Violonistul Théotime Langlois de Swarte și "Le Consort" - albumul "Antonio Vivaldi - Concerti per una vita" - CD Review, 16 mai 2024

Cu o înregistrare în premieră mondială începe cel mai recent dublu album al violonistului Théotime Langlois de Swarte - Aria ''Occhi miei si dormire'' din opera "La divisione del Mondo" de Giovanni Legrenzi, tocmai pentru a oferi un profil sonor lumii în care s-a născut Antonio Vivaldi, sau o introducere pregătind un fragment dintr-o Sinfonie ce sugerează cutremurul care ar fi avut loc, potrivit legendei în momentul în care Vivaldi s-a născut. Cu totul originală această imagine de început propusă de violonistul francez, pentru noul său album dedicat lui Antonio Vivaldi sub titlul "Concerti per una vita" - o apariție sub sigla Harmonia Mundi din 16 februarie - Théotime Langlois de Swarte secondat de "Le Consort", un ansamblu pe care l-a înființat în 2015, pentru a explora repertoriul secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea, impunându-i liniile și conduita în interpretare.

Nu este prima dată când vă prezint un album Théotime Langlois de Swarte. Ne reamintim "The mad lover" cu pagini din Anglia secolului al XVII-lea, de asemenea albumul "Vivaldi, Locatelli, Leclair", înregistrat împreună cu ansamblul "Les Ombre". Cu alte cuvinte orice nouă apariție sub semnătura acestui briliant violinist francez este un eveniment pentru toți iubitorii muzicii vechi, deopotrivă prin calitatea interpretării, dar și a concepției întregului material. Avem nenumărate surprize în acest nou album, nenumărate concerte, sau fragmente din concerte înregistrate în premieră mondială, arii adaptate în registrul viorii, un material de o bogăție și o prospețime ușor de sesizat chiar de la prima audiție.

"Vivaldi a fost decisiv în pasiunea mea pentru vioară", declară în prezentarea albumului Théotime Langlois de Swarte. "În copilărie îl ascultam fără încetare. A fost o revelație, deopotrivă ca repertoriu și ca acest tip de vioară barocă. Scriitura concertantă exercita asupra mea o atracție absolută. Ce mă emoționează în această muzică este virtuozitatea și inventivitatea solo-urilor. Vivaldi are această forță incredibilă prin care imprimă de la început un caracter, asemănător unei arii de operă în care primele secunde sunt suficiente pentru a surprinde întreaga esență; de asemenea vocalitatea mișcărilor lente - o economie de mijloace adesea realizată cu note repetitive deasupra cărora se desfășoară o linie melodică de forță emoțională intensă. Relația dintre această virtuozitate foarte tonică și caracterul aproape etern al mișcărilor lente reprezintă un prim apogeu al viorii și, în același timp, o nouă naștere."

Comentariul violonistului Théotime Langlois de Swarte continuă în același registru. Descoperim pasiunea și competența cu care survolează aceste pagini propunându-și să construiască un sunet prin care are posibilitatea să exprime vocalitatea instrumentului, evoluția comună a repertoriului vocal și instrumental.

Ca notă particulară se remarcă o căutare a sunetului original, a esenței acestei muzici. Artistul cântă pe o vioară Jacob Stainer din 1665, cunoscându-se faptul că la l'Ospedale della Pietà, exista în timpul lui Vivaldi cel puțin un instrument asemănător. Intâlnirea cu muzicologul Olivier Fourés îl încurajează pe Théotime Langlois de Swarte să descifreze aspecte mai puțin cunoscute ale scriiturii lui Vivaldi, să prezinte diferite caractere proprii fiecărui concert, și mai ales diversitatea acestora, varietatea efectelor, culorilor, procedeelor componistice dezvăluind acest limbaj vivaldian. Important pentru artist deși foarte greu, este amplasarea fiecărui concert în context istoric, oferindu-i "o culoare particulară potrivit persoanei sau ocaziei pentru care a fost compus". Desigur timpul nu permite o astfel de detaliere, reținem concluzia - "pentru unul dintre cei mai cunoscuți compozitori ai muzicii occidentale este uimitor să constați că există mereu fațete care pot fi explorate, așa cum încearcă acest album să o facă". Reținem calitatea sonoră, prospețimea și anvergura acestui nou proiect la care cu siguranță vom mai reveni , păstrându-l fără îndoială printre favoritele acestui an discografic.

Marina Nedelcu