Baritonul Andre Schuen și pianistul Daniel Heide. Franz Schubert - Music box, 27 mai 2024

Un ciclu de lieduri: o audiție rară, în sine, de fapt, unul dintre cele mai cunoscute cicluri de lieduri din istoria muzicii - Călătorie de iarnă de Franz Schubert.

Este o ocazie de a-l asculta pe baritonul italian Andre Schuen pe un album Deutsche Grammophon lansat pe 17 mai, un cântăreț de 40 ani care a studiat la Universitatea Mozarteum din Salzburg cu soprana română Horiana Brănișteanu și care este prezent pe cele mai importante scene de operă ale lumii. Din 2021, Andre Schuen este artist Deutsche Grammophon, iar discul prezentat astăzi este al treilea apărut la această celebră casă germană - alături de același pianist Daniel Heide, Andre Schuen a înregistrat și celelalte două cicluri majore de lieduri schubertiene: Frumoasa morăriță și Cântecul lebedei.

Frumoasa morăriță și Călătorie de iarnă sunt cicluri de lieduri în adevăratul sens al cuvântului, gândite de compozitor, nu de editor ca o înșiruire muzicală, cu o logică muzicală interioară. Călătorie de iarnă este o creație a anului 1827, publicată în 1828 - Schubert avea să se stingă din viață în noiembrie 1828, la doar 31 ani, iar acest ciclu de lieduri este ultima lucrare pe care a reușit să o finalizeze, cu ultimele corecturi.

Schubert era deja foarte bolnav când a lucrat la ciclul de lieduri Călătorie de iarnă, știind că moartea era inevitabilă și foarte aproape. Se afla, la doar 30 ani, în iarna vieții, iar muzica și versurile acestor 24 lieduri surprind ca într-o monodramă artistul rătăcitor, dezamăgit în dragoste, respins de toți, întâlnindu-se cu moartea, și cu impresia finală a extraordinarului lied Flașnetarul - Der Leiermann, întruchipare a existenței implacabile.

E o atmosferă întunecată și rece în aceste lieduri, vorbind despre tristețea sfârșitului prematur al unui om tânăr, dar și despre sensuri filosofice ale vieții și morții la care prea puțini reflectăm astăzi.

Nu e ușor deloc să cânți acest ciclu de lieduri - nu pentru că pune probleme vocale, ci de expresivitate și de înțelegere. Dialogul între voce și pian este esențial - pianul fiind nu doar acompaniator, ci comentator al dramei. Pronunția, frazarea, vibrato-ul vocii - toate trebuie să fie dozate cu multă finețe, oricare tușă groasă neavându-și locul în echilibrul perfect gândit de Schubert între poezie și muzică.

Iar Andre Schuen și Daniel Heide reușesc să picteze acest tablou al Călătoriei de iarnă cu o minunată interpretare, sensibilă, dar nu romanțioasă, superb cântată în limba germană (Andre Schuen este născut în Tirolul italian și vorbește trei limbi: italiana, ladino și germana), cu un tușeu perfect adaptat al pianului. Și o colaborare aproape simbiotică între cei doi muzicieni.

O ocazie pentru noi de a explora o audiție rară în aproape 80 minute de muzică cu o muzică interpretată exemplar. Și un prilej de a ne analiza viețile, într-un timp când mai curând ne gândim la următoarea distracție sau distragere, decât la sensul existenței noastre eferemere pe acest pământ.

Cristina Comandașu