Pianistul Julius Asal - lucrări de Domenico Scarlatti și Aleksandr Skriabin - Music box, 3 iunie 2024

Un album lansat de casa Deutsche Grammophon pe 3 mai - Scarlatti și Skriabin cu pianistul german de 27 ani, Julius Asal.

Julius Asal este în prezent parte a programului BBC New Generation Artist, pentru perioada 2024-2026; a publicat primul său disc în 2022, iar în octombrie 2023, casa Deutsche Grammophon a anunțat că l-a cooptat prin muzicienii cu care colaborează, vicepreședintele companiei, specializat în noi repertorii, notând că l-a descoperit pe Asal pe instagram și i s-a părut un artist serios, cu o gândire profundă. Un caz fericit, aș spune.

Julius Asal este, într-adevăr, un artist care se remarcă prin modul cum cântă la pian și mi se pare important că o mare casă de discuri a apreciat în primul rând acest lucru, nu vreo unealtă de marketing sau vreun aspect exterior cântatului, care l-ar evidenția pe muzician.

Julius Asal este un gânditor, în modul în care-și construiește repertoriul, așa cum a făcut-o și pentru primul său disc, care nu surprinde neapărat prin lucrările alese, ci prin alăturarea lor și curgerea în ordine. Sigur că s-au mai înregistrat și preludii de Skriabin, și sonate de Scarlatti, dar niciodată nu le-am mai auzit puse împreună, într-o curgere care să sugereze oniricul. Nu am citit comunicatul de presă al casei Deutsche Grammophon decât după ce am ascultat albumul și mi-am făcut propria impresie, dar chiar așa este, cum declară și Julius Asal: "Mi-am dorit ca întregul album să fie o experiență psihologică adâncă, ce crește în direcții neașteptate și îl ține prins pe ascultător la fiecare pas."

Pornim de la aproape nimic - Quasi niente, fragment ales din Funebre, ultima parte din Sonata nr. 1 de Skriabin și ajungem în final, ca într-un cerc tot acolo, parcurgând 6 sonate de Scarlatti și 7 preludii și studii de Aleksandr Skriabin, alături de Sonata nr. 1 a aceluiași compozitor rus. Dar și două tranziții-improvizație semnate de Julius Asal

200 ani îi despart pe Scarlatti și Skriabin - acești doi compozitori neconvenționali, fiecare în parte, pentru timpul lor - și în concepția lui Asal, ni se pare că sunt, într-un fel, contemporani. Iar modul de interpretare al lui Asal este într-adevăr, unul personal, perfect adaptat față de ceea ce-și propune: să transporte ascultătorul într-o altă lume.

Vă propun acest album în integralitatea lui, exact așa cum a fost conceput de autor. O oră și un sfert de muzică - vorbind despre puterea muzicii, a muzicii bune, aș sublinia, de a ne duce departe. Pentru cei care aleg acest lucru.

Cristina Comandașu