"Schumann 41/51. Florestan & Eusebius". Orchestra Simfonică București, John Axelrod - CD Review, 13 noiembrie 2023
Robert Schumann - Simfonia a IV-a, versiunea revizuită în 1851
În 22 septembrie a fost lansat, la casa de discuri Orchid Classics, albumul Schumann 41/51. Florestan & Eusebius, în cadrul unui proiect dedicat de Orchestra Simfonică București și de dirijorul său principal, John Axelrod, Simfoniei a IV-a de Schumann. Creația compozitorului german a fost influențată de afecțiunea sa bipolară, iar Simfonia op. 120 în re minor este un exemplu în acest sens. Sunt incluse, pe albumul înregistrat în martie 2023 la Sala Gloria din București, ambele versiuni ale Simfoniei: cea originală, compusă și interpretată pentru prima dată în 1841, și varianta revizuită în 1851.
Despre contextul în care au fost create cele două versiuni ale acestei partituri, ne vorbește dirijorul american John Axelrod:
"Aș dori să vă spun câteva lucruri despre psihologia din spatele celor două versiuni ale Simfoniei nr. 4 de Robert Schumann. Mulți artiști, poeți și compozitori ating limita dintre genialitate și nebunie, dar puțini dintre ei sunt internați într-un sanatoriu. Printre acești compozitori s-a numărat și Robert Schumann. După o încercare de sinucidere în 1854, a fost internat la cererea sa, diagnosticat fiind cu melancolie psihotică, termen folosit atunci pentru afecțiunea bipolară. Schumann nu și-a revenit niciodată și a murit în cele din urmă, în anul 1856. Trebuie spus că și alți membri ai familiei sale au suferit de boli mintale: sora lui de exemplu s-a sinucis. Deci au fost cel mai probabil afecțiuni ereditare. Dar poate muzica lui Schumann să ne spună ceva despre boala sa psihică? Compozitorul ne transmite indicii. Își numește faza extrovertită Florestan cel nebun, iar personalitatea sa depresivă și introvertită a fost numită Eusebius cel blând. Când a compus Simfonia a IV-a era într-un an foarte productiv, 1841. Cu un an înainte se căsătorise cu Clara Schumann. Până când a revizuit partitura în 1851, se confrunta deja cu episoade prelungite de depresie. Și perspectiva lui era sumbră. Dr. Richard Kogan crede că muzica lui Schumann a fost influențată de condiția sa bipolară. Pentru mine a fost o descoperire muzicologică fascinantă să interpretez și să înregistrez împreună cu Orchestra Simfonică București cele două versiuni ale Simfoniei op. 120 în re minor de Robert Schumann și să realizez că schimbările structurale, armonice și componistice dintre cele două au fost influențate nu doar de romantismul german, cu orchestrații și sonorități timbrale întunecate, ci au fost afectate și de fazele psihologice ale compozitorului. Versiunea originală este plină de lumină și imaginație, o expresie a clasicismului târziu și romantismului timpuriu, în stilul lui Felix Mendelssohn. Atunci când Johannes Brahms a primit de la Clara Schumann această versiune inițială din 1841, a preferat-o în locul celei revizuite și a insistat să o publice, la 50 de ani după ce a fost finalizată, în ciuda împotrivirii Clarei Schumann. Ea spunea că simfonia revizuită are o muzică diferită, mai profundă, tempo-uri mai lente cu indicații germane și este versiunea definitivă a compozitorului, în timp ce prima cu indicații de tempo italiene era neterminată. Odată cu înregistrările noastre, este pentru prima dată în istoria discografiei când pot fi ascultate ambele versiuni ale aceleiași simfonii pe un singur album. De ce? Pentru că sub microscopul psihologic, este în sfârșit posibil să descoperim ambele fațete ale compozitorului care a reușit să creeze ceea ce poate fi considerată o compoziție inspirată, divină, care ne amintește de toate vulnerabilitățile umane."