Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze, dirijor Zubin Mehta - CD Review, 25 mai 2023
Piotr Ilici Ceaikovski - Simfonia a V-a op. 64 în mi minor.
În 5 mai 2023 a fost lansat un nou album la casa de discuri a Radiodifuziunii Bavareze, înregistrat acum mai bine de un deceniu, în anul 2013: este vorba despre imprimări live, din cadrul unor concerte pe care renumitul dirijor Zubin Mehta le-a susținut la sala Philharmonie im Gasteig. Muzicianul indian a fost legat de-a lungul timpului de viața muzicală din München - între anii 1998 și 2006 a condus Opera Bavareză de Stat ca director muzical și a avut colaborări de succes cu Orchestra Radiodifuziunii Bavareze. El a contribuit semnificativ la dezvoltarea acestei orchestre simfonice din München, pe care o cunoaște în profunzime. Iar acest fapt este evident și atunci când ascultăm înregistrările de o calitate deosebită realizate de Zubin Mehta la pupitrul ansamblului amintit, desigur și în cazul albumului care cuprinde Simfonia a V-a de Ceaikovski și Poemul simfonic Mazeppa de Liszt - două lucrări emblematice ale repertoriului romantic. De pe acest disc vă propun Simfonia compusă de Ceaikovski acum 135 de ani și dedicată muzicianului german Theodor Ave Lallemant, lucrare cu permanente explorări afective, cu un dramatism intens ce reflectă starea depresivă și suferințele ce îl chinuiau la acea vreme pe faimosul compozitor - o atmosferă redată prin tipare ritmice obsesive și melodii nostalgice interpretate expresiv de Orchestra Radiodifuziunii din Munchen. "Introducerea: o abandonare totală în mâinile destinului" - scria Ceaikovski despre prima parte a Simfoniei sale în mi minor, a cărei primă temă devine un leitmotiv, în diferite forme, pentru întreaga partitură. În partea a doua Andante cantabile, această temă a destinului capătă o natură mai optimistă, idilică, în tonalitate majoră, urmează celebrul vals din partea a treia și în final un regal sonor - maiestuos, care i-a adus însă și critici lui Ceaikovski după data primei audiții, în anul 1888, invocat fiind un anume festivism nesincer, ostentativ al ultimei părți. Indiferent de controversele legate de această eventuală falsitate emoțională, ea reflectă caracterul oscilant al compozitorului. Însă geniul său nu poate fi pus la îndoială, și nici calitatea extraordinară a interpretării Orchestrei Radiodifuziunii Bavareze condusă magistral de Zubin Mehta.