iar ultimele cvartete de Schubert au, în viziunea violistului Laurent Marfaing, "un stil unic, o lume sonoră care îi aparține în întregime compozitorului și care nu mai are similitudini cu cvartetele clasicilor Haydn sau Beethoven. Indicațiile de dinamică, accentele și fluctuațiile de intensitate exprimă idei, gesturi sau culori sonore care îi sunt specifice lui Schubert, în ultima sa etapă de creație". Dramatismul intens și imaginația debordantă din aceste cvartete creează un univers nou, eliberat de sistemul tonal strict din clasicism, pentru a releva un spirit romantic poetic și un spectru larg de sentimente. În interpretarea sa, Cvartetul Modigliani înțelege toate aceste aspecte ale muzicii lui Franz Schubert, are o versiune pătrunzătoare, emoționantă și totuși echilibrată, fără excese dinamice, exprimând o anume noblețe și puritate, care nu ne poate lăsa indiferenți.
De menționat este faptul că membrii Cvartetului Modigliani sunt iubitori ai instrumentelor de epocă: Amaury Coeytaux și Loic Rio cântă pe viori construite de Giovanni Battista Guadagnini în jurul anului 1775, Laurent Marfaing beneficiază de sunetul unei viole Luigi Mariani de secol 17, iar Francois Kieffer cântă pe un violoncel Matteo Goffriller care datează din anul 1706. Aceste instrumente prețioase contribuie la coeziunea stilistică și interpretativă a Cvartetului Modigliani.